Μια μητέρα χάνει τον κόσμο κάτω από τα πόδια της όταν ένα αυτοκίνητο χτυπάει τον 12χρονο γιο της. Οι θεράποντες γιατροί βάζουν το αγόρι σε τεχνητό κώμα και οι μέρες περνούν χωρίς να καταγράφεται κάποια βελτίωση. Κάποια στιγμή η απελπισμένη μητέρα διαβάζει το ημερολόγιό του και εντοπίζει μια λίστα με πράγματα που ήθελε να πραγματοποιήσει ο γιος της πριν να έρθει «το τέλος του κόσμου, επειδή ποτέ δεν ξέρεις πότε θα συμβεί αυτό».
Τις «bucket lists» με τους δέκα ή περισσότερους στόχους που βάζει κάποιος ώστε να πραγματοποιήσει στη ζωή του, συνήθως στον κινηματογράφο τις συναντάμε από πρόσωπα που βρίσκονται στη δύση της ζωής τους. Από βαριά άρρωστους ηλικιωμένους ή κι από νεότερους που όμως τους απομένει ελάχιστος χρόνος ζωής. Το εύρημα του ευαίσθητου αγοριού που προβληματίζεται για ένα τέλος που ίσως να μην αργήσει και πολύ, γίνεται ιδανικό πρόσχημα για να ξεδιπλωθεί μια απέραντα τρυφερή, ανήσυχη και κατά διαστήματα σοφή ταινία. Η Λίζα Αζουέλος ξέρει πολύ καλά πώς να τρέφει τη συναισθηματική ανάγκη του θεατή. Είτε με τους όρους μιας εναλλακτικής ερωτικής κομεντί («Μια τυχαία συνάντηση» του 2014 με τη Σοφί Μαρσό και τον Φρανσουά Κλιζέ) είτε με τον σχεδιασμό ενός biopic που βασίζεται σε μια συγκλονιστική ζωή («Νταλιντά», 2017), η Γαλλίδα σκηνοθέτρια και σεναριογράφος γνωρίζει πώς να προκαλεί τη συγκίνηση, χωρίς να προβαίνει στην ευκολία κάποιας τυποποιημένης μελό συνταγής. Βέβαια, εδώ το πιασάρικο στόρι από μόνο του αρκεί για να πέσουμε στα πατώματα και να πλαντάξουμε στο κλάμα. Είτε λόγω της τραγικής ιστορίας του ατυχήματος του παιδιού είτε με αφορμή την αγωνία της απελπισμένης μητέρας (πειστική και κυρίως αφοπλιστική η ερμηνεία της Λαμί), το εν λόγω «Βιβλίο» διαθέτει τις αναπόφευκτες συναισθηματικές ταυτίσεις/εμπλοκές για την πλειοψηφία των θεατών. Όμως το σενάριο, που βασίζεται σε μπεστ σέλερ του Ζουλιέν Σαντρέλ, εξυπηρετεί περισσότερο μια ιστορία περιπλάνησης και αυτογνωσίας που απλώνεται σε αρκετά επίπεδα, παρά ένα διδακτικό μελόδραμα για τις κακοτυχίες της ζωής. Η ηρωίδα εντοπίζοντας τα άλλοτε μεγαλεπήβολα κι άλλοτε ασήμαντα σχέδια του γιου της, αποφασίζει να τα πραγματοποιήσει με οποιοδήποτε τίμημα. Η διαδικασία λειτουργεί σαν ξόρκι για εκείνη αφού πιστεύει ότι αν καταφέρει να φέρει σε πέρας την αποστολή της ίσως να επαναφέρει στη ζωή τον γιο της. Κυρίως, όμως, συνειδητοποιεί διαβάζοντας το ημερολόγιό του ότι αγνοούσε ποιος πραγματικά ήταν, και τώρα θα κάνει ό,τι μπορεί για να τον ξανακερδίσει έστω και μέσω της μεταφυσικής οδού. Ατόφια συγκίνηση, μερικές υπέροχες σκηνές λυρισμού (το κολύμπι δίπλα στις φάλαινες), αλλά και λυτρωτικό χιούμορ, όπως φαίνεται στη σεκάνς με την ηρωίδα να αναρωτιέται πώς θα πραγματοποιήσει την επιθυμία του γιου της που ήταν να «πιάσει το στήθος της όμορφης μαθηματικού». Απορεί μάλιστα και σκέφτεται αν είναι φυσιολογικό για έναν 12χρονο να έχει τέτοιου είδους επιθυμίες!
Ένας οδηγός για νέους εκπαιδευτικούς, ό,τι πρέπει να ξέρει μία έφηβη για την περίοδο και ένα βιβλίο αφιερωμένο στη Μαρία Κάλλας, με αφορμή το "Έτος Μαρίας Κάλλας" για τον εορτασμό των 100 ετών από τη γέννηση της.
Οι εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορούν τρεις νέους τίτλους βιβλίων των Βασιλική Νίκα, Δέσποινα Μπογδάνη-Σουγιούλ και Άννα Ρουά.
Οδηγός για νέους εκπαιδευτικούς (Βασιλική Νίκα)
Το βιβλίο απευθύνεται –κυρίως– σε νέους εκπαιδευτικούς που θα υπηρετήσουν στο δημόσιο δημοτικό σχολείο, ή σε εκπαιδευτικούς οι οποίοι έχουν μικρή εμπειρία. Είναι γραμμένο με τρόπο απλό και κατανοητό, συμπυκνώνοντας τις θεωρίες της παιδαγωγικής και επικοινωνίας μέσα από το πρίσμα της εμπειρίας και της βαθιάς γνώσης της σχολικής πραγματικότητας. Οι νέοι εκπαιδευτικοί, που καλούνται να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε σχολεία διαφόρων τύπων, συνήθως δεν έχουν τον χρόνο να λύσουν απορίες σχετικά με τη συνολική λειτουργία της σχολικής μονάδας, ενώ συχνά λόγω των παρανοήσεων δημιουργούνται άγχη, αγωνίες και εντάσεις.
Μέσα από τα δεκατρία κεφάλαια του βιβλίου λύνονται απορίες και παρανοήσεις, δίνονται ιδέες για διαχείριση της τάξης και των μαθητών, προσφέρονται προτάσεις για δημιουργική συνύπαρξη στο σχολείο των νέων και των παλιών εκπαιδευτικών, ενώ στο τελευταίο κεφάλαιο σχολιάζεται σημαντική βιβλιογραφία, απαραίτητη σε κάθε σύγχρονο εκπαιδευτικό.
Μαρία Κάλλας. Ζώντας μόνο για την τέχνη (Δέσποινα Μπογδάνη-Σουγιούλ)
Με αφορμή το "Έτος Μαρίας Κάλλας" για τον εορτασμό των 100 ετών από τη γέννηση της. Η Σεσίλια Σοφία Άννα Μαρία Καλογεροπούλου, γνωστή στο κοινό ως Μαρία Κάλλας, υπήρξε αναμφίβολα η μεγαλύτερη λυρική τραγουδίστρια του 20ού αιώνα. Παιδί μεταναστών, ξεκίνησε το μακρινό της ταξίδι από τη Νέα Υόρκη, όπου γεννήθηκε, για να επιστρέψει στην Ελλάδα. Από εδώ ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο βαδίζοντας στα μαγικά μονοπάτια της μουσικής, έχοντας πάντα στην καρδιά της την αγάπη και το πάθος για το τραγούδι. Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα κατάφερε να μιλούν γι’ αυτή σε ολόκληρο τον κόσμο με θαυμασμό. Κάθε της εμφάνιση ήταν μεγάλο πολιτισμικό γεγονός. Ωστόσο, η ζωή της υπήρξε ταραγμένη. Ακολουθήστε μαζί μας στο βιβλίο αυτό τα βήματα της Μαρίας Κάλλας.
Όλα για την περίοδο (Άννα Ρουά)
Η Άννα Ρουά και η Μαντµουαζέλ Καρολίν συνέλαβαν από κοινού την ιδέα αυτού του βιβλίου ως ενός πρακτικού, προσβάσιµου και ζωντανού "χάρτη" για µια ψύχραιµη αντιµετώπιση αυτού του σηµαντικού βήµατος της εφηβείας.
Το “Δέντρο που Έδινε” του Σελ Σιλβερστάιν εκδόθηκε το 1964. Πρόκειται για ένα από τα πλέον αριστουργηματικά κείμενα που διαβάσατε ποτέ σε “παιδικό” βιβλίο. Σε ελάχιστες προτάσεις, δίνεται μια υπέροχη ιστορία που σε μαγεύει.
Το κείμενο του Σιλβερστάιν απορρίφθηκε στην αρχή από εκδοτικούς οίκους ως πολύ λυπημένο για τα παιδιά και πολύ απλοϊκό για τους ενήλικες. Σήμερα, έχει πουλήσει περισσότερα από 9 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο ενώ σε όλους τους διαγωνισμούς και ψηφοφορίες επιτροπών και ομάδων ανθρώπων εμφανίζεται πάντα στην πρώτη εκατοντάδα με τα καλύτερα παιδικά βιβλία.
Ένα παραμύθι γεμάτο με δυνατά μηνύματα για την προσφορά, τη γενναιοδωρία, την πλεονεξία, την ακόρεστη μανία που οδηγεί στην ανικανοποίηση και αχόρταγη απαίτηση για όλο και περισσότερα, μέχρι που η ζωή φτάνει στο τέλος…
“Μία φορά κι έναν καιρό ήταν μια μηλιά… και αγαπούσε ένα αγοράκι. Κάθε μέρα το αγοράκι πήγαινε και μάζευε τα φύλλα της και τα έπλεκε στεφάνι κι έπαιζε τον βασιλιά του δάσους.
Σκαρφάλωνε στον κορμό της κι έκανε κούνια στα κλαδιά της κι έτρωγε μήλα.
Παίζανε και κρυφτό…κι όταν το αγόρι κουραζόταν, αποκοιμιόταν στον ίσκιο της.Το αγόρι αγαπούσε τη μηλιά… πάρα πολύ κι η μηλιά ήταν ευτυχισμένη. Μα πέρασαν τα χρόνια και το αγόρι μεγάλωσε. Και πολλές φορές η μηλιά έμενε μοναχή.
Τότε μια μέρα το αγόρι πήγε στη μηλιά κι η μηλιά είπε: «Έλα αγόρι, έλα να σκαρφαλώσεις στον κορμό μου και να κάνεις κούνια στα κλαδιά μου, να φας μήλα και να παίξεις στον ίσκιο μου από κάτω και να ‘σαι ευτυχισμένο».
«Είμαι μεγάλος πια για να σκαρφαλώνω και να παίζω», είπε το αγόρι. «Θέλω ν’ αγοράσω πράγματα και να καλοπεράσω. Θέλω λεφτά. Μπορείς να μου δώσεις λεφτά;».
«Λυπάμαι», είπε η μηλιά, «μα εγώ δεν έχω λεφτά. Έχω μονάχα φύλλα και μήλα. Πάρε τα μήλα μου, αγόρι, και πούλησέ τα στην πόλη. Έτσι θα ‘χεις λεφτά και θα ‘σαι ευτυχισμένο».
Και τότε το αγόρι σκαρφάλωσε στη μηλιά, μάζεψε τα μήλα της και τα πήρε μαζί του. Κι η μηλιά ήταν ευτυχισμένη. Μα το αγόρι έκανε πολύ καιρό να ξαναφανεί… και η μηλιά ήταν λυπημένη.
Ώσπου μια μέρα το αγόρι ξαναγύρισε κι η μηλιά τρεμούλιασε απ” τη χαρά της κι είπε: «Έλα αγόρι, έλα να σκαρφαλώσεις στον κορμό μου και να κάνεις κούνια στα κλαδιά μου και να ‘σαι ευτυχισμένο».
«Δεν έχω πια χρόνο να σκαρφαλώνω», είπε το αγόρι. «Θέλω ένα σπίτι που να δίνει ζεστασιά», είπε. «Θέλω γυναίκα και παιδιά, και γι’ αυτό χρειάζομαι ένα σπίτι. Μπορείς να μου δώσεις ένα σπίτι;» «Εγώ δεν έχω σπίτι», είπε η μηλιά.
«Σπίτι μου είναι το δάσος, μα μπορείς να κόψεις τα κλαδιά μου και να χτίσεις ένα σπίτι. Τότε θα ‘σαι ευτυχισμένο». Κι έτσι το αγόρι έκοψε τα κλαδιά της και τα πήρε μαζί του για να χτίσει το σπίτι του.
Κι η μηλιά ήταν ευτυχισμένη. Μα το αγόρι έκανε πολύ καιρό να ξαναφανεί. Κι όταν γύρισε η μηλιά ήταν τόσο ευτυχισμένη που ούτε να μιλήσει καλά – καλά δεν μπορούσε.
«Έλα, αγόρι», ψιθύρισε, «έλα να παίξεις».
«Είμαι πια πολύ γέρος και πολύ λυπημένος για να παίζω» είπε το αγόρι. «Θέλω μια βάρκα να με πάρει μακριά.Μπορείς να μου δώσεις μια βάρκα;».
«Κόψε τον κορμό μου και φτιάξε μια βάρκα», είπε η μηλιά. «Έτσι θα μπορέσεις να φύγεις μακριά…και να ‘σαι ευτυχισμένο».
Και τότε το αγόρι έκοψε τον κορμό της έφτιαξε μια βάρκα κι έφυγε μακριά. Κι η μηλιά ήταν ευτυχισμένη… μα όχι πραγματικά. Κι ύστερα από πολύ καιρό το αγόρι ξαναγύρισε.
«Λυπάμαι, αγόρι », είπε η μηλιά, «μα δε μου απόμεινε τίποτα πια για να σου δώσω… Δεν έχω μήλα». «Τα δόντια μου δεν είναι πια για μήλα», είπε το αγόρι. «Δεν έχω κλαδιά», είπε η μηλιά.
«Δεν μπορείς να κάνεις κούνια…» «Είμαι πολύ γέρος πια για να κάνω κούνια», είπε το αγόρι. «Δεν έχω κορμό», είπε η μηλιά. «Δεν μπορείς να σκαρφαλώσεις..»
«Είμαι πολύ κουρασμένος πια για να σκαρφαλώνω», είπε το αγόρι.«Λυπάμαι», αναστέναξε η μηλιά. «Μακάρι να μπορούσα να σου δώσω κάτι… μα δε μου απόμεινε τίποτα πια. Δεν είμαι παρά ένα γέρικο κούτσουρο. Λυπάμαι…»
«Δε θέλω και πολλά τώρα πια», είπε το αγόρι, «μονάχα ένα ήσυχο μέρος να κάτσω και να ξαποστάσω. Είμαι πολύ κουρασμένος».
«Τότε», είπε η μηλιά, κι ίσιωσε τον κορμό της, «τότε, ένα γέρικο κούτσουρο είναι ό,τι πρέπει να κάτσεις και να ξαποστάσεις.Έλα, αγόρι, κάτσε. Κάτσε και ξεκουράσου».
Και το αγόρι έκατσε και ξεκουράστηκε. Κι η μηλιά ήταν ευτυχισμένη.”
Βρέθηκαν ανέγγιχτοι, σχολικοί πίνακες! Όταν τα συνεργεία ξεκίνησαν την ανακαίνιση τεσσάρων αιθουσών διδασκαλίας στο Γυμνάσιο Emerson στην Oklahmoma είχαν μια σαφή αποστολή: να βελτιώσουν το μαθησιακό περιβάλλον. Δεν περίμεναν ότι οι εργασίες τους θα αποκάλυπταν ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της τοπικής ιστορίας.
Οι σχολικοί πίνακες από το 1917! Το αρχικό τους έργο ήταν η αφαίρεση των παλιών μαυροπινακων, αλλά καθώς άρχισαν τις εργασίες τους, έπεσαν πάνω σε μια εκπληκτική αποκάλυψη. Κάτω από τους υπάρχοντες μαυροπίνακες κρυβόταν ένα άλλο στρώμα, ανέγγιχτο για σχεδόν έναν αιώνα. Τα σχέδια και τα γραπτά που ήταν χαραγμένα σε αυτούς τους κρυμμένους πίνακες έμοιαζαν σαν να είχαν δημιουργηθεί μόλις χθες.
Αυτοί οι καλοδιατηρημένοι σχολικοί μαυροπίνακες παρέχουν μια συναρπαστική ματιά στις εκπαιδευτικές πρακτικές του 1917, αναδεικνύοντας παιδαγωγικές τεχνικές που με το πέρασμα των χρόνων έχουν περάσει στην αφάνεια. Αυτό που είναι πραγματικά αξιοσημείωτο, ωστόσο, εκτείνεται πέρα από το περιεχόμενο – είναι η άψογη καλλιγραφία, μια μορφή τέχνης που σήμερα θεωρείται απαρχαιωμένη.Γυμνάσιο Emerson στην Oklahmoma
Το ύφος και η ουσία αυτών των μαθημάτων μπορεί να φαίνονται άγνωστα στους σημερινούς μαθητές, ωστόσο προσφέρουν μια συγκλονιστική σύνδεση με τους προγόνους τους. Για την παλαιότερη γενιά, η θέα αυτών των πινάκων προκαλούσε ισχυρά συναισθήματα.
Οι πίνακες φέρουν δύο διαφορετικές ημερομηνίες: 30 Νοεμβρίου 1917 και 4 Δεκεμβρίου 1917, λειτουργώντας ως παράθυρα σε μια περασμένη εποχή.
Η προέλευση αυτών των σχεδίων, είτε πρόκειται για έργο μαθητών είτε εκπαιδευτικών, παραμένει ένα μυστήριο.
Μέσα από τις απλές αλλά υποβλητικές οδηγίες για την καθαριότητα και την υγιεινή, οι πίνακες αυτοί μας μεταφέρουν έναν αιώνα πίσω στο χρόνο.
Το Γυμνάσιο Έμερσον, που στέκει από το 1895, έχει υποστεί πολλές αλλαγές και ανακαινίσεις με την πάροδο των χρόνων, αλλά τίποτα παρόμοιο με αυτή την αξιοσημείωτη ανακάλυψη δεν έχει έρθει ποτέ στο φως.
Η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ σημειώνει 15 αλήθειες που θέτουν νέους προβληματισμούς
Η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ, γνωστή και ως Hélène Ahrweiler στα γαλλικά, γεννήθηκε στις 29 Αυγούστου 1926 στην Αθήνα. Είναι Ελληνίδα ιστορικός με ειδίκευση στη βυζαντινή ιστορία και ρίζες από τη Μικρά Ασία. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 1967 πέτυχε τη διάκριση να γίνει η πρώτη γυναίκα που κατείχε τη θέση της έδρας στο Τμήμα Ιστορίας του Πανεπιστημίου της Σορβόννης. Επιπλέον, έγραψε ιστορία, καθώς έγινε η πρώτη γυναίκα πρύτανης του Πανεπιστημίου της Σορβόννης, ρόλο που ανέλαβε το 1976, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό ορόσημο στην 700 ετών ιστορία του ιδρύματος. Εκτός από τα ακαδημαϊκά της επιτεύγματα, η Γλύκατζη-Αρβελέρ είναι πρέσβειρα καλής θέλησης της UNICEF.
1.Η Παιδεία είναι το μόνο αντίδοτο στην κρίση και ξεκινά από το σπίτι.
2.Μια επιτυχία χωρίς ευτυχία δεν είναι επιτυχία.
3.Φτάνει πια! Οι Έλληνες είναι τόσο ωραίοι, όσο είναι και οι υπόλοιποι άνθρωποι.
4.Η Ελλάδα δεν γνώρισε Διαφωτισμό. Ποιός φταίει; Θα το πω, η εκκλησία.
5.Ο Θεός της Ελλάδας δεν βαρέθηκε την Ελλάδα. Ίσως βαρέθηκε τους Έλληνες
6. Πραγματική απώλεια είναι όταν οι γυναίκες κρύβουν τα χρόνια τους και χάνουν αναμνήσεις. …
7.Αυτογνωσία είναι η δυνατότητα, να ξέρεις πού μπορείς να πας.
8.Αθωότητα σημαίνει εμπιστοσύνη στον άλλο, όποιος και αν είναι αυτός, αλλά και εμπιστοσύνη στον εαυτό σου. Η αθωότητα κλονίζεται από την κατάχρηση εμπιστοσύνης.
9.Η μόνη επιστημονική αρετή είναι να ξεχωρίζεις το ουσιώδες από το επουσιώδες, για να μπορείς μετά να το λες και να το δείχνεις.
10.Κάθε γενιά είναι νέα και οι χαμένοι παράδεισοι είναι δικαίωμα των γέρων.
11.Μπροστά στα παιδιά πρέπει να είσαι παραδειγματικός. Γενικότερα, αν μπορείς να έχεις έναν σκοπό στη ζωή σου, είναι να είσαι παραδειγματικός.
12.Αν είχα να δώσω μια συμβουλή στους νέους, θα ήταν να έχουν ένα όνειρο και να το κυνηγήσουν με τα πόδια στη γη και τα μάτια στον ουρανό.
13.Αν υποφέρει από κάτι η παιδεία μας σήμερα, είναι ότι οι μόνοι ήρωές μας είναι οι ποδοσφαιριστές και οι τηλεπαρουσιαστές.
14.Αν θεωρείς τον εαυτό σου σοφό, τότε είσαι βλάκας.
15.Η Παιδεία ξεκινά από το σπίτι και είναι το μόνο αντίδοτο στην κρίση.
Η έκθεση "Life In Space" ("η Ζωή στο Διάστημα"), που έχει ταξιδέψει στα μυστικά του διαστήματος περισσότερους από 3.000.000 θεατές σε όλο τον κόσμο για πρώτη φορά στην Ελλάδα, προσγειώνεται από τη Πέμπτη 19 Οκτωβρίου μέχρι τη Κυριακή 24 Ιανουαρίου στο Ολυμπιακό Κέντρο στο Γουδή. Πρόκειται για μια έκθεση που φέρει την υπογραφή του Giorgio Hereleb σε συνεργασία με το MARSHALL SPACE FLIGHT CENTER” της NASA, τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA), το "THE U.S. SPACE & ROCKET CENTER” και το Space Camp του και τον Ιταλικό Διαστημικό Οργανισμό (ASI).
Η έκθεση "Life In Space" προσφέρει στους επισκέπτες μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τη συναρπαστική ιστορία της κατάκτησης του διαστήματος από τον άνθρωπο, καθώς και όλη την τεχνολογία που χρησιμοποιήθηκε για το σκοπό αυτό. Απίστευτες κατασκευές, ιστορικά αντικείμενα-εκθέματα και μια εμπειρία εικονικής πραγματικότητας θα μαγέψουν μικρούς και μεγάλους και θα δημιουργήσουν μια αξέχαστη εμπειρία ταξιδιού στο διάστημα.
Περισσότερα από 50 μοναδικά εκθέματα θα σας ταξιδέψουν στην ιστορία των διαστημικών πτήσεων. Πρωτότυπα αντικείμενα, αναμνηστικά από τις διάφορες αποστολές και πιστά αντίγραφα σκαφών, μας οδηγούν στα μονοπάτια που ακολούθησαν οι επιστήμονες και οι αστροναύτες, στην πορεία τους προς την επιτυχία. Αυτά περιλαμβάνουν διαστημικούς σταθμούς, μοντέλα πυραύλων και δορυφόρων, διαστημικές στολές, βράχο από τη σελήνη και μια παρουσίαση του έργου του αμερικανού –γερμανικής καταγωγής- μηχανικού, Wernher Von Braun, που θεωρείται πρωτοπόρος της πυραυλικής και διαστημικής τεχνολογίας.
Μέρος της έκθεσης είναι και το Space Camp, όπου οι επισκέπτες μπορούν να βιώσουν τις ίδιες αισθήσεις που ζουν οι αστροναύτες κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης τους, όπως την απουσία βαρύτητας, την απώλεια του "χωρικού" προσανατολισμού ή να εμπλακούν σε προσγείωση με το διαστημικό λεωφορείο κατά την επιστροφή από μια αποστολή. Επιπλέον, μια νέα ISS VR Platform, φέρνει τους επισκέπτες μέσα στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, επιτρέποντας τους να ζήσουν μια εντελώς διαφορετική διάσταση εντός της έκθεσης.
Βασικά εκθέματα
- Ασφαλής και ακριβής προσγείωση στη Σελήνη με την τεχνολογία της NASA, Safe and Precise Landing – Integrated Capabilities Evolution (SPLICE). - Διαστημικά οχήματα (Apollo Capsule, Saturn V, Lunar Rover, Vostok 1, SLS R) σε κλίμακα 1:20 - Διαστημικές στολές - Δορυφόροι (Sputnik, Explorer, TGO, ROSETTA και Philae) - Πιλοτήριο διαστημικού λεωφορείου - Ρεπλίκα Columbus Node - Κλίμακα 1:1 - Το φαγητό στο διάστημα
Στα 1500 τ.μ. της έκθεσης θα βρείτε απαντήσεις σε ερωτήματα όπως:
- Γιατί είναι σημαντική η διαστημική έρευνα; - Πώς έχει κατασκευαστεί ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός; - Πώς είναι η ζωή των αστροναυτών στο διάστημα; - Πώς είναι σχεδιασμένη η τουαλέτα του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού; - Πώς κοιμούνται οι αστροναύτες στο διάστημα;
Extra Interractive Sessions
- Θα επισκεφτείτε τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό με τη βοήθεια της εικονικής πραγματικότητας (VR) - Θα περπατήστε μέσα στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό - Θα ακούσετε τις συνομιλίες των αστροναυτών
Μια ουσιαστική, αλησμόνητη εμπειρία για μικρούς και μεγάλους θεατές, ταυτόχρονα εκπαιδευτική και διασκεδαστική!
Η διοργάνωση γίνεται από την Πολιτιστική Εταιρία "ΛΑΒΡΥΣ".
Info: Διάρκεια Έκθεσης: 19/09 - 24/01 | Ωράριο Λειτουργίας: Δευ.-Κυρ.: 1 μ.μ.-9 μ.μ. | Τιμές Εισιτηρίων: 12€, προσομοιωτές από 2 έως 5€
Ποιο παιδί δεν θέλει να γνωρίσει τον Μίκυ Μάους, τον Ντόναλντ Ντακ, τον Πλούτο και την υπόλοιπη παρέα της Disney; Η ποικιλία σε αξιοθέατα και παιχνίδια είναι τόσο μεγάλη, που δεν θα ξέρουν τι να πρωτοδιαλέξουν: κάποια ανεβάζουν την αδρεναλίνη στο κόκκινο, κάποια τρομάζουν, κάποια χαλαρώνουν, ενώ οι ουρές είναι πάντα εκεί (όπως και σε πολλά άλλα πράγματα στο Παρίσι). Τα θεματικά ξενοδοχεία, εστιατόρια και πωλητήρια συμπληρώνουν το πακέτο.
Legoland (Μπίλουντ, Δανία)
Είναι αυτό που λέει η λέξη: ένα mind blowing θεματικό πάρκο για τα παιχνίδια Lego. Υπάρχουν και σε άλλα σημεία του πλανήτη (Μαλαισία, ΗΠΑ, Γερμανία, Μ. Βρετανία), όμως αυτό στη Δανία είναι το πιο φημισμένο για την ποικιλία και το fun του. Μαντέψτε από τι είναι φτιαγμένα όλα και στη συνέχεια κάντε μια στάση διαρκείας στο πωλητήριο. Είναι ο ίδιος ο παράδεισος! Εκτός κι αν είστε φανατικοί των Playmobil… Μουσείο Φυσικής Ιστορίας & Μουσείο Φυσικών Επιστημών (Λονδίνο)
Η αλήθεια είναι πως ένα καλό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας αποτελεί ανεκτίμητο θησαυρό για κάθε παιδί που ανακαλύπτει τον κόσμο. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για το καλύτερο μουσείο στο είδος του παγκοσμίως. Η κύρια συλλογή περιλαμβάνει δεινοσαύρους και μια τεράστια φάλαινα, ενώ τα εκθέματα είναι kid friendly μέχρι το... κόκαλο. Το Μουσείο Φυσικών Επιστημών, από την άλλη, είναι ιδανικό για λίγο μεγαλύτερες ηλικίες, που μπορούν να κατανοήσουν περισσότερο τι και πώς συμβαίνει στον κόσμο. Tο χωριό του Άγιου Βασίλη + Santapark (Ροβανιέμι)
Ίσως ό,τι πιο ιδιαίτερο και μαγικό περιλαμβάνει αυτή η λίστα. Μιαν ανάσα από τον Αρκτικό Κύκλο, σε λευκό σκηνικό, γεμάτο μικρά σπιτάκια, καμινάδες, όμορφα ζωάκια και παιχνίδια για όλους. Μια ονειρική πόλη κυριολεκτικά βγαλμένη από τη ζωή: εστιατόριο, καφετέρια, ταχυδρομείο, σχολείο, ζωολογικός κήπος και, βέβαια, πολλά χριστουγεννιάτικα events. Park Güell (Βαρκελώνη)
Ένα πάρκο-έργο τέχνης που μοιάζει με arty παιδική χαρά για όλες τις ηλικίες, γεμάτο χρώματα και οπτικά παιχνίδια με τη σφραγίδα του εμβληματικού αρχιτέκτονα Antoni Gaudí στο λόφο El Carmel. Highlight η σκάλα με τη σαύρα από πολύχρωμο μωσαϊκό, που οδηγεί στην αίθουσα με τις 100 κολόνες και στην κορυφή της αίθουσας ένα πλάτωμα με εκπληκτική θέα στην πόλη. Απαραίτητη η κράτηση θέσεων για επίσκεψη σε συγκεκριμένες ζώνες ώρας, διότι γίνειται χαμός. Artis (Άμστερνταμ)
Μάλλον ο πιο out of the box ζωολογικός κήπος της Ευρώπης, με πάνω από 6.000 ζώα (1.200 διαφορετικών ειδών), ανάμεσά τους και μερικά σπάνια, όπως η τίγρη της Σιβηρίας και πολικές αρκούδες. Στο πλανητάριο θα εντυπωσιαστείτε από την προβολή της κίνησης των άστρων σε μια γιγάντια οθόνη, το aquarium συγκεντρώνει τον περισσότερο κόσμο, ενώ στο γεωλογικό μουσείο θα φρεσκάρετε τις γνώσεις σας γύρω από την Ιστορία της Γης De Efteling (Κάτσβελ, Ολλανδία)
Θεωρείται από πολλούς ένα από τα πιο όμορφα πάρκα διασκέδασης στην Ευρώπη, καθώς εκεί όλα περιστρέφονται γύρω από το μαγικό κόσμο των παραμυθιών. Κι όμως, με έναν περίεργο τρόπο αυτό το πάρκο μοιάζει περισσότερο καινούργιο παρά vintage. Αν συναντήσετε έναν άνθρωπο κολλημένο σε έναν τοίχο με την ένδειξη «papier hier», ρίξτε ένα χαρτί στο ανοιχτό στόμα του και... περιμένετε. Εμπειρία η σκοτεινή κατάδυση στο Droomvlucht, το κάστρο των νεραϊδών. Italia in Miniatura (Ρίμινι)
Ποιο παιδί δεν θα ήθελε να δει μια χώρα σε μινιατούρα και να την εξερευνήσει από άκρη σε άκρη; Μαθήματα οδήγησης, πικνίκ στην εξοχή, παιχνίδια στο νερό και άλλα πολλά περιμένουν τους μικρούς οδοιπόρους, σε ένα σαφάρι στην Ιταλία που δεν έχει προηγούμενο. Το μισό πάρκο είναι γεμάτο ατραξιόν κι εγκαταστάσεις παιχνιδιών, ενώ το άλλο μισό είναι φτιαγμένο σαν τεράστια μακέτα. Museum of Childhood (Εδιμβούργο)
Τέσσερις όροφοι γεμάτοι μικρά και μεγάλα παιχνίδια, επιτραπέζια, εκθέσεις, workshops, διαδραστικά μαθήματα... Κοινώς, το πιο χαρούμενο και διασκεδαστικό μουσείο στον κόσμο προσκαλεί τους μικρούς να ανακαλύψουν δημιουργικά όλες τις πτυχές της παιδικότητας και τους μεγάλους να τις θυμηθούν. Τσεκάρετε τη λίστα με τα θεματικά events και κλείστε εγκαίρως θέση ενόψει των γιορτών. Explora (Ρώμη, Ιταλία)
Άλλο ένα εξαιρετικό μουσείο αφιερωμένο αποκλειστικά στα παιδιά, κυρίως μέχρι την ηλικία των 12 ετών, που μέσα από διαδραστικές προσωμοιώσεις (π.χ. σούπερ μάρκετ, δάσος, θάλασσα) σε μυεί στον κόσμο της τεχνολογίας. Οι πολύ ωραίοι εξωτερικοί χώροι (με ελεύθερη είσοδο) θα κρατήσουν τα παιδιά απασχολημένα. Must τα χειροποίητα ιταλικά παγωτά από το πωλητήριο. Η επίσκεψη διαρκεί αυστηρά 90΄ και καλό θα ήταν να κάνετε κράτηση, αν το επισκεφθείτε σαββατοκύριακο. Το know how ενός επιτυχημένου ταξιδιού με παιδιά
Δύο αξιοθέατα την ημέρα, με μπόλικο ελεύθερο χρόνο και γενναιόδωρα διαλείμματα είναι τα συστατικά που θα σας προστατεύσουν από την περιττή κούραση.
Βάλτε τα παιδιά στο πνεύμα, προετοιμάστε τα για το τι θα δουν. Έτσι θα τα κάνετε να ανυπομονούν για το ταξίδι, αφού θα νιώθουν ότι παίρνουν μέρος στην οργάνωσή του. Είναι σημαντικό πρώτα να το ονειρευτούν, καθώς αυτή είναι μία από τις μεγάλες ταξιδιωτικές απολαύσεις.
Ακόμη κι αν τα παιδιά σας είναι πειθαρχημένα, καλό είναι να έχετε κάποιον κώδικα επικοινωνίας σε περίπτωση που πάει κάτι στραβά. Δώστε τους π.χ. μια κάρτα του ξενοδοχείου, για να ξέρουν πού θα επιστρέψουν αν χρειαστεί.
Δεν είναι απαραίτητο να μείνετε σε ξενοδοχείο. Ένα διαμέρισμα πιθανότατα να σας βολέψει περισσότερο, ενώ είναι πιθανό να σας βγει και πιο οικονομικά^ μην ξεχνάτε ότι και τα καλά hostels έχουν οικογενειακά δωμάτια.
Μετριάστε τις προσδοκίες. Ένα πρώτο βήμα είναι το να συνειδητοποιήσετε ότι δεν είναι η στιγμή για να τικάρετε ψυχαναγκαστικά όλες τις προτάσεις στους οδηγούς της πόλης.
Σκεφτείτε καλά πότε είναι η κατάλληλη ηλικία για το πρώτο ταξίδι των παιδιών σας στο εξωτερικό. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι η καλύτερη στιγμή για να πάρουν τα παιδιά τους για ταξίδι στο εξωτερικό είναι όταν αυτά μεγαλώσουν ώστε να απολαύσουν την εκδρομή στο έπακρο. Όμως, τα πιο απλά και αντικειμενικά κριτήρια είναι άλλα: α) το να αντέχουν αρκετή ορθοστασία και περπάτημα, β) το να μπορούν να τρώνε χωρίς πολλές ιδιοτροπίες ό,τι βρουν μπροστά τους και γ) το να μην έχουν πρόβλημα να κοιμηθούν σε σχετικά άβολα κρεβάτια.
Περιορίστε τις αποσκευές σας στα λίγα και βασικά. Μην ξεχνάτε ότι στα ταξίδια κανείς δεν ξέρει ότι φοράτε τα ίδια ρούχα για δεύτερη ή τρίτη ημέρα. Πάρτε για παράδειγμα, δύο παντελόνια με κάποιες παραλλαγές.
Μην παγιδευθείτε στην εύκολη λύση του junk Ως γνωστόν, στο εξωτερικό υπάρχει τεράστια έλλειψη ποιοτικού και γρήγορου φαγητού. Αφού ξεπεράσετε τις πρώτες ημέρες τα fast-food στανταράκια, προσπαθήστε να βρείτε εστιατόρια που έχουν στο μενού τους (σ.σ: πολλά έχουν αναρτημένο τον κατάλογο στην είσοδο του μαγαζιού) τουλάχιστον ένα πιάτο που καλύπτει το γούστο του καθενός και μετά προσπαθήστε να δοκιμάσετε κάτι διαφορετικό στην λογική ενός αυτοσχέδιου παιχνιδιού ή κρυμμένου θησαυρού.
Η επίδραση της Τεχνητής Νοημοσύνης στη μάθηση, στις διδακτικές μεθόδους και στην κοινωνική συμπερίληψη
Το διαρκώς εξελισσόμενο ψηφιακό τοπίο έχει φέρει επανάσταση στη ζωή μας, και το τελευταίο σύνορο, η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ), αναδιαμορφώνει τα ίδια τα θεμέλια της εκπαίδευσης. Ακριβώς όπως οι προσωπικοί υπολογιστές, το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουμε και επικοινωνούμε, η ΤΝ πρόκειται να δημιουργήσει σεισμικές αλλαγές στην σχολική τάξη. Φανταστείτε ένα μέλλον όπου οι μαθητές αλληλεπιδρούν απρόσκοπτα με εικονικούς καθηγητές που λειτουργούν με ΤΝ, οι αξιολογήσεις γίνονται πιο αποτελεσματικές και οι εξατομικευμένες μαθησιακές εμπειρίες βελτιώνουν τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα.
Μία από τις αξιοσημείωτες εφαρμογές της ΤΝ στην εκπαίδευση είναι οι λεγόμενες πλατφόρμες προσαρμοστικής μάθησης. Αυτές οι πλατφόρμες χρησιμοποιούν αλγορίθμους ΤΝ για να αναλύουν τα δεδομένα των μαθητών και να προσαρμόζουν τη διδασκαλία με βάση τις ατομικές ανάγκες τους. Για παράδειγμα, σκεφτείτε ένα μαθητή που δυσκολεύεται με τις μαθηματικές έννοιες. Με την προσαρμοστική μάθηση που βασίζεται στην ΤΝ, θα μπορεί να λαμβάνει εξατομικευμένες ασκήσεις, στοχευμένη ανατροφοδότηση και πρόσθετους πόρους, δίνοντάς της τη δυνατότητα να κατανοήσει τα δύσκολα θέματα με τον δικό του ρυθμό. Αξιοποιώντας την ΤΝ, οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να εντοπίσουν τα δυνατά και αδύνατα σημεία των μαθητών, προσφέροντας εξατομικευμένη υποστήριξη για να διασφαλίσουν ότι κάθε μαθητής θα είναι σε θέση να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητές του.
Η ΤΝ έχει επίσης τη δυνατότητα να φέρει επανάσταση στις αξιολογήσεις. Στο παρελθόν, οι εξετάσεις θεωρούνταν απρόσβλητες, άτρωτες στη χειραγώγηση. Ωστόσο, η ΤΝ μεταμορφώνει αυτό το τοπίο. Τα ευφυή συστήματα μπορούν να αναλύουν τεράστιες ποσότητες δεδομένων και να παρέχουν άμεση ανατροφοδότηση, καθιστώντας την αξιολόγηση πιο αποτελεσματική και επιτρέποντας στους εκπαιδευτικούς να παρακολουθούν αποτελεσματικά την πρόοδο. Φανταστείτε ένα σενάριο όπου ένας μαθητής δίνει ένα τεστ Φυσικής. Αντί να περιμένει μέρες για τα αποτελέσματα, ένα σύστημα με ΤΝ αξιολογεί αμέσως τις απαντήσεις, παρέχοντας λεπτομερή ανατροφοδότηση και εντοπίζοντας τους τομείς στους οποίους ο μαθητής μπορεί να βελτιωθεί. Μέσω των αξιολογήσεων με βάση την ΤΝ, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αποκτήσουν πολύτιμες πληροφορίες για τις επιδόσεις των μαθητών, εντοπίζοντας τα κενά στις γνώσεις και προσαρμόζοντας ανάλογα τις στρατηγικές διδασκαλίας.
Επιπλέον, η ΤΝ υπόσχεται την προώθηση της εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς. Οι τεχνολογίες που υποστηρίζονται από την ΤΝ μπορούν να δώσουν τη δυνατότητα στους μαθητές με ειδικές ανάγκες να ξεπεράσουν τα εμπόδια και να συμμετάσχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία. Για παράδειγμα, φανταστείτε μια μαθήτρια με προβλήματα όρασης, η οποία χρησιμοποιεί ένα εξειδικευμένο σύστημα ΤΝ που μετατρέπει το κείμενο σε ήχο, επιτρέποντάς της να έχει πρόσβαση σε εκπαιδευτικό περιεχόμενο χωρίς κόπο. Αξιοποιώντας τις τεχνολογίες ΤΝ, τα σχολεία μπορούν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον χωρίς αποκλεισμούς, καταρρίπτοντας τα εμπόδια και δίνοντας τη δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να συμμετέχουν πλήρως στην εκπαιδευτική διαδρομή.
Ωστόσο, η πλοήγηση σε αυτό το μετασχηματιστικό μονοπάτι απαιτεί προσεκτική εξέταση και υπεύθυνη εφαρμογή. Η προστασία των μαθητών από ακατάλληλο περιεχόμενο και η διασφάλιση του απορρήτου των δεδομένων αποτελούν πρωταρχικές ανησυχίες. Για παράδειγμα, τα AI chatbots που χρησιμοποιούνται στις τάξεις πρέπει να υποβάλλονται σε αυστηρό έλεγχο για να διασφαλιστεί ότι παρέχουν ακριβείς πληροφορίες και δεν συμμετέχουν σε επιβλαβείς ή προκατειλημμένες συζητήσεις. Με τη θέσπιση σαφών κατευθυντήριων γραμμών και κανονισμών, θεσμικοί φορείς, όπως το Υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, με την συνεργασία και υποστήριξη ομάδων εμπειρογνωμόνων και οργανισμών, μπορούν να διασφαλίσουν ότι οι τεχνολογίες ΤΝ αναπτύσσονται με ασφάλεια και υπευθυνότητα.
Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, διεθνείς οργανισμοί όπως η UNESCO συνεργάζονται ενεργά με χώρες για την ανάπτυξη στρατηγικών και κανονισμών για την ηθική χρήση της ΤΝ στην εκπαίδευση. Αυτή η συλλογική προσπάθεια έχει ως στόχο να διασφαλίσει ότι οι εφαρμογές ΤΝ ευθυγραμμίζονται με τις αρχές της ένταξης, της ισότητας, της ποιότητας και της ασφάλειας. Δίνοντας προτεραιότητα στην ευημερία των μαθητών και προωθώντας έναν παγκόσμιο διάλογο, η UNESCO επιδιώκει να κατευθύνει την ενσωμάτωση της ΤΝ στην εκπαίδευση προς ένα φωτεινότερο και πιο συμπεριληπτικό μέλλον.
Αγκαλιάζοντας την επανάσταση της ΤΝ, τα εκπαιδευτικά συστήματα έχουν μια μοναδική ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουν το ρόλο των εκπαιδευτικών. Αντί να απειλούνται από την τεχνολογία, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν την ΤΝ για να βελτιώσουν τις στρατηγικές διδασκαλίας τους και να διευρύνουν τους ορίζοντες των μαθητών. Η ΤΝ μπορεί να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς στο σχεδιασμό ελκυστικών μαθημάτων, στον εντοπισμό εξατομικευμένων μαθησιακών διαδρομών και στην ενίσχυση της δημιουργικότητας και των δεξιοτήτων κριτικής σκέψης των μαθητών.
Καθώς επιχειρούμε να εισέλθουμε περαιτέρω στην εποχή της ΤΝ, είναι σημαντικό να βρεθεί μια ισορροπία μεταξύ της υιοθέτησης της τεχνολογίας και της διατήρησης της ανθρώπινης «πινελιάς» στην εκπαίδευση. Ενώ η ΤΝ μπορεί να ενισχύσει τις μαθησιακές εμπειρίες, τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει την έμπνευση, την καθοδήγηση και την ενσυναίσθηση που παρέχουν οι εκπαιδευτικοί. Επενδύοντας τόσο στις δυνατότητες της ΤΝ όσο και στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, τα σχολεία μπορούν να δημιουργήσουν ένα αρμονικό μείγμα ανθρώπινης τεχνογνωσίας και εργαλείων που λειτουργούν με την ΤΝ για να ξεκλειδώσουν το πλήρες δυναμικό κάθε μαθητή.
Σε αυτή την εποχή της ραγδαίας τεχνολογικής προόδου, η εκπαίδευση κατέχει το κλειδί για τη διαμόρφωση ενός ευημερούντος μέλλοντος. Αγκαλιάζοντας τις δυνατότητες της ΤΝ, αξιοποιώντας τα οφέλη της και μετριάζοντας τους κινδύνους της, μπορούμε να εξοπλίσουμε την επόμενη γενιά με τις δεξιότητες και τις γνώσεις που χρειάζεται για να ευδοκιμήσει σε έναν κόσμο με γνώμονα την ΤΝ. Ας αδράξουμε αυτή την ευκαιρία για να οικοδομήσουμε ένα μέλλον όπου η ΤΝ και η εκπαίδευση θα λειτουργούν χέρι-χέρι, ενδυναμώνοντας μαθητές και εκπαιδευτικούς να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ενός όχι και τόσο μακρινού μέλλοντος.
Μέσα στην πανδημία καταλάβαμε πόσο έχει αλλάξει και πόσο ακόμη μπορεί να αλλάξει η τεχνολογία τη ζωή μας. Ειδικά οι γονείς ήρθαν αντιμέτωποι με μια νέα πραγματικότητα αναφορικά με την εκπαιδευτική διαδικασία των παιδιών τους και είδαν πώς μπορεί το τάμπλετ, το κινητό τηλέφωνο και ο υπολογιστής να γίνουν βασικά εργαλεία εκμάθησης.
Αυτό βέβαια είναι μια διαδικασία που δεν εξαντλείται στην απλή μετάδοση πληροφοριών μέσω διαδικτύου. Χρειάζεται «πολύ δρόμο» ακόμη, τόσο η ανάπτυξη εργαλείων για την on line εκπαίδευση όσο και η εξοικείωση των ανθρώπων με αυτή τη νέα πραγματικότητα. Σε κάθε περίπτωση, ένα από τα χαρακτηριστικά της εποχής που θα πρέπει να «κρατήσουμε» σίγουρα είναι το γεγονός ότι πλέον έχει υποχωρήσει η συζήτηση για το «πόσες ώρες περνούν τα παιδιά μπροστά από τον υπολογιστή». Είναι πλέον σαφές πως στο εξής, η ζωή όλων μας, μικρότερων και μεγαλύτερων, θα είναι συνδεδεμένη μαζί του.
Τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μια νέα πραγματικότητα για τα εκπαιδευτικά συστήματα αναπτυγμένων χωρών. Το Webex, μέσω του οποίου έκαναν μάθημα όλο τα προηγούμενο διάστημα τα παιδιά μας, δεν είναι φυσικά εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης, αλλά θεωρείται ένα πρώτο βήμα. Σταδιακά, πάνω σε αυτού του τύπου τις εφαρμογές πιστεύεται πως θα μπορούν να «κουμπώσουν» εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που θα κάνουν ευκολότερη τη ζωή εκπαιδευτικών και μαθητών ή εκπαιδευομένων.
Οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης άλλωστε έχουν κάνει άλματα σε πολλούς τομείς. Η Ευρωπαϊκή Ένωση κάνει λόγο για αύξηση της παραγωγικότητας, που θα επιφέρει η τεχνητή νοημοσύνη μέχρι το 2035, από 11% έως 37% και τα ποσοστά αυτά περιλαμβάνουν και την εκπαίδευση. Την ίδια στιγμή, η χρήση εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση των ΗΠΑ θα αυξηθεί κατά 47,5% μέχρι το τέλος του έτους, σύμφωνα με την έκθεση Artificial Intelligence. Παρόλο που οι περισσότεροι ειδικοί πιστεύουν ότι η παρουσία των εκπαιδευτικών είναι αναντικατάστατη, θα υπάρξουν πολλές αλλαγές στον τρόπο που εργάζεται ένας δάσκαλος, ειδικά όσον αφορά στις βέλτιστες εκπαιδευτικές πρακτικές.
Εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που ήδη εφαρμόζονται στην Εκπαίδευση
Σε κάποιες χώρες, λειτουργούν ήδη εφαρμογές που αναπτύσσουν και εξελίσσουν τα συστήματα εκμάθησης και εξέτασης και οι οποίες επιτρέπουν σε εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο σε θέματα ουσίας.
Για παράδειγμα:
Εφαρμογές που εκμηδενίζουν τον χρόνο διόρθωσης εξετάσεων, εφαρμογές που αναγνωρίζουν τις αδυναμίες των μαθητών και προσαρμόζουν τα τεστ και την ύλη στις ανάγκες τους, βοηθώντας πολύ στην εξατομικευμένη εκπαίδευση.
Εφαρμογές που μπορούν να μεταφράζουν σε πραγματικό χρόνο σε διαφορετικές γλώσσες, καταργώντας έτσι τα όρια που θέτει αυτή η παράμετρος.
Προγράμματα που μπορούν να διαβάζουν τα χειρόγραφα των μαθητών και να τα βαθμολογούν αυτόματα.
Στο Data Project του CNN Greece μίλησε o κ. Σπύρος Παρασκευάς, μηχανικός τεχνητής νοημοσύνης και επιστημονικός συνεργάτης του ΕΜΠ: «Υπάρχουν διαθέσιμες εφαρμογές επεξεργασίας φυσικής γλώσσας που φτάνουν στο σημείο να καταλάβουν ή και να μεταφράσουν ένα κείμενο ή και να προχωρήσουν σε αυτόματη διόρθωση. Αυτή τη στιγμή μάλιστα τρέχει και στην Ελλάδα ένα έργο που λέγεται speech to text και μπορεί να μεταφράσει σε πραγματικό χρόνο ένα κείμενο σε οποιαδήποτε γλώσσα», επισήμανε αρχικά.
Η τεχνητή νοημοσύνη ήδη εφαρμόζεται στην εκπαίδευση, κυρίως σχετικά με ορισμένα εργαλεία που βοηθούν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και στα συστημάτων εξετάσεων. Καθώς οι εκπαιδευτικές λύσεις τεχνητής νοημοσύνης συνεχίζουν να εξελίσσονται, οι υπέρμαχοι της πλήρους αξιοποίησής της ελπίζουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει στην κάλυψη αναγκών στη μάθηση και τη διδασκαλία και να επιτρέψει στα σχολεία και τους δασκάλους να κάνουν περισσότερα πράγματα ή όπως λέει ο κ. Παρασκευάς, «να ασχοληθούν με την ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας».
Πηγή: Unsplash
Δεδομένα και πιθανότητα συμφωνίας
Όπως είπαμε και παραπάνω, μία από τις εφαρμογές τέτοιων συστημάτων θα διευκολύνουν την εξατομικευμένη εκπαίδευση. Υπάρχουν αυτή τη στιγμή εφαρμογές που αναπτύσσουν έναν «έξυπνο» τρόπο διδασκαλίας στις ΗΠΑ, οι οποίες τροφοδοτούν τους μαθητές με online μαθήματα, τεστ, με διαδραστική επικοινωνία, σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης.
Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη εξελίσσεται, μπορεί να είναι δυνατό για ένα μηχάνημα να διαβάσει ακόμη και την έκφραση του προσώπου ενός μαθητή που δείχνει ότι δεν κατανοεί ένα θέμα και να τροποποιήσει το μάθημα κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του συγκεκριμένου μαθητή, εξατομικευμένα.
Πηγή: Unsplash
Ας φανταστούμε, για παράδειγμα, ένα παιδί να μην κατανοεί τη λειτουργία των πηνίων στη φυσική. Το «μηχάνημα» θα μπορεί να το αντιλαμβάνεται και να το αντιμετωπίζει, δίνοντας στο συγκεκριμένο παιδί αυτόματα περισσότερες πληροφορίες και ασκήσεις για το συγκεκριμένο θέμα.
Ο κ. Παρασκευάς μίλησε επίσης για το speech to text, που επιτρέπει την ταυτόχρονη μετάφραση σε πολλές γλώσσες. To Presentation Translator είναι δωρεάν plugin (προσθήκη) για το γνωστό στους περισσότερους PowerPoint, που δημιουργεί υπότιτλους σε πραγματικό χρόνο για όσα λέει ο καθηγητής. Αυτό ανοίγει επίσης δυνατότητες για μαθητές που ενδέχεται να μην είναι σε θέση να παρακολουθήσουν το μάθημα λόγω ασθένειας ή που χρειάζονται εκμάθηση σε διαφορετικό επίπεδο ή για ένα συγκεκριμένο θέμα που δεν είναι διαθέσιμο στο δικό τους σχολείο.
Τα παραδείγματα της Κίνας και της Φινλανδίας
Τα παραπάνω δεν είναι επιστημονική φαντασία. Γίνονται ήδη στην Αμερική, στον Καναδά, στην Κίνα και στην Ευρώπη και σε άλλες περιοχές του κόσμου. Οι εφαρμογές για εκμάθηση ξένων γλωσσών επίσης, καθημερινά βελτιώνονται, ενσωματώνοντας στοιχεία από την καθημερινή χρήση τους από εκατομμύρια ανθρώπους. Μια πρόσφατη σχετικά μελέτη διαπίστωσε ότι 34 ώρες στην εφαρμογή του Duolingo (εφαρμογή εκμάθησης ξένης γλώσσας) ισοδυναμούν με ένα πλήρες πανεπιστημιακό εξάμηνο γλωσσικής εκπαίδευσης.
Στην Κίνα, για παράδειγμα, έχουν αναπτυχθεί από την εταιρία Squirrel AI εκπαιδευτικές εφαρμογές με τεχνητή νοημοσύνη. Η εταιρία ισχυρίζεται ότι είναι «ο πρώτος πάροχος προσαρμοστικής εκπαίδευσης που λειτουργεί με τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης». Η εταιρία συνεργάζεται με δασκάλους, ώστε να χωρίσει τα γνωστικά αντικείμενα σε όσο το δυνατόν μικρότερες ενότητες. Για παράδειγμα, έχει χωρίσει τα μαθηματικά του σχολείου σε 10.000 μικρές ενότητες. Αυτός ο διαχωρισμός σε ένα τέτοιο επίπεδο επιτρέπει στις εφαρμογές να διαγνώσουν τα μαθησιακά κενά των μαθητών με μεγαλύτερη ακρίβεια από οποιονδήποτε δάσκαλο.
Στη Φινλανδία βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε εξέλιξη ένα πολύ σημαντικό πείραμα. Το διαδικτυακό μάθημα Elements of AI, μια πρωτοβουλία με παγκόσμια σημασία στην εκπαίδευση της τεχνητής νοημοσύνης, διατίθεται σε δεκάδες γλώσσες (και στα ελληνικά) και σκοπό έχει να εξοικειώσει τους χρήστες με την τεχνητή νοημοσύνη. Μάλιστα, αφορά και χρήστες που μπορεί να μην έχουν καμία γνώση προγραμματισμού ή ελάχιστη σχέση με τις νέες τεχνολογίες.
Μέχρι σήμερα, το Elements of AI έχει 700.000 εγγεγραμμένους χρήστες και έχει δώσει πιστοποίηση σε αρκετές χιλιάδες που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο μαθημάτων του. Ο κ. Τιμού Ρόος, επικεφαλής του προγράμματος Εκπαίδευσης στην τεχνητή νοημοσύνη στο Φιλανδικό Κέντρο Τεχνητής Νοημοσύνης, μιλώντας στο Data Project του CNN Greece τόνισε την αναγκαιότητα να εκπαιδευτεί όσο το δυνατόν περισσότερος κόσμος κάθε ηλικίας στην τεχνητή νοημοσύνη, ώστε να μην δημιουργηθεί ψηφιακό χάσμα - αυτός είναι ο ρόλος του Elements of AI.
Αξίζει, τέλος, να σημειώσουμε πως η Κίνα έχει ήδη έλθει στο προσκήνιο για να προωθήσει την εκπαίδευση με επίκεντρο την τεχνητή νοημοσύνη. Έχει επενδύσει πάνω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια στην τεχνητή νοημοσύνη αποκλειστικά για την εκπαίδευση και οι εταιρίες που παράγουν αυτά τα προϊόντα εξάγουν την τεχνολογία τους σε ΗΠΑ και Ευρώπη.