![ÎιάÏημα μÎÏη ÏοÏ
ÎνÏο Ïε μια μαÏιά, Ïομ. I., Katsushika Hokusai (1760-1849), ÎαÏÏνία 1800, ΣÏ
λλογή ÎάνοÏ
[ÎÎ 7694]. ©ΥΠΠÎÎ-ÎÎÎÎ Î-ÎοÏ
Ïείο ÎÏιαÏÎ¹ÎºÎ®Ï Î¤ÎÏÎ½Î·Ï ÎÎÏκÏ
ÏαÏ](https://www.lifo.gr/icache/870/600/1/1479490_37.jpg)
Έργα του «πατέρα» των σημερινών manga θα φιλοξενήσει, ανάμεσα σε πολλά άλλα ιαπωνικά αριστουργήματα, η Πινακοθήκη του δήμου Αθηναίων στο πλαίσιο της έκθεσης «Η Ιαπωνία και το Βιβλίο»
Μία από τις πλουσιότερες συλλογές ιαπωνικής τέχνης παρουσιάζεται στην Αθήνα από τις 4 Μαρτίου, στην Πινακοθήκη του δήμου Αθηναίων, στο πλαίσιο της έκθεσης «Η Ιαπωνία και το Βιβλίο», με έργα μεγάλων εκπροσώπων του Ukiyo-e, του σημαντικότερου ιστορικά καλλιτεχνικού ρεύματος της Ιαπωνίας. Ενδεικτικά, θα έχουμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε εξαιρετικά εικαστικά έργα του 19ου αιώνα, τις σπάνιες εκδόσεις του Λευκάδιου Χερν και τις εικονογραφήσεις στις φανταστικές ιστορίες, καθώς και manga του Katsushika Hokusai. Τα έργα που θα εκτεθούν στην Αθήνα έρχονται από μια από τις πλουσιότερες παγκοσμίως συλλογές ιαπωνικής τέχνης, του Μουσείου Ασιατικών Τεχνών της Κέρκυρας. Συγκεκριμένα, θα παρουσιαστούν 68 έργα του μουσείου, πρωτότυπες έγχρωμες ξυλογραφίες των μεγάλων εκπροσώπων του ρεύματος Ukiyo-e, με προεξάρχουσα βαρύτητα στο εικαστικό έργο του θρυλικού Katsushika Hokusai (1760-1849), «πατέρα» των σημερινών manga, καθώς και η ιδιαίτερη συνομιλία των δύο πολιτισμών, μέσα από την παρουσίαση του έργου του Έλληνα Λευκάδιου Χερν (Patrick Lafcadio Hearn, 1850-1904), ο οποίος έζησε στην Ιαπωνία τον 19ο αιώνα και είχε τόσο κρίσιμη επιρροή στη διάδοση της ιαπωνικής λογοτεχνίας και τέχνης που αναγνωρίστηκε ως «εθνικός συγγραφέας» της Ιαπωνίας
![Î ÏολεμιÏÏÎ®Ï Watanabe-no-Tsuna και η μεÏαμÏÏÏÏÏη ÏÎ·Ï Î¼Î¬Î³Î¹ÏÏαÏ-δαίμονα, ÎαλλιÏÎÏνηÏ: Utagawa Kunisada (1786-1865), Åban, ÎγÏÏÏμη ξÏ
λογÏαÏία, δίÏÏÏ
Ïο, ΣÏ
λλογή ÎάνοÏ
[ÎÎ 7381-2]](https://www.lifo.gr/icache/870/631/1/1479493_10_1.jpg)
Τα έργα των εκπροσώπων της Ιαπωνικής σχολής Ukiyo-e προέρχονται από τη Συλλογή Γρηγορίου Μάνου, ο οποίος ίδρυσε το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας, το 1928. Η συλλογή, που συγκροτήθηκε μεταξύ Βιέννης και Παρισιού, στα τέλη του 19ου αιώνα, είναι μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο σε πλούτο, ποιότητα και αριθμό. Ukiyo-e σημαίνει «εικόνες ενός ρέοντος κόσμου», κι αποτέλεσε στην τέχνη του 18ου και 19ου αι. αναφορά φιλοσοφίας ως προς την αέναη ρευστότητα του γήινου κόσμου. Εξέφρασε με την πρωτοποριακή του τομή όλη τη μεταμορφωτική περίοδο της νέας πρωτεύουσας της Ιαπωνίας, του λιμανιού Edo (σημερινού Τόκιο), ίσως της πρώτης διεθνούς μεγαλούπολης στον κόσμο, η κινητικότητα της οποίας εκφράζεται στην τέχνη.
Έτσι είναι και το καλλιτεχνικό ρεύμα της Ιαπωνίας που εντυπωσίασε βαθιά την Δύση κι άνοιξε τις πύλες συνομιλίας με τη δυτική τέχνη. Η επιρροή του εγγράφεται ευδιάκριτα σε έργα μεγάλων ζωγράφων, όπως ο Βαν Γκογκ, ο Μανέ, ο Κουρμπέ ή ο Τουλούζ Λοτρέκ.
![Î Ï
ÏοÏεÏνήμαÏα ÏÏη γÎÏÏ
Ïα RyÅgoku, ÎαλλιÏÎÏνηÏ: Utagawa Toyokuni Î (1769-1825), Åban ΤÏίÏÏÏ
Ïο, ÎγÏÏÏμη ξÏ
λογÏαÏία, ÎÏÏÎÏ Î¼Îµ μÎÏα εÏοÏÎ®Ï Bunka (1804-18), ÎκδÏÏηÏ: Yamamotoya Heikichi, ΣÏ
λλογή Î. ÎάνοÏ
[AE 7228-7230]](https://www.lifo.gr/icache/870/425/1/1479495_V54.jpg)
Στην έκθεση θα παρουσιαστούν έργα μεγάλων, κλασικών σήμερα, δασκάλων του είδους, όπως του Utamaro (1753-1806), με την αισθαντικότητα και την ολοζώντανη κίνηση των διάσημων «καλλονών» του, του Hiroshighe (1797-1858), που ξαφνιάζει ακόμα και σήμερα με την απροσδόκητη προοπτική των τοπίων του, του Kunisada (1786-1864), με την αποκαλυπτική ένταση του ρόλου στους ηθοποιούς Kabuki που εξέχουν στην προτίμησή του, του Kiyonaga (1752-1815), με τη μοναδική φυσικότητα των «παλλακίδων» του, του Kuniyoshi (1798-1861), διάσημου για τις «γάτες» του και ενός από τους τελευταίους μεγάλους δασκάλους του είδους κ.ά.
Ανάμεσά τους, βαρύνουσας σημασίας και προβολής, το έργο του Katsushika Hokusai (1760-1849), εμπνευστή των σημερινών manga, που με την συνάρθρωση λόγου και εικόνας ανανέωσε ριζικά τις διαστάσεις έκφρασης των δύο μέσων. Ως φυσικό ακόλουθο στην έκθεση έρχεται η παρουσίαση του έργου του ελληνικής καταγωγής Ιάπωνα συγγραφέα, Λευκάδιου Χερν (Patrick Lafcadio Hearn, 1850-1904), που κεντρίζει έντονα το ενδιαφέρον τόσο με την απίστευτη πορεία της ζωής του, όσο και με την απόκοσμη, ιδιαίτερη αίσθηση της γραφής του.
![ÎιάÏημα μÎÏη ÏοÏ
ÎνÏο Ïε μια μαÏιά, Ïομ. II. , Katsushika Hokusai (1760-1849), ÎαÏÏνία 1800, ΣÏ
λλογή ÎάνοÏ
[ÎÎ 7695]](https://www.lifo.gr/icache/870/590/1/1479494_38.jpg)
Γνωστό στους κινηματογραφόφιλους είναι το κλασικό αριστούργημα Kwaidan του Ιάπωνα σκηνοθέτη Masaki Kobayashi, βασισμένο στο βιβλίο του Χερν, που είχε βραβευτεί το 1965 στις Κάννες. Η εξαιρετική συλλογή των έργων του Χερν ήταν έργο του Τάκη Ευσταθίου, που τη δώρισε στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης της Κέρκυρας, συμβάλλοντας σημαντικά στον σημερινό πλούτο των εκθεμάτων του. Ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας δήμου Αθηναίων, η Αθήνα 2018, Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου δήμου Αθηναίων, μέγας δωρητής της οποίας είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, η Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς και το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κερκύρας συνδιοργανώνουν την έκθεση που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Αθήνα, στο πλαίσιο του εορτασμού των 120 χρόνων διπλωματικών σχέσεων Ελλάδας-Ιαπωνίας που συμπληρώνονται το 2019.
Την επιμέλεια της μοιράζονται ο Ντένης Ζαχαρόπουλος, καλλιτεχνικός σύμβουλος και επιμελητής της Πινακοθήκης, Μουσείων και Συλλογών του δήμου Αθηναίων και η Δέσποινα Ζερνιώτη, διευθύντρια του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης της Κέρκυρας.
![ΤεÏοÏοÏείο ÏÏην Koshikawa, αÏÏ Ïη ÏειÏά «36 ÏÏÎµÎ¹Ï ÏοÏ
ÎÏοÏ
Ï Fuji», ÎαλλιÏÎÏνηÏ: Katsushika Hokusai (1760-1849), Åban, ÎγÏÏÏμη ξÏ
λογÏαÏία, ÏεÏ. 1831, ΣÏ
λλογή ÎάνοÏ
[ÎÎ 7607]](https://www.lifo.gr/icache/870/581/1/1479496_V42.jpg)
![Χάνια, αÏÏ Ïη ÏειÏά «ÎκαÏÏ Î¹ÏÏοÏÎ¯ÎµÏ ÏανÏαÏμάÏÏν» (Hyakumonogatari), ÎαλλιÏÎÏνηÏ: Katsushika Hokusai (1760-1849), Chuban, ÎγÏÏÏμη ξÏ
λογÏαÏία (nishiki-e), 1831, ΣÏ
λλογή ÎάνοÏ
[ÎÎ 7658]](https://www.lifo.gr/icache/529/700/1/1479497_5_3.jpg)
![ΠενήνÏα ÏÏÎµÎ¹Ï ÏÏαθμοί ÏοÏ
δÏÏμοÏ
Tokaido, Katsushika Hokusai (1760-1849), ÎαÏÏνία 1808-1813, ΣÏ
λλογή ÎάνοÏ
[ÎÎ 7729]](https://www.lifo.gr/icache/497/700/1/1479500_39.jpg)
![«ÎεÏάκι και ΦθινοÏÏÏινή Σελήνη», αÏÏ Ïη ÏειÏά «ÎκÏÏ ÏÏÎµÎ¹Ï Î¸Î±Ï
μαÏÏÏν ÏοÏ
λιÏν και δÏμαÏίÏν Zashiki», ÎαλλιÏÎÏνηÏ: Isoda KoryÅ«sai (1735â1790), ChÅ«ban, ÎγÏÏÏμη ξÏ
λογÏαÏία, ÎÏοÏή Meiwa 7 (1770) με An'ei 1 (1772), ÎκδÏÏηÏ: ÎγνÏÏÏοÏ, ΣÏ
λλογή Î. ÎάνοÏ
[ÎÎ 6496]](https://www.lifo.gr/icache/519/700/1/1479502_50.jpg)
![Το ÏάνÏαÏμα ÎοÏάνÏα ÎοÏÎιÏζι, αÏÏ Ïη ÏειÏά «ÎκαÏÏ Î¹ÏÏοÏÎ¯ÎµÏ ÏανÏαÏμάÏÏν (Hyakumonogatari), ÎαλλιÏÎÏνηÏ: Katsushika Hokusai (1760-1849), Chuban, ÎγÏÏÏμη ξÏ
λογÏαÏία (nishiki-e), 1831, ΣÏ
λλογή ÎάνοÏ
[ÎÎ 7657]](https://www.lifo.gr/icache/497/700/1/1479498_6_4.jpg)

![«ÎÏÏ
Ïή αγάÏη», αÏÏ Ïη ÏειÏά «Îνθολογία ÏοιημάÏÏν: ÎγάÏη», ÎαλλιÏÎÏνηÏ: Kitagawa Utamaro (ÏεÏ.â1753â1806), Åban, ÎγÏÏÏμη ξÏ
λογÏαÏία, ÎÏοÏή Kansei 5-6 (1793-94), ÎκδÏÏηÏ: Tsutaya JÅ«zaburÅ, ΣÏ
λλογή Î. ÎάνοÏ
[ÎÎ 6878]](https://www.lifo.gr/icache/460/700/1/1479504_57.jpg)
Info Η Ιαπωνία και το Βιβλίο Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων (Λεωνίδου & Μυλλέρου, Μεταξουργείο) 4/3-3/5 Εγκαίνια: 4/3, 19:30 Ώρες λειτουργίας: Τρ. 10:00-21:00, Τετ.-Σάβ. 10:00-19:00, Κυρ. 10:00-16:00 Είσοδος ελεύθερη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου