Τρίτη 22 Ιανουαρίου 2019

Μενέλαος Λουντέμης, ο επίγειος Polaris


Polaris, αλλιώς Αστέρι του Βορρά, είναι η διεθνής ονομασία για τον βόρειο πολικό αστέρα και ταιριάζει απόλυτα ως χαρακτηρισμός για έναν και μόνο συγγραφέα, αυτόν με το ψευδώνυμο Μενέλαος Λουντέμης. Το χλωμό πεινασμένο αγόρι, που γνώρισαν οι “Ανωνυμίτες“, με τη δυστυχία στο βλέμμα, τη γλυκιά φωνή και το κουτσό δεξί πόδι, λεγόταν Μήτσος Βαλασιάδης. Αυτό ήταν το πραγματικό όνομα του Μενέλαου Λουντέμη πριν εμπνευστεί το λογοτεχνικό του ψευδώνυμο το εμπνεύστηκε από τον ποταμό Λουδία (Ludias) της μετέπειτα πατρίδας του. Ο χωρατατζής μίμος που κοιμόταν στα παγκάκια, έπαιζε κιθάρα και λάτρευε τις ρώσικες μελωδίες γεννήθηκε στο χωριό Αγία Κυριακή της Ανατολικής Θράκης το 1912 και ήρθε στην Ελλάδα με την ανταλλαγή των πληθυσμών το 1922. Ζούσε, αρχικά, στην περιοχή της Έδεσσας επιβιώνοντας με όποια δουλειά του τύχαινε: λούστρος, σερβιτόρος, υπάλληλος δικηγορικού γραφείου.


Ο Μ. Λουντέμης με την προμηθεϊκή σπίθα στην καρδιά και την αισιοδοξία στην ψυχή αποτελεί μοναδικό φαινόμενο αυτοδίδακτου και αυτοδημιούργητου συγγραφέα στα γράμματά μας. Προικισμένος με γνήσιο πολύπλευρο ταλέντο, καλπάζουσα φαντασία και μεγάλη ακαταμάχητη θέληση κατόρθωσε όσο κανείς άλλος να κατανικήσει τα εμπόδια της ζωής. Υπήρξε ένας βαθύτατα κοινωνικός συγγραφέας που παρέμεινε ρομαντικός και γεμάτος πίστη στους ανθρώπους, που αν και διαψεύστηκε από την πραγματικότητα και οργίστηκε από την κοινωνική αδικία, δεν έχασε ποτέ την πληθωρικότητα της γραφής του. 

Τα κείμενά του υπήρξαν παρηγοριά για πολλούς φυλακισμένους και εξόριστους αγωνιστές καθώς και για πολλούς λαϊκούς ανθρώπους, του μόχθου και της βιοπάλης. Έτσι, αυτός και το alter ego του, ο Μέλιος Καδράς, αγαπήθηκαν εξαρχής από το αναγνωστικό κοινό. Ο Λουντέμης καταπιάστηκε με όλα σχεδόν τα είδη λόγου και κέρδισε επάξια μία θέση στα νεοελληνικά γράμματα. Γεμάτο αυτοβιογραφικές αναφορές και όνειρα, το πλούσιο συγγραφικό του έργο των 48 βιβλίων καλύπτει όλα σχεδόν τα είδη του γραπτού λόγου, κάνοντάς τον έναν από τους πλέον παραγωγικούς αλλά και διαβασμένους Έλληνες λογοτέχνες. Παρά την μάλλον εμπαθή αποκαθήλωση του από τον λογοτεχνικό Παρνασσό ως «ξεπερασμένου», κάτι που αποτυπώνεται και από το γεγονός πως στα σχολικά βιβλία δεν υπάρχει ούτε μια σελίδα από εκείνον, το πολυσχιδές έργο του καλύπτει τις κατηγορίες της πεζογραφίας (μυθιστόρημα και διήγημα), της ποίησης, του θεάτρου-σεναρίου, του δοκιμίου, της σάτιρας, της ταξιδιωτικής και παιδικής λογοτεχνίας, τέλος του ντοκουμέντου.
Ωστόσο, το έργο του Μ. Λουντέμη παραμένει ιδιαίτερα αγαπητό στους φίλους των γραμμάτων, στους αγωνιστές της δημοκρατίας και τους προοδευτικούς ανθρώπους, κάτι που προδίδουν οι συνεχείς επανεκδόσεις των σημαντικότερων κειμένων του. Μάλιστα σύμφωνα με τη Γ’ Πανελλήνια Έρευνα Αναγνωστικής Συμπεριφοράς και Πολιτιστικών Πρακτικών, που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Καθημερινή (05-04-2011) και που διενήργησε για το ΕΚΕΒΙ η Metron Analysis από τον Νοέμβριο ως τον Δεκέμβριο του 2010, συγκαταλέγεται, με αρκετά υψηλό ποσοστό, ανάμεσα στους συγγραφείς που καθόρισαν ή άλλαξαν τη ζωή των αναγνωστών, μαζί με τον Ν. Καζαντζάκη, τον Α. Παπαδιαμάντη και τον Φ. Ντοστογιέφσκι 
ΕΠΙΡΡΟΕΣ

Χαρακτηρίζεται ως ογκόλιθος της λογοτεχνίας του Μεσοπολέμου και ο κυριότερος εκπρόσωπος του κοινωνικού ρεαλισμού συγκεφαλαιώνοντας τη μετεμφυλιακή περιπέτεια της αριστερής διανόησης και μισαλλοδοξία των καιρών. Τα σκληρά του βιώματα (προσφυγιά, φτώχεια, εξορίες, αρρώστιες) επηρέασαν το έργο του. Ο Μενέλαος Λουντέμης ακολουθεί τα βήματα πεζογράφων του ρωσικού ρεαλισμού, όπως του Μαξίμ Γκόρκι ή του «δικού μας» Δημοσθένη Βουτυρά και κατάφερε να μεταφέρει τη πεζογραφία από το χωριό στην πολιτεία και στη φτωχή γειτονιά της. Περισσότερες ομοιότητες, ωστόσο, διαπιστώνονται στη γραφή του Λουντέμη με τον περίφημο την εποχή εκείνη Νορβηγό συγγραφέα Κνουτ Χάμσουν και τον λογοτεχνικό «αλήτη» του. Η λειτουργία της λογοτεχνικής ταυτότητας του χαμσουνικού αλήτη στον Λουντέμη, και σε πλείστους όσους συγγραφείς του Μεσοπολέμου, οδήγησε στην αναγωγή του σε ιδιόρρυθμο σύμβολο της «προλεταριακής λογοτεχνίας» πριν την καθιέρωση του «σοσιαλιστικού ρεαλισμού

ΕΡΓΟ
Πρωτοεμφανίζεται σε πολύ νεαρή ηλικία, δημοσιεύοντας ποιητικές συλλογές στην «Αγροτική Ιδέα» της Έδεσσας το 1927 και το 1928, τις οποίες υπογράφει με το πραγματικό του όνομα (Τάκης Βαλασιάδης). Υπάρχει μαρτυρία πως συμμετέχει στους λογοτεχνικούς διαγωνισμούς του λαϊκού περιοδικού «Φαντάζιο» και του «Παρνασσού» μαζί με τον. επίσης, τότε πρωτοεμφανιζόμενο Γιάννη Σκαρίμπα. Γύρω στο 1930 δημοσιεύει ποιήματα και διηγήματα του στο περιοδικό «Νέα Εστία». Το 1934 υπογράφει το πρώτο του διήγημα «Μια νύχτα με πολλά φώτα κάτω από μια πόλη με πολλά αστέρια» ως Μενέλαος Λουντέμης και αποσπά διθυραμβικές κριτικές.

Ως δακτυλογράφος του δικηγόρου Γ. Αβτζή χρησιμοποιεί τη γραφομηχανή του για να συγγράψει τα υπόλοιπα διηγήματα της συλλογής «Τα πλοία δεν άραξαν». Με το βιβλίο αυτό ο Λουντέμης μοιράζεται με τον Κ. Πολίτη και την Ε. Αθηναία το Κρατικό Βραβείο Πεζογραφίας κατά την πρώτη απονομή στην ιστορία του θεσμού. Με αυτό το βραβείο ναι μεν καθιερώνεται στον χώρο αλλά η εξέλιξη του δεν ευνοείται επί δικτατορίας Μεταξά.

Παράλληλα με την αγωνιστική του δράση γράφει τα περίφημα διηγήματά του «Περιμένοντας το ουράνιο τόξο» (1940) και «Γλυκοχάραμα» (1944), αλλά και το μυθιστόρημα «Έκσταση» (1943) και εξορίζεται μετά τον Εμφύλιο στη Μακρόνησο και τον Άη Στράτη πλάι στον Γιάννη Ρίτσο και τον Μίκη Θεοδωράκη. Ο Λουντέμης συνεχίζει να γράφει, χωρίς να σταματάει τίποτα την φαρμακερή του πένα, τα «Αυτοί που φέρανε την καταχνιά» (1946), «Καληνύχτα ζωή» (1946), «Συννεφιάζει» (1948), «Βουρκωμένες μέρες» (1953), «Οι κερασιές θ’ ανθίσουν και φέτος» (1956), «Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα» (1956), «Τότε που κυνηγούσα τους ανέμους» (1956). Το 1956 δικάζεται με την κατηγορία «προπαρασκευαστικών πράξεων εσχάτης προδοσίας» για το βιβλίο του «Βουρκωμένες μέρες» και συγκεκριμένα για το διήγημα «Οι λύκοι ανεβαίνουν στον ουρανό». Καταδικάζεται και απαγορεύεται η κυκλοφορία των βιβλίων του. Την ίδια χρονιά, όμως, εκλέγεται μέλος του Παγκόσμιου Συμβουλίου της Ειρήνης και πραγματοποιεί πλήθος ταξιδιών φτάνοντας μέχρι τη Ρωσία, τη Μογγολία, την Κίνα και το Βιετνάμ, ένα οδοιπορικό που αποτυπώθηκε το 1966 στο βιβλίο του «Μπατ-Τάι».

Από το 1958 ως τη Μεταπολίτευση (1974), ο Λουντέμης έζησε αυτοεξόριστος στη Ρουμανία και κατάφερε να μεταφραστεί σε πλήθος γλωσσών κάνοντας διεθνή συγγραφική καριέρα και αποσπώντας πλήθος βραβείων και επαίνων. Αυτή την περίοδο της ζωής του αφοσιώθηκε ταυτόχρονα με πάθος στη συγγραφή, ολοκληρώνοντας 30 από τα 48 του βιβλία. Το 1962 δημοσιεύεται το «Οδός Αβύσσου αριθμός 0» και ο λογοτέχνης συγκλονίζει με τις περιγραφές του για τα βασανιστήρια της Μακρονήσου στο «Κείνο το βράδυ σώπαιναν οι λύκοι γιατί ουρλιάζανε οι άνθρωποι». Πέντε χρόνια αργότερα, το 1967, ενώ βρίσκεται σε ταξίδι στην Άπω Ανατολή, του αφαιρείται από το καθεστώς του δικτάτορα Παπαδόπουλου η ελληνική ιθαγένεια βάσει παλιού εμφυλιοπολεμικού ψηφίσματος. Τελικά ανέκτησε την ελληνική ιθαγένεια και επέστρεψε στην Ελλάδα το 1976

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Ο Λουντέμης έγραφε με τρυφερότητα και ανθρωπιά στο πλαίσιο ενός νεορομαντικού προτύπου, ρομαντικό όχι με την έννοια της ωραιοποίησης αλλά με αυτήν του συναισθηματικού πλούτου, της μανίας και της αγάπης για τη ζωή. Η αμεσότητα της πένας του, ο λυρισμός, ο ρεαλισμός και η δύναμη της περιγραφής λειτούργησαν ως καταφύγιο για τα νιάτα των δεκαετιών του 1950, του 1960 και του 1970 και τα συγγράμματά του ήταν έργα διαμαρτυρίας, αντικομφορμισμού, φυγής και απελευθέρωσης. Όντας παθιασμένος και πάντα οργισμένος, όπως ο Βάρναλης, υλοποίησε με τα βιβλία του την επαναστατική προοπτική και δακτυλόδειξε την «παρακμή του αστικού καθεστώτος». Ο πολύπαθος Λουντέμης μετατράπηκε σε έναν οξύ κοινωνικό αναλυτή που έγραφε για τον καταφρονεμένο κάτι που φαίνεται και από τους ήρωες των έργων του. Έγραφε για τους φτωχούς, απλούς ανθρώπους του μόχθου, με τους οποίους μοιράστηκε και τις χαρές και τις πίκρες και που ήταν οι μόνοι που του συμπαραστάθηκαν. Οι ήρωες του Λουντέμη είναι ζωντανοί, αληθινοί, μιλούν την αυθεντική τους γλώσσα, κινούνται στους φυσικούς τους χώρους. Είναι ένας από τους ελάχιστους συγγραφείς που χειρίζεται με τόση ευκολία και επιτυχία τους ιδιωματισμούς και τις τοπικές διαλέκτους.
Στο βιβλίο με τα διηγημάτα της συλλογής «Τα πλοία δεν άραξαν» ο Λουντέμης περιπλανιέται στα πεζοδρόμια και στα καταγώγια της αστικής ζωής, τρυπώνει στις πολύβουες φλέβες της, ψάχνει στον πιο μολυσμένο βούρκο. Συναντά ανθρώπους περιθωριακούς, κολασμένους και, κάποτε, αυτοκαταστροφικούς. Η αλητεία, ο μποεμισμός και το εχθρικό κοινωνικό περιβάλλον κυριαρχούν στο πρώτο του βιβλίο. Καλοαναθρεμμένα κορίτσια που καταλήγουν σε φτηνά πορνεία, με το όνομα αλλαγμένο, μα με τις μνήμες ζωντανές· άντρες φτωχοί και λησμονημένοι απ’ όλους· γυναίκες της υψηλής κοινωνίας με ανικανοποίητους πόθους. Άνθρωποι τυραννισμένοι, που ωστόσο μέσα τους σιγοκαίει ακόμη μια κάποια ελπίδα. Ο πρωταγωνιστής είναι ένας θλιμμένος και άκακος κομπάρσος, που δεν κατορθώνει να στεριώσει πουθενά. Η φτώχεια και η ασκήμια του γίνονται μονίμως αντικείμενο χλευασμού, η ορμητικότητα και η ευφυϊα του τον οδηγούν εύκολα στην αποτυχία και τη γελοιοποίηση. Πεινασμένος, άνεργος, ανέραστος, περιφέρεται στους δρόμους και στα μαγαζιά της νύχτας, ψάχνοντας μάταια στέγη και τροφή Παρατηρώντας όμως, τον άξενο κόσμο τριγύρω του, αποκτά διαπεραστικό βλέμμα: σκηνές από το περιθώριο, πρόσωπα που έχουν χάσει τα πάντα, εικόνες από ένα μικροσύμπαν που πνίγεται μέσα στις δυσβάστακτες συνθήκες οι οποίες τον προσδιορίζουν.


Κοινωνική ανισότητα και παλινωδίες μιας κόρης περιλαμβάνει και το διήγημα «Χαμόγελο σε πληγωμένα χείλη». άνεργος, άστεγος, πεινασμένος, ψάχνοντας για δουλειά, ο ήρωας σχετίζεται με μια κοπέλα που φαίνεται να τον εκτιμά, διαρκώς όμως του παίζει το παιχνίδι της προσέλκυσης και της απόκρουσης, ενώ τέλος φαίνεται να προτιμά κάποιον άλλον, έναν πλούσιο, τον Ζαννό. Ο αφηγητής-ήρωας στο πρόσωπο του πλούσιου νέου αναπαράγει την ατμόσφαιρα και ταυτόχρονα απορρίπτει το «φαντασιακό σύμπαν» της βραχύβιας ελαφριάς λογοτεχνίας, αδυνατώντας να μετακινηθεί από τη φτωχή γωνιά της καθημερινής βιοπάλης στις κοσμοπολίτικες λεωφόρους των στείρων ονείρων των αστών του Μεσοπολέμου. Ο φτωχός ήρωας φλερτάρει με την αυτοκτονία, αλλά τελικά επιβιώνει.
Ο ρομαντικός τόνος των διηγημάτων της συλλογής αυτής και το αισθηματολογικό πρίσμα του αφηγητή ίσως στερούν ένα μέρος της αναγνωστικής απόλαυσης από τον σύγχρονο αναγνώστη, ωστόσο δεν τον εκβιάζουν ιδεολογικά, τα διηγήματα απεικονίζουν μια αναγνωρίσιμη πραγματικότητα και διαθέτουν σχετικά ολοκληρωμένους χαρακτήρες.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ο «εθελοντής ενός δικαιότερου κόσμου, για τον οποίο πρόσφερε και την ψυχή του» ακολουθώντας την μοίρα του Οδυσσέα βρήκε , τελικά, την Ιθάκη του στο σπίτι του στη Βάρη, όπου μετρούσε τα άστρα μόνος στη μέση ενός απέραντου κόσμου μέχρι τα 65 του χρόνια. Οι έντονες συγκινήσεις και τα προβλήματα της καρδιάς του προσυπέγραψαν τον αιφνίδιο χαμό του. Ο Λουντέμης παθαίνει καρδιακή προσβολή μέσα στο αυτοκίνητό του, καθώς διασχίζει τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Το παιδί του ελληνικού βορρά έπαψε να μετράει τα άστρα, στις 22 Ιανουαρίου 1977 τα άστρα έγιναν δικά του. Η σορός του εκτέθηκε σε λαϊκό προσκύνημα στη Μητρόπολη Αθηνών και η νεκρώσιμος ακολουθία μετατράπηκε σε κραυγή ελευθερίας με τον Ρίτσο να δίνει τον ρυθμό και το πλήθος να ακολουθεί επαναλαμβάνοντας μία μόνο λ

Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2019

Σπουδαίοι έλληνες λογοτέχνες «αποκαλύπτονται» στο κοινό Σπουδαίοι έλληνες λογοτέχνες (όπως οι Καζαντζάκης, Ελύτης) αποκαλύπτονται στο κοινό μέσα από ένα πρωτότυπο και σπάνιο υλικό από τα χρόνια της φοιτητικής τους ζωής ή της διδακτικής τους δράσης



Σε ένα μεσοπολεμικό κτίριο της οδού Σκουφά στο Κολωνάκι φυλάσσονται τα ίχνη ανθρώπων που διέγραψαν πορεία ανεξίτηλη στο πέρασμά τους από τον κόσμο. Σπουδαίοι έλληνες λογοτέχνες του 19ου και του 20ού αιώνα αποκαλύπτονται στο κοινό μέσα από ένα πρωτότυπο και σπάνιο αρχειακό υλικό από τα χρόνια της φοιτητικής τους ζωής ή της διδακτικής τους δράσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Επιστολές του Καζαντζάκη, φωτογραφίες από τα φοιτητικά χρόνια του Ελύτη και του Γκάτσου, το απόσπασμα της εγγραφής του Αγγελου Σικελιανού στο Πανεπιστήμιο, το καταστατικό του πρώτου φοιτητικού σωματείου στην Ελλάδα με μέλη τον Φίλιππο Δραγούμη, τον Μίλτο Κουντουρά, τον Βασίλη Ρώτα και αργότερα τον Λίνο Πολίτη και τον Θεοτοκά…
Αυτός ο κόσμος θα έρθει στο φως για έναν μήνα μέσα από μια μοναδική έκθεση του Ιστορικού Αρχείου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, η οποία εγκαινιάζεται σήμερα στις εγκαταστάσεις του Αρχείου.

Αξιοποιώντας ανέκδοτα χειρόγραφα, φοιτητικούς φακέλους, τεκμήρια από ποιητικούς διαγωνισμούς, πρακτικά της Συγκλήτου, άγνωστη αλληλογραφία λογοτεχνών που φοίτησαν ή δίδαξαν στο Πανεπιστήμιο, σκιαγραφείται η πολυεπίπεδη σχέση του ιδρύματος με την πολιτική, κοινωνική αλλά και την πνευματική ζωή της χώρας από το 1837 μέχρι σήμερα.
Ο ΠΑΛΑΜΑΣ

«Ο Κωστής Παλαμάς υπήρξε γραμματέας του Πανεπιστημίου για περίπου 30 χρόνια αφήνοντας τα ίχνη του παντού στο Αρχείο του ΕΚΠΑ. Παράλληλα οι πανεπιστημιακές τελετές συνδέθηκαν συχνά με λογοτεχνικά δρώμενα, όπως η απαγγελία από τον Αριστοτέλη Βαλαωρίτη του ποιήματος που είχε παραγγείλει το Πανεπιστήμιο για την αποκάλυψη του ανδριάντα του Γρηγορίου Ε’ στα Προπύλαια το 1871» λέει ο πρόεδρος του Ιστορικού Αρχείου του ΕΚΠΑ και επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας Βαγγέλης Καραμανωλάκης.
«Δεκάδες διδάσκοντες του ιδρύματος κατέθεσαν τη δική τους λογοτεχνική παραγωγή, από τον Φίλιππο Ιωάννου και τον Δημήτριο Βερναρδάκη έως τον Γεώργιο Βιζυηνό, για να περιοριστούμε στον 19ο αιώνα, ενώ το 1925 δημιουργήθηκε η πρώτη έδρα Νεοελληνικής Φιλολογίας με καθηγητή τον Νίκο Βέη, κορυφαίο νεοελληνιστή του καιρού του, ο οποίος δίδαξε για πρώτη φορά σε πανεπιστημιακό ακροατήριο Διονύσιο Σολωμό και Παλαμά.

Τέλος, εκατοντάδες λογοτέχνες φοίτησαν στις σχολές και αρκετοί έγραψαν λογοτεχνικά ή αυτοβιογραφικά κείμενα εστιάζοντας στο Πανεπιστήμιο και στα φοιτητικά τους χρόνια» προσθέτει ο Βαγγέλης Καραμανωλάκης.

Η έκθεση με τίτλο «Λογοτεχνικές Αρχειολογίες στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, 19ος και 20ός αιώνας» υλοποιείται στο πλαίσιο της ενότητας «Ανοιχτές Συλλογές» της διοργάνωσης «Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» του Δήμου Αθηναίων και θα φιλοξενηθεί στο Ιστορικό Αρχείο του ΕΚΠΑ μέχρι τις 20 Φεβρουαρίου.

1. Τον Δεκέμβριο του 1941 η Αίθουσα Τελετών του Πανεπιστημίου Αθηνών επιτάσσεται από τον γερμανικό στρατό κατοχής. Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς οι ναζί διοργανώνουν δείπνο, μετατρέποντάς τη σε «ταβέρνα φαγητού και οινοποσίας», κατά τον τότε πρύτανη, και λεηλατούν το κτίριο.

2. Χειρόγραφο του Κωστή Παλαμά με τον Φοιτητικό Υμνο, 1897

3. Αίτηση του Αντρέα Λεντάκη για να του χορηγηθεί πτυχίο της Φιλοσοφικής Σχολής τον Απρίλιο του 1974. Ο Λεντάκης είχε συλληφθεί από τη χούντα για τους πολιτικούς και κοινωνικούς του αγώνες, είχε βασανισθεί και καταδικασθεί σε πολυετή φυλάκιση

4. Αποβολή για «κομμουνιστική δράση» του μετέπειτα συγγραφέα και εκδότη του «Μικρού Ηρωα» Στέλιου Ανεμοδουρά τον Μάρτιο του 1940

Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2019

Πρόσκληση στην παρουσίαση του βιβλίου Και ο κλήρος έπεσε στα δάκρυα του π. Βασιλείου Χριστοδούλου

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο
Και ο κλήρος έπεσε στα δάκρυα
Ὁ κινηματογράφος τῆς ἀπουσίας τοῦ Θεοῦ σέ θεολογική παρακολούθηση

"Τό θέμα, πού ὁμολογῶ πώς ἀπό παιδί μέ πλήγωνε, εἶναι ἐκεῖνο τοῦ ἀναίτιου καί πρόωρου χαμοῦ τῶν ἀνθρώπων, τό ἀναπάντεχο τοῦ θανάτου, ὁ ἐπώδυνος καί μαρτυρικός τρόπος τῆς ἐξόδου πολλῶν ἀνθρώπων ἀπ’ τή ζωή, παρά τίς ὅσες γιά «ἀνώδυνα, ἀνεπαίσχυντα καί εἰρηνικά τέλη» ἱκεσίες Τόν εἴχαμε ἀνά τούς αἰῶνες παρακαλέσει.

Μεγαλώνοντας βέβαια καί παίρνοντας μυρουδιά ἀπό τά τεκταινόμενα στήν παγκόσμια ἱστορία, ἀκόμα βασανιστικότερο γινόταν γιά μένα καί τό θέμα τῆς διαφαινόμενης ἀπουσίας καί σιωπῆς τοῦ Θεοῦ, ὅταν οἱ δίκαιοι ἀφανίζονται καί ἡ ἠχώ τῶν κραυγῶν τους πολλαπλασιάζεται ἀνατριχιαστικά μέσα σ’ ἕνα βουβό κενό. Ὅταν ὁ Θεός παρακαλεῖται νά ἐπέμβει καί δέν τό κάνει. Ὅταν κάποιοι πού ὑποφέρουν Τοῦ φωνάζουν καί ὁ οὐρανός σιωπᾶ.

Ὀκτώ κινηματογραφικές ταινίες σέ θεολογική παρακολούθηση, μέ θέμα τους αὐτό τό βασανιστικό ζεῦγος τῆς ἀπώλειας καί ἀπουσίας, τῶν ἀγαπημένων ἀδελφῶν καί τοῦ σπλαχνικοῦ Πατέρα. τό ζεῦγος πού πάντα θά μᾶς στοιχειώνει.

Τά δάκρυα, στοιχεῖο σωματικό ἀλλά καί σημεῖο πνευματικό, διαρρέουν ὅλη τήν ὑπόστασή μας καί ἐκφράζουν τά ἀνείπωτα. ὅσα ὁ λόγος καί οἱ λέξεις ἀδυνατοῦν νά μεταφέρουν. Πάντοτε κλαῖμε. στήν ὑπέρτατη χαρά καί στήν πιό ἀβάσταχτη θλίψη. Πάντοτε ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ θά μᾶς ὑπερβαίνει ἀλλά καί ἡ αἴσθηση τῆς ἀπουσίας Του θά μᾶς κατακλύζει. Τό περίσσευμα κι ἀπ’ τά δύο, ὅσο ἀδυνατοῦμε ἐμεῖς νά χωρέσουμε, ὑπερεκχειλίζει.

Μέ τά δάκρυα Σοῦ μιλᾶμε καλύτερα. μέ τά δάκρυα Σέ ἀναζητοῦμε. Μέ τά δάκρυα πιστώνουμε τήν παρουσία Σου μέσα μας καί μέ τά ἴδια δάκρυα σπαράζουμε τήν ἀπουσία Σου.
Οἱ εἰλικρινεῖς πάντοτε θά κλαῖνε. μέ τόν ἕνα ἤ τόν ἄλλο τρόπο.

Πάντοτε κλαμμένοι μπροστά Σου θά ’μαστε καί τά δάκρυα οἱ ἀποσκευές μας. Μ’ αὐτά θά ξεπλένουμε τό χῶμα ἀπό πάνω μας ἀλλά καί θά ποτίζουμε στάλα-στάλα τήν ἐλπίδα.
"Διαβάζοντας το βιβλίο, ένοιωσα σε κάθε σελίδα του, σε κάθε πρόταση, σε κάθε λέξη την εναγώνια του Ωραίου. Την χαμένη ομορφιά. Το βιβλίο καταμαρτυρά αλήθειες, χωρίς τις οποίες δεν ζεις αληθινά...
Ο συγγραφέας παίρνει όλα τα δάκρυα και τα κάνει φωνή που λέει πως όσο πόνο κι αν εμπεριέχει αυτή η ζωή, η απίστευτα σκληρή, κάποιες φορές, είναι όμορφη.
Πίσω από τον λυρική αφήγηση και τον πυκνά σε νοήματα δομημένο λόγο, ο συγγραφέας όντας ευαίσθητος παλμογράφος της ζωής, με μάτια διεισδυτικά μέσα στα βάθη της ανθρώπινης ψυχής, μας κάνει να νοιώσουμε πως η ζωή είναι Θείο δώρο...
Όλη η Αγάπη για την ζωή μέσα σε ένα βιβλίο. Να είναι καλοτάξιδο! Εννοείται πώς θα είμαστε εκεί στην παρουσίαση!"

Η ποίηση είναι στους δρόμους

Θεωρώ ότι όλοι μας είμαστε εν δυνάμει ποιητές. Και πάντα με γοήτευε ένας γραμμένος τοίχος γιατί συνήθως είχε κάτι σοφό ή όμορφο να πει...Μέσα σε λίγες λέξεις.
Αποτέλεσμα εικόνας για συνθηματα σε τοιχους με φιλοσοφικο νοημα

Σχετική εικόνα

Αποτέλεσμα εικόνας για συνθηματα σε τοιχους με φιλοσοφικο νοημα






















Σάββατο 19 Ιανουαρίου 2019

23ο Παζάρι Βιβλίου στην πλατεία Κοτζιά

Αποτέλεσμα εικόνας για 23ο Παζάρι Βιβλίου στην πλατεία Κοτζιά
Από σήμερα και για 24 ημέρες, έως και την Κυριακή 10 Φεβρουαρίου, πραγματοποιείται στην πλατεία Κοτζιά το μεγαλύτερο και πλέον οργανωμένο Παζάρι Βιβλίου στην πόλη των Αθηνών, με κεντρικό σύνθημα «Το Βιβλίο είναι η δύναμή σου».
Το Παζάρι Βιβλίου είναι η θεσμοθετημένη εκδήλωση που διοργανώνεται εδώ και 23 έτη, προσφέροντας στο αναγνωστικό κοινό χιλιάδες τίτλους βιβλίων σε πολύ χαμηλές τιμές, που αρχίζουν από μόλις ένα ευρώ.
Στο 23ο Παζάρι Βιβλίου, όπως κάθε χρόνο, συμμετέχουν εκδότες από όλη την Ελλάδα (μέλη πρωτοβάθμιων σωματείων), προσφέροντας πάνω από 9.000 τίτλους βιβλίων, σε τιμές, που δεν ξεπερνούν το 30% της αρχικής τους λιανικής τιμής.
Σε μία σύγχρονη, υπαίθρια, στεγασμένη και θερμαινόμενη εγκατάσταση, το αθηναϊκό, και όχι μόνο, αναγνωστικό κοινό έχει την ευκαιρία να προμηθευτεί αξιόλογα βιβλία από μία μεγάλη ποικιλία τίτλων, όλων των κατηγοριών και για όλες τις ηλικίες, αξιόλογα βιβλία σε τιμές έκπληξη.
Το φετινό Παζάρι Βιβλίου -το οποίο πραγματοποιείται στο πλαίσιο και με τη στήριξη της διοργάνωσης «Αθήνα 2018 - Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του Δήμου Αθηναίων»- θα λειτουργεί καθημερινά, Σάββατα και Κυριακές από τις 09:00 το πρωί μέχρι και τις 21:00 το βράδυ, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2019

Κορμός δέντρου 110 ετών έγινε βιβλιοθήκη!

Perierga.gr - Κορμός δέντρου 110 ετών έγινε βιβλιοθήκη!
Ένα δέντρο που κόβεται δε σημαίνει ότι αχρηστεύεται κιόλας. Αυτό άλλωστε απέδειξε η Sharalee Armitage Howard, βιβλιοθηκάριος, καλλιτέχνης και πρώην βιβλιοδέτης, που αποφάσισε ότι ο κορμός μιας λεύκας 110 ετών στην αυλή της θα αποτελούσε το τέλειο σκηνικό για μια «Μικρή Βιβλιοθήκη».

«Για χρόνια τα κλαδιά του δέντρου έπεφταν στο πεζοδρόμιο, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού ακόμα και για τους περαστικούς. Τελικά ένα κλαδί έπεσε στο αυτοκίνητο του γιου μας», επισημαίνει η Sharalee Armitage Howard. Αν και η μέση διάρκεια ζωής μιας λεύκας είναι 40-50 χρόνια με αυτή την ιδέα το δέντρο κατάφερε να ζήσει ήδη το διπλάσιο.

Ο κορμός του δέντρου έχει σκαλιστεί εσωτερικά, διαθέτει στέγη, εσωτερικό και εξωτερικό φωτισμό και φιλοξενεί βιβλία δημιουργώντας μια από τις πιο εντυπωσιακές βιβλιοθήκες στον κόσμο
Perierga.gr - Κορμός δέντρου 110 ετών έγινε βιβλιοθήκη!

Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2019

Η Κινητή Βιβλιοθήκη του δήμου Αθηναίων συνεχίζει το ταξίδι της και το 2019

Αποτέλεσμα εικόνας για Η Κινητή Βιβλιοθήκη του δήμου Αθηναίων
Η Κινητή Βιβλιοθήκη του δήμου Αθηναίων συνεχίζει το ταξίδι της και το 2019.Τα Χριστούγεννα ντύθηκε γιορτινά και γιόρτασε με μικρούς και μεγάλους σε πλατείες και δρόμου της Αθήνας. Τώρα με τη νέα χρονιά, η Κινητή Βιβλιοθήκη του δήμου Αθηναίων συνεχίζει το ταξίδι της στις γειτονιές της πόλης και καλεί το κοινό να την επισκεφθεί και τον Ιανουάριο.
Αποτέλεσμα εικόνας για Η Κινητή Βιβλιοθήκη του δήμου Αθηναίων
Ο δήμος Αθηναίων, με τη συνεργασία του Οργανισμού Αθλητισμού Πολιτισμού και Νεολαίας του δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) και της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Βέροιας που υπάγεται στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ξεκίνησε τον Ιούνιο 2018 τη λειτουργία της Κινητής Βιβλιοθήκης για μικρούς και μεγάλους. Η Κινητή Βιβλιοθήκη ταξιδεύει στις γειτονιές της πόλης στο πλαίσιο της διοργάνωσης Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του δήμου Αθηναίων, μέγας δωρητής της οποίας είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Αποτέλεσμα εικόνας για Η Κινητή Βιβλιοθήκη του δήμου Αθηναίων
Για το μήνα Ιανουάριο η Κινητή Βιβλιοθήκη έχει ήδη ξεκινήσει τα δρομολόγιά της. Το πρόγραμμα έχει ως εξής:
Σχετική εικόνα
Δευτέρα 7/1/2019: Πλατεία Αγίου Γεωργίου, Ακαδημία Πλάτωνος 11.00-16.00
Τρίτη 8/1/2019 : Πλατεία Αγίου Θωμά, Γουδή 15.00-19.00
Πέμπτη 10/1/2019: Οδός Τρώων, Πετράλωνα 11.00-16.00
Παρασκευή 11/1/2019: Πλατεία Αγίου Ανδρέα, Λαμπρινή 10.00-15.00


Τρίτη 15/1/2019: Κολυμβητήριο Κολοκυνθούς 15.00-19.00
Τετάρτη 16/1/2019: Οδός Πυθέου, Λόφος Λαμπράκη 10.00-15.00
Πέμπτη 17/1/2019: Σεράφειο Κολυμβητήριο, Π. Ράλλη & Πειραιώς 16.00-20.00
Παρασκευή 18/1/2019: Οδός Αθηνάς, Πλατεία Κοτζιά 10.00-15.00 (23ο Παζάρι Βιβλίου)

Δευτέρα 21/1/2019: Πλατεία Αγίου Γεωργίου, Ακαδημία Πλάτωνος 11.00-16.00
Τρίτη 22/1/2019: Πλατεία Αγίου Θωμά, Γουδή 15.00-19.00
Τετάρτη 23/1/2019: Οδός Αθηνάς, Πλατεία Κοτζιά 16.00-20.00 (23ο Παζάρι Βιβλίου)
Πέμπτη 24/1/2019: Οδός Τρώων, Πετράλωνα 11.00-16.00
Παρασκευή 25/1/2019: Πλατεία Αγίου Ανδρέα, Λαμπρινή 10.00-15.00

Δευτέρα 28/1/2019: Οδός Αθηνάς, Πλατεία Κοτζιά 16.00-20.00 (23ο Παζάρι Βιβλίου)
Τρίτη 29/1/2019: Κολυμβητήριο Κολοκυνθούς 15.00-19.00
Τετάρτη 30/1/2019: Οδός Πυθέου, Λόφος Λαμπράκη 10.00-15.00
Πέμπτη 31/1/2019: Σεράφειο Κολυμβητήριο, Π. Ράλλη & Πειραιώς 16.00-20.00
Παρασκευή: 1/2/2019: Οδός Αθηνάς, Πλατεία Κοτζιά 16.00-20.00 (23ο Παζάρι Βιβλίου)

Οι κάτοικοι της Αθήνας μπορούν με την ταυτότητά τους να γίνονται μέλη της βιβλιοθήκης και να δανείζονται δωρεάν μέχρι δύο βιβλία κάθε φορά. Εκτός από ελληνικά υπάρχουν και ξενόγλωσσα βιβλία, αγγλικά και γαλλικά. Τα βιβλία μπορούν να επιστραφούν σε όποιο μέρος βρίσκεται κάθε φορά η Κινητή Βιβλιοθήκη ή και στην Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη του δήμου Αθηναίων στο Σταθμό Λαρίσης.

H ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ ΕΡΧΕΤΑΙ «ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΚΑΒΑΦΗ» ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ Η Άννα Φιλίνη παρουσιάζει το σύνολο της δουλειάς της πάνω στην Καβαφική ποίηση 17 Ιανουαρίου 17 Φεβρουαρίου

Αποτέλεσμα εικόνας για Η ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ μπενακη

Ο Καβάφης φέρνει στην ποίησή του έναν ολόκληρο κόσμο που απαρτίζεται τόσο από ιστορικά πρόσωπα, όσο και από σύγχρονούς του ανθρώπους που δρουν σε πόλεις, δημόσια κτήρια, σπίτια και απλά δωμάτια. Ακόμη και όταν αναφέρεται στο παρελθόν, μιλά για την πραγματική ζωή όπως τη βιώνει στις μέρες του και συνεχίζει να μιλά με τον ίδιο τρόπο και σε εμάς, στην εποχή μας. Από αυτόν τον κόσμο αντλεί τα ερεθίσματά της η Άννα Φιλίνη.
Στο πνεύμα είκοσι τεσσάρων ιστορικών ποιημάτων, τα πρόσωπα δίνονται σε μεγάλα πορτρέτα με σύγχρονα ρούχα και πλαισιώνονται από σύμβολα και εικόνες που δίνουν το περιεχόμενο του δράματος. Κάθε έργο, μαζί με τη μορφή και τα συναισθήματα του ήρωα, φιλοδοξεί να αποκαλύψει ταυτόχρονα την ιστορική και πολιτική πραγματικότητα.
Αποτέλεσμα εικόνας για Η ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ μπενακη
Αποτέλεσμα εικόνας για Η ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ μπενακη

Πασχαλινές κατασκευές για παιδιά

Ήρθε η ώρα για φανταστικές παιδικές κατασκευές που θα γεμίσουν δημιουργικά και τον χρόνο των παιδιών σας! 15 παιδικές πασχαλινές κατασκευές ...