Τρίτη 11 Ιανουαρίου 2022

O άγνωστος μύθος της Αλκυόνης που για χάρη της ο Δίας άλλαξε τα καιρικά φαινόμενα του χειμώνα

 

Είναι γνωστό ότι οι αρχαίοι Έλληνες δημιουργούσαν υπέροχους μύθους προσπαθώντας να ερμηνεύσουν τα φυσικά και όχι μόνο φαινόμενα. Μια τέτοια περίπτωση είναι και ο μύθος της Αλκυόνης, ο οποίος συνδέεται με τις Αλκυονίδες Ημέρες.

1. Η οικογένεια της

Η Αλκυόνη ήταν κόρη της Ενάρετης και του Αιόλου, ο οποίος έπειτα από εντολή του Δία, κρατούσε τους ανέμους στον ασκό του. Η Αλκυνόη ήταν μια πολύ όμορφη κοπέλα, που  παντρεύτηκε τον νεαρό Κύηκα και μαζί ζούσαν δίπλα στη θάλασσα. Η ένωσή τους ήταν τέλεια κι ένιωθαν τόσο ευτυχισμένοι, ώστε να νομίζουν ότι δεν ήταν κοινοί άνθρωποι. Σιγά σιγά, μάλιστα άρχισαν να πιστεύουν ότι είναι ισάξιοι των Θεών. Ο Κήυκας θεώρησε τον εαυτό του ισάξιο του Δία και η Αλκυόνη ισάξιο της Ήρας. Τόσο πολύ το πίστεψαν πού άρχισαν να φωνάζουν ο ένας τον άλλο με τα ονόματα Δίας και Ήρα, με αυτό τον τρόπο προκάλεσαν τους Θεούς και ιδιαίτερα τον Δία ο οποίος εξαγριώθηκε και αποφάσισε να τους εκδικηθεί.


2. Η εκδίκηση του Δία

Μια μέρα ο Κύηκας αποφάσισε να πάει με τη βάρκα του για ψάρεμα. Η Αλκυόνη, η οποία είχε κακό προαίσθημα, τον παρακάλεσε να μείνει σπίτι, αλλά εκείνος δεν την άκουσε. Τότε ο  Δίας προκαλώντας μια φοβερή τρικυμία, έριξε έναν κεραυνό στη βάρκα του. Ο νεαρός βούτηξε στη θάλασσα και άρχισε να κολυμπά μην μπορώντας σωθεί από τα μανιασμένα κύματα. Όταν η Αλκυόνη είδε τα ξύλα του καραβιού να επιπλέουν άρχισε να θρηνεί τον χαμό του αγαπημένου της και μέσα στην απελπισία της έπεσε από ένα βράχο και σκοτώθηκε. Τότε ο Δίας τους λυπήθηκε και αποφάσισε να τους μεταμορφώσει σε θαλασσοπούλια, ο  Κύηκας σε θαλασσοπούλι και η Αλκυόνη σε ένα πανέμορφο μικρό πουλί με γαλάζια φτερά το οποίο πήρε το όνομά της και το οποίο ζει κοντά στη θάλασσα, σαν να περιμένει να εμφανιστεί μέσα από τα κύματα ο χαμένος Κήυκας.

3. Οι ηλιόλουστες ημέρες του Χειμώνα

Η Αλκυόνη, ως πουλί πλέον, συνέχισε να ζει στην ακροθαλασσιά χωρίς όμως να μπορεί να αναπαραχθεί καθώς γεννούσε τα αυγά του χειμώνα και τα κύματα της θάλασσας παρέσερναν τη φωλιά της. Ο Διας, παρακολουθώντας από ψηλά, αποφάσισε να αναλάβει δράση και να την βοηθήσει αλλάζοντας για χάρη της τα καιρικά φαινόμενα. Έτσι, όρισε 15 ημέρες μέσα στο χειμώνα κατά τις οποίες η θερμοκρασία θα ανεβαίνει, σταματώντας τις βροχές και τους ανέμους, ώστε να μπορεί εκείνη να γεννήσει τα αυγά της.
Κάπως έτσι οι αρχαίοι Έλληνες ονόμασαν τις ηλιόλουστες μέρες «Αλκυονίδες μέρες» και μέχρι σήμερα το μικρό πουλί που κάθε χρόνο περνάει το χειμώνα του στην Ελλάδα, καταφέρνει να γεννά τα αυγά του καταμεσής του χειμώνα, χάρη στην παρέμβαση του αρχηγού του Ολύμπου.

4. Το πουλί Αλκυνόα

Το πουλί Αλκυνόα, σύμφωνα με την παράδοση συμβολίζει τη γαλήνη, την προστασία και παύει τη θαλασσοταραχή. Αν και αποδημητικό πουλί, αυτό δε φεύγει, αλλά έρχεται το φθινόπωρο, ενώ φεύγει από την χώρα μας στις αρχές Μαρτίου. Γεννά τα αυγά του στις σχισμές των βράχων της θάλασσας. Σύμφωνα με ένα μεσαιωνικό μύθο, το χρώμα της Αλκυόνας στην αρχή ήταν γκρίζο, όταν όμως έγινε ο βιβλικός κατακλυσμός πέταξε ψηλά και το στήθος της έγινε κόκκινο απ’ τον ήλιο, ενώ η ράχη της μπλε απ’ το χρώμα του ουρανού. Πολλά έχουν γραφτεί και για τη συζυγική πίστη των Αλκυόνων. Όταν ο σύζυγος της Αλκυόνας γεράσει και δεν μπορεί να πετάξει πια, τότε η θηλυκιά Αλκυόνα τον παίρνει στους ώμους της και τον μεταφέρει πάντοτε μαζί της, τον ταΐζει και τον περιποιείται ως το θάνατο.

via


Ικιγκάι, ο λόγος που υπάρχεις!

 

Σύμφωνα με τους Ιάπωνες, όλοι έχουμε ένα ικιγκάι, ένα λόγο ύπαρξης. Κάποιοι έχουν ήδη βρει το ικιγκάι τους κι έχουν επίγνωση αυτού, άλλοι το κουβαλάνε μέσα τους, άλλοι το ψάχνουν ακόμα. Το ικιγκάι είναι ένα από τα μυστικά για μακρά, νεανική και ευτυχισμένη ζωή, σαν τη ζωή των κατοίκων της Οκινάουα, του νησιού της Ιαπωνίας με το μακροβιότερο πληθυσμό στον κόσμο.

της Μαρίας Γκέκα

Γνωρίζετε ότι δεν υπάρχει λέξη “συνταξιοδότηση” στην Ιαπωνία;

Στα ιαπωνικά  δεν υπάρχει λέξη που να σημαίνει συνταξιοδοτούμαι με την ακριβή έννοια αποσύρομαι για πάντα, όπως έχουμε στη Δύση. Κι όπως δηλώνει ο Νταν Μπιούτνερ, δημοσιογράφος του National Geographic, ο οποίος γνωρίζει καλά την Ιαπωνία ως χώρα «το να έχουν ένα σκοπό ζωής είναι τόσο σημαντικό στην κουλτούρα τους, που ακριβώς γι’ αυτό δεν έχουν τη δική μας έννοια περί συνταξιοδότησης».



Η φημισμένη μελέτη Ohsaki [2008] που πραγματοποιήθηκε σε 43,391 Ιάπωνες  διαπίστωσε ότι οι πιο ευτυχισμένοι, δραστήριοι και μακροβιότεροι άνθρωποι στον κόσμο ζουν στην Οκινάουα της Ιαπωνίας. Η μελέτη, η οποία χαρακτηρίστηκε «η πιο παρατεταμένη εν εξελίξει μελέτη για τους αιωνόβιους στον κόσμο», αποκάλυψε ότι στα εν λόγω νησιά της Ιαπωνίας ζουν οι περισσότεροι αιωνόβιοι από οπουδήποτε αλλού στον κόσμο, οι οποίοι μάλιστα έχουν εξαιρετικά καλή υγεία».

Αυτοί λοιπόν οι άνθρωποι αντί να συνταξιοδοτηθούν, έχουν μια λέξη – οδηγό που ονομάζεται «ικιγκάι» και η οποία μεταφράζεται «ο λόγος που σηκώνεσαι από το κρεβάτι κάθε πρωί»…

Η προέλευση του Ικιγκάι

Ο συγγραφέας Akihiro Hasegawa, κλινικός ψυχολόγος και αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Toyo Eiwa, τοποθετεί τη λέξη «ikigai» ως μέρος της καθημερινής ιαπωνικής γλώσσας. Αποτελείται από δύο λέξεις: iki, που σημαίνει ζωή και gai, που περιγράφει την αξία. Σύμφωνα με τον Hasegawa, η προέλευση της λέξης έχει τις ρίζες της  στην περίοδο Heian (794-1185) που θεωρήθηκε εξαιρετικά πολύτιμη. Tο ικιγκάι προέκυψε ως λέξη που σημαίνει «αξία στη ζωή». Η έννοια του ικιγκάι ευθυγραμμίζεται απόλυτα με την κουλτούρα του ιαπωνικού λαού που πιστεύουν ότι το άθροισμα των μικρών χαρών στην καθημερινή ζωή έχει ως αποτέλεσμα μια ολοκληρωμένη ζωή στο σύνολό της.

Θα μπορούσε η έννοια του Ικιγκάι να συμβάλει στη μακροζωία;

Ο Dan Buettner, συγγραφέας των «Blue Zones»  (Γαλάζιες ζώνες -Μαθήματα μακροβιότητας από αιωνόβιους),  πιστεύει ότι το κάνει. Σύμφωνα με τον Buettner, η έννοια του ικιγκάι δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο των κατοίκων της Οκινάουα. Ίσως να μην υπάρχει μια ανάλογη  λέξη, αλλά και στις τέσσερις μπλε ζώνες, όπου ζουν οι μακροβιότεροι άνθρωποι στον κόσμο, υπάρχει η ίδια φιλοσοφία ζωής.

Μάλιστα, ο Buettner προτείνει να βαδίζουμε με βάση τρεις λίστες στη ζωή μας: τις αξίες μας, τα πράγματα που θέλουμε να κάνουμε και τα πράγματα στα οποία είμαστε καλοί. Η διατομή αυτών είναι το δικό μας ικιγκάι. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και ο διάσημος Αμερικανός μυθολόγος και σπουδαίος συγγραφέας Joseph Campbell, ο οποίος αναφέρει : «Η γενική μου συμβουλή για τους μαθητές μου είναι: «Ακολουθήστε την ευδαιμονία σας. Βρείτε πού βρίσκεται και μην φοβάστε να τη ακολουθήσετε».

Τα 4 στοιχεία του Ικιγκάι

“Το ικιγκάι σας βρίσκεται στη διασταύρωση του τι είστε καλός και τι αγαπάτε να κάνετε”, λέει ο Hector Garcia, ένας από τους συγγραφείς του μπεστ σέλερ «Ικιγκάι – τα μυστικά της Ιαπωνίας για μια μακρά κι ευτυχισμένη ζωή» που κυκλοφόρησε πρόσφατα και στην Ελλάδα, από τις εκδόσεις Πατάκη.

Ο ίδιος γράφει: «Ακριβώς όπως  κάποιοι άνθρωποι στη Δύση κυνηγούν σε όλη τους τη ζωή χρήματα κι αντικείμενα, άλλοι άνθρωποι αισθάνονται δυσαρέσκεια για την αδυσώπητη αναζήτηση χρημάτων και φήμης και έχουν επικεντρωθεί σε κάτι μεγαλύτερο από τον υλικό πλούτο.  Πράγματι, το ικιγκάι δεν έχει καμία σχέση με το εισόδημα.  Αποτελεί τη σύγκλιση τεσσάρων βασικών στοιχείων:

  1. Tο πάθος σου (Αυτό που αγαπάς)
  2. H αποστολή σου (Αυτό που ο κόσμος χρειάζεται) 
  3. Το ταλέντο σου (Αυτό στο οποίο είσαι καλός) 
  4. Το επαγγελμά σου (Αυτό για το οποίο θα σε πληρώσουν)
Ανακαλύψτε λοιπόν αυτά τα τέσσερα βασικά στοιχεία και καθορίστε το λόγο ύπαρξής σας.

Οι Ιάπωνες θεωρούν ότι η ανακάλυψη του ικιγκάι απαιτεί μια βαθιά, μακρά αναζήτηση μέσα μας, που μπορεί να επιφέρει ικανοποίηση και νόημα στη ζωή. Ίσως, είναι ένα από τα μεγαλύτερα ταξίδια. Μπορεί να είναι δύσκολο με πολλά σκαμπανεβάσματα. Απλά θυμηθείτε ότι δεν θα συμβεί εν μία νυκτί.

Όπως είπε κάποτε η Diana Ross, “δεν μπορείτε να καθίσετε εκεί και να περιμένετε τους ανθρώπους να σας δώσουν αυτό το χρυσό όνειρο, πρέπει να βγείτε εκεί έξω και να το κάνετε να συμβεί, μόνοι σας.”

Οι 10 χρυσοί κανόνες

Στο βιβλίο τους «Ικιγκάι – τα μυστικά της Ιαπωνίας για μια μακρά κι ευτυχισμένη ζωή»  ο Hector Garcia και ο Francesc Miralles παρουσιάζουν τους δέκα κανόνες που μπορούν να βοηθήσουν κάποιον να βρει το δικό του ικιγκάι.

  1. Μείνε ενεργός και μην αποσυρθείς
  2. Άφησε το επείγον να περιμένει και υιοθέτησε έναν πιο αργό ρυθμό ζωής
  3. Φάε μόνο μέχρι το 80% του πιάτου σου και νιώσε πλήρης
  4. Περιπλανήσου με καλούς φίλους
  5. Φρόντισε το σώμα σου μέσα από την καθημερινή, ήπια άσκηση
  6. Χαμογέλασε και αναγνώρισε τους ανθρώπους γύρω σου
  7. Επανασυνδέσου με τη φύση
  8. Πες ευχαριστώ σε οτιδήποτε φωτίζει την ημέρα σου και σε κάνει να αισθάνεσαι ζωντανός.
  9. Ζήσε τη στιγμή
  10. Ακολούθησε το ικιγκάι σου

Ακολουθήστε την περιέργειά σας

«Η διαίσθηση και η περιέργειά μας είναι πολύ ισχυρές εσωτερικές πυξίδες για να μας βοηθήσουν να συνδεθούμε με το ικιγκάι μας», γράφει ο Hector Garcia και ο Francesc Miralles.

Αυτό που σας ενδιαφέρει βαθιά μπορεί να ξεκλειδώσει το ικιγκάι σας. Ο φιλόσοφος και ηγέτης των πολιτικών δικαιωμάτων Howard W. Thurman είπε: «Ρωτήστε μέσα σας τι σας κάνει να ζείτε και πηγαίνετε να το κάνετε. Το πρόβλημα για εκατομμύρια ανθρώπους είναι ότι σταματούν να είναι περίεργοι για τις νέες εμπειρίες, καθώς αναλαμβάνουν ευθύνες και οικοδομούν ρουτίνες. Αλλά μπορείτε να το αλλάξετε αυτό, ειδικά αν εξακολουθείτε να ψάχνετε για νόημα και εκπλήρωση σε αυτό που κάνετε καθημερινά».

Κι ο Albert Einstein, μας ενθαρρύνει να ακολουθήσουμε την περιέργειά μας…

Κάποτε είπε: «Το σημαντικότερο πράγμα είναι να μην σταματήσεις να κάνεις ερωτήσεις. Η περιέργεια έχει το λόγο της που υπάρχει. Οι ευφυείς άνθρωποι ρωτάνε. Συνέχισε να αμφισβητείς τον εαυτό σου και τους άλλους, για να βρεις απαντήσεις. Αυτό θα βοηθήσει να αποκτήσεις γνώσεις και να αναπτυχθείς. Νιώθεις δέος όταν σκέφτεσαι τα μυστήρια της αιωνιότητας, της ζωής, της θαυμάσιας δομής πίσω από την πραγματικότητα; Αυτό είναι το θαύμα του ανθρώπινου νου.  Nα χρησιμοποιήσει τις έννοιες και τους τύπους ως εργαλεία για να εξηγήσει τι βλέπει, τι  αισθάνεται και τι αγγίζει. Προσπάθησε να κατανοείς λίγα περισσότερα κάθε μέρα. Να έχεις την άγια περιέργεια».

Ένα κλασικό παράδειγμα είναι η περιέργεια του Steve Jobs για το μάθημα της καλλιγραφίας που τον οδήγησαν να παρακολουθήσει μια φαινομενικά άχρηστη τάξη στην τυπογραφία, η οποία τον βοήθησε να αναπτύξει την ευαισθησία του στο σχεδιασμό. Αργότερα, αυτή η ευαισθησία έγινε ένα ουσιαστικό κομμάτι της ανωτερότητας των υπολογιστών της Apple.  Ο ίδιος είχε πει: να έχετε εμπιστοσύνη ότι τα σημεία θα ενωθούν με κάποιον τρόπο στο μέλλον σας.

Πρέπει να έχετε εμπιστοσύνη σε κάτι, στα κότσια σας, στο πεπρωμένο, στη ζωή, στο κάρμα, σ’ οτιδήποτε. Γιατί, το να πιστεύετε ότι τα σημεία θα ενωθούν κάπου στη πορεία, θα σας δώσει το κουράγιο να ακολουθείτε την καρδιά σας. Aκόμα κι όταν θα σας οδηγεί εκτός πεπατημένης, και αυτό ΘΑ ΚΑΝΕΙ όλη ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΑ!

Το μυαλό μου μόνιμα αλητεύει μα έχω μια καλή δικαιολογία. Δεν βρήκα συρτάρι να το κλείσω…

 

Παλιά, το παραδέχομαι. Ημουν πολύ πιο τακτική...
Μεγαλώνοντας κουράστηκα, βαρέθηκα, απαξίωσα ίσως την αξία της στημένης, τακτοποιημένης, καλοβαλμένης ζωής κι αυτό είχε αντίκτυπο και στα συρτάρια μου...
Ένα βράδυ λοιπόν τ' άδειασα με λύσσα...
Κι όλα τα καλοδιπλωμένα πρέπει μου, τα κολλαρισμένα λόγια μου βρεθήκανε κουβάρι στο πάτωμα...
Μαζί με τα χρόνια που έχασα τακτοποιώντας τα....
Κι έβαλα μες το πρώτο συρτάρι όλο τον ουρανό που έσκασε μπρος τα μάτια μου...
Στο δεύτερο ολάκερη τη θάλασσα που με πλημμύρισε...
Στο τρίτο όλα τα σύννεφα που με ταξίδεψαν....
Έψαξα πού να βάλω τις σκέψεις μου...
Μα δεν βρήκα άλλο συρτάρι....
Χαμογέλασα κρυφά, το χάρηκα...
Το μυαλό μου μόνιμα αλητεύει
μα έχω μια καλή δικαιολογία...
Δεν βρήκα συρτάρι να το κλείσω...

Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2022

Αφιέρωμα Καλλιθέα Κάθε γωνιά μια ιστορία

 

Αν και μόλις τέσσερα χιλιόμετρα από το Σύνταγμα, η Καλλιθέα είναι ξεχωριστός Δήμος. Χωροταξικά είναι ίσως το ιδανικό σημείο για να μείνει κανείς – δέκα λεπτά από την Αθήνα και δέκα λεπτά από τον Πειραιά. Παρόλο που τα σύνορά της είναι ξεκάθαρα, ποτέ δεν είσαι απόλυτα σίγουρος αν βρίσκεσαι στην Καλλιθέα, το Μοσχάτο ή τον Ταύρο. Αν και είναι γνωστή για την πλούσια σε ποικιλία αγορά της, τις σχολές (Πάντειο - Χαροκόπειο - Σιβιτανίδειος) και τα στέκια της, αυτό που την κάνει να ξεχωρίζει είναι η ιστορία της αλλά και η έμπρακτη συνεισφορά των κατοίκων της σε θέματα κοινωνικής ευθύνης. Κάθε της πέτρα μαρτυρά και μια ιστορία από το παρελθόν, κάθε της κτίριο και ένα έργο Τέχνης. Διανύοντας όλες τις αποστάσεις με τα πόδια, θα συναντήσεις σημαντικά κομμάτια από τη νεότερη ιστορία της Ελλάδας και φιλόξενους ανθρώπους που δεν θα διστάσουν να σε βάλουν ακόμα και μέσα στα σπίτια τους για να σου διηγηθούν την ιστορία, όπως τη βίωσαν οι ίδιοι.

Σκεπαστή αγορά Καλλιθέας

Κοντά στην πλατεία Δαβάκη βρίσκεται η σκεπαστή αγορά της Καλλιθέας ή αλλιώς η αγορά των Ποντίων. Είναι σαν μια μυστική γωνιά της περιοχής, καθώς αν δεν γνωρίζεις την ύπαρξή της είναι αδύνατο να φανταστείς ότι μέσα στην Πλάτωνος θα βρεις την είσοδο για μία τόσο εναλλακτική αγορά, που αισθητικά διαφέρει πολύ σε σχέση με τα γύρω καταστήματα. Πέρα από το εντυπωσιακό κτίριο και την ποικιλία τροφίμων, ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η ιστορία της. Rώτησα έναν από τους εμπόρους πόσα χρόνια υφίσταται η σκεπαστή αγορά και μου είπε «από το 1959». «Από το 1956!» απάντησε ένας κύριος μεγάλης ηλικίας από τον απέναντι πάγκο με τα φρούτα – ήξερα ότι είχα βρει τον πιο «παλιό».

Στην Καλλιθέα κατέφθασαν το 1922 περισσότεροι από 20.000 πρόσφυγες από τον Πόντο, την Καππαδοκία, την Κωνσταντινούπολη και τη Μικρά Ασία. Πόντιοι που έμεναν στα κοντινά αυτοσχέδια παραπήγματα, ζήτησαν το 1956 να αγοράσουν το οικόπεδο που βρίσκεται ανάμεσα στην Πλάτωνος και τη Γρυπάρη. «Δεν ήθελαν να μας το δώσουν και γι’ αυτό μας ζήτησαν να τους πληρώσουμε σε λίρες. 600 λίρες μάς ζήτησαν τότε! Νόμιζαν ότι δεν θα μπορούσαμε να τις βρούμε, αλλά εμείς τις βρήκαμε» μου εξηγεί ο ίδιος κύριος. Εξηνταδύο επιχειρήσεις συνθέτουν την αγορά – εξηνταδύο και οι Πόντιοι που αγόρασαν το οικόπεδο. Αφού το χώρισαν σε ισάριθμα κομμάτια, το μοιράστηκαν με κλήρο. Έκτοτε, περνούν τα καταστήματα από γενιά σε γενιά. Σήμερα κάποια έχουν ενοικιαστεί σε άλλους, κάποια έχουν πουληθεί σε τρίτους και κάποια αποτελούν οικογενειακή παράδοση. Μοναδικό τους βάσανο, οι πέντε λαϊκές αγορές της Καλλιθέας.

Παλλάδιο Καφενείο

Μπαίνοντας μέσα θαρρείς ότι ετοιμάζεσαι να παίξεις ως κομπάρσος σε ταινία, το στόρι της οποίας διαδραματίζεται κάπου κοντά στο 1930 και όχι άδικα. Είναι ένα από αυτά τα παλιά, μεγάλα, επιβλητικά κτίρια που για κάποιο λόγο νιώθεις όταν βρίσκεσαι μέσα πόσο «γερά» είναι. Ακόμα και στους μεγάλους σεισμούς του ’81 και του ’99 δεν κουνήθηκε ούτε κορνίζα, ενώ αισθητικά παραμένει το ίδιο. Με υποδέχτηκε το ζευγάρι των ιδιοκτητών (κληρονόμοι του πρώτου ιδιοκτήτη). «Το κτίριο σηκώθηκε το 1938. Τότε δεν μπορούσες να σηκώσεις κτίριο χωρίς να φτιάξεις καταφύγιο γιατί ετοιμάζονταν για πόλεμο» μου εξηγούν. Από εδώ έχει περάσει όλη η «αφρόκρεμα» των Αθηνών. Κατά τη διάρκεια του πολέμου, αλλά και για πολλά χρόνια, αργότερα λειτουργούσε ως λέσχη για Μπριτζ, η οποία δεχόταν μόνο συγκεκριμένα μέλη. Ένα από αυτά ήταν και ο Ιωάννης Μεταξάς. Τα τελευταία χρόνια λειτουργεί ως παραδοσιακό καφενείο. Φεύγοντας με εφοδίασαν με έναν τόμο που περιλαμβάνει την ιστορία της Καλλιθέας από τα τέλη του 19ου αιώνα έως και τις μέρες μας. Πρόκειται για ένα θησαυρό.


Το στοιχειωμένο σπίτι

Στην οδό Λασκαρίδου βρίσκεται το αρχοντικό που στεγάζει σήμερα τη Δημοτική Πινακοθήκη Καλλιθέας και λειτουργεί παράλληλα ως πολυχώρος καλλιτεχνικών εκδηλώσεων με δωρεάν είσοδο. Αυτό είναι το σπίτι που ανήκε κάποτε στην οικογένεια της ζωγράφου Σοφίας Λασκαρίδου. Η Σοφία Λασκαρίδου ήταν η πρώτη Ελληνίδα που φοίτησε στην ανδροκρατούμενη ως το 1903, Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Έγινε δεκτή μετά από προσωπικό της αίτημα στο βασιλιά Γεώργιο Α΄. Φεμινίστρια, αν και μη αποδεκτή κοινωνικά, κατάφερε να σπάσει πολλά από τα ταμπού της εποχής και να αποτελέσει σύμβολο χειραφέτησης. Από το σαλόνι αυτού του αρχοντικού έχουν περάσει οι πιο γνωστές φιγούρες της αστικής τάξης, όπως ο Κρέμος και ο Χαροκόπος, μας εξιστορεί ο Παναγιώτης Καρατζάς, που μένει στο απέναντι σπίτι. Επρόκειτο για μία ιδιαίτερα προοδευτική οικογένεια που αγαπούσε πολύ τις Τέχνες και τα Γράμματα. Θυμάται τη Σοφία, κατά τα τελευταία χρόνια της ζωής της, να μένει κλεισμένη στο σπίτι και να κάθεται συχνά στο απέναντι παράθυρο.


Η ιστορία λέει πως η Σοφία Λασκαρίδου, εκτός από τη ζωγραφική, είχε και μια δεύτερη μεγάλη αγάπη. Πριν ακόμα εισαχθεί στη Σχολή Καλών Τεχνών είχε γνωρίσει ένα φημισμένο διανοούμενο και δημοσιογράφο, τον Περικλή Γιαννόπουλο. Ερωτεύτηκαν παράφορα και περνούσαν μαζί ατέλειωτες ώρες. Εκείνος ήταν λάτρης της κλασικής ελληνικής παιδείας, της καθαρεύουσας και θεωρούσε τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες «ομφαλούς του ερέβους». Εκείνη, όμως, αγαπούσε τη δημοτική, τη ζωγραφική και πάνω από όλα έμενε πιστή στα όνειρά της. Όταν της έκανε πρόταση γάμου αρνήθηκε να την αποδεχτεί κι όταν εκείνη έγινε δεκτή με υποτροφία στο Μόναχο αυτός αρνήθηκε να την ακολουθήσει. Μετά το τελευταίο γράμμα που της έστειλε καβάλησε ένα λευκό άλογο, κρατώντας ένα όπλο στο χέρι, και βούτηξε στη θάλασσα του Σκαραμαγκά, όπου και τίναξε τα μυαλά του στον αέρα. Η Σοφία έμαθε για το θάνατό του στο τρένο με το οποίο επέστρεφε στην Αθήνα, έχοντας νωρίτερα λάβει το απελπισμένο του γράμμα. Συντετριμμένη, επιχείρησε κι εκείνη να αυτοκτονήσει αλλά χωρίς επιτυχία.


Έφυγε ξανά για σπουδές και το 1916 επέστρεψε για πάντα στο σπίτι της Καλλιθέας, ενώ αφιέρωσε τη ζωή της στην Τέχνη. Ο αστικός μύθος λέει πως τις νύχτες, έξω από το αρχοντικό της οδού Λασκαρίδου, περιφέρεται το φάντασμά της μουρμουρίζοντας μελαγχολικά το όνομα του αγαπημένου της.


Ο άνθρωπος με το γαρίφαλο


Δίπλα από την εκκλησία του Αγίου Νικολάου βρίσκεται σήμερα ένα σχολικό συγκρότημα. Εκεί βρισκόταν κάποτε το Σκοπευτήριο, που χτίστηκε στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896, όπου και διεξήχθη το άθλημα της σκοποβολής. Κατά τη δεύτερη δεκαετία του 20ού αιώνα και λίγο μετά τη Μικρασιαστική καταστροφή αποτέλεσε το μέρος όπου αποτυπώθηκε σε εικόνα η ανθρώπινη εξαθλίωση, καθώς οι πρόσφυγες ζούσαν σε παράγκες μπροστά στο Σκοπευτήριο που τις είχαν χτίσει οι ίδιοι από πλίθρες και τσίγκινες σκεπές. Κατά τη γερμανική κατοχή, οι εγκαταστάσεις μετατράπηκαν σε φυλακές από τους Γερμανούς και παρέμειναν ως φυλακές για αρκετά χρόνια. 


Τον Νοέμβρη του 1951 βρέθηκε στην Καλλιθέα παράνομος ασύρματος μέσω του οποίου μέλη του παράνομου τότε ΚΚΕ επικοινωνούσαν με αριστερές οργανώσεις του εξωτερικού. Πολλοί Καλλιθεάτες και κάτοικοι κοντινών δήμων συνελήφθησαν και μεταφέρθηκαν τότε στις φυλακές Καλλιθέας (Σκοπευτήριο). Ανάμεσα στους συλληφθέντες ήταν και ο Νίκος Μπελογιάννης. Τον Φλεβάρη του 1952, παρά τη διεθνή κινητοποίηση, καταδικάζονται σε θάνατο οι: Μπελογιάννης, Αργυριάδης, Μπάτσης και Καλούμενος, στη λεγόμενη «Δίκη των 4». Κάτω από απόλυτη μυστικότητα μεταφέρονται από τις φυλακές Καλλιθέας πίσω από το νοσοκομείο Σωτηρία και εκτελούνται. Οι φυλακές κατεδαφίστηκαν το 1966 και στη θέση τους δημιουργήθηκε το σχολικό συγκρότημα του Αγίου Νικολάου.


Οι Τζιτζιφιές


Οι Τζιτζιφιές ήταν κάποτε γνωστές για την παραλία τους και για τα πολλά λαϊκορεμπέτικα μαγαζιά που βρήκαν στέγη στην περιοχή. Ο Γαβαλάς, ο Τζιτζιφιώτης Παπαϊωάννου και η Σωτηρία Μπέλλου είναι μόνο λίγα από τα ονόματα που άφησαν το στίγμα τους στην περιοχή. Ο Κωλοσούρτης αλλά και το τραμ έφταναν μέχρι την πεντακάθαρη παραλία των Τζιτζιφιών, λίγο πριν στρίψουν προς το βόρειο ή το νότιο Φάληρο, και γι’ αυτό οι Τζιτζιφιές ήταν πόλος έλξης για πολλούς εκδρομείς. Σήμερα δεν υπάρχει ούτε η πεντακάθαρη παραλία, ούτε τα λαϊκορεμπέτικα, ούτε καν οι τζιτζιφιές.


«Οι Τζιτζιφιές ονομάστηκαν έτσι γιατί στην περιοχή υπήρχαν πολλές τζιτζιφιές. Τα τζίτζιφα ήταν σαν ελιές σε κίτρινο χρώμα. Καθαρίζαμε το περίβλημα και τα τρώγαμε» μας λέει ο κ. Μακρίδης, κάτοικος των Τζιτζιφιών από παιδί που μοιράστηκε μαζί μας εικόνες των Τζιτζιφιών του ’60. Η περιοχή των Τζιτζιφιών κατοικείτο από πολλούς Πόντιους και γι’ αυτό ακόμα και σήμερα υπάρχουν στην περιοχή πολλές μικρές μονοκατοικίες. Το ωραιότερο κομμάτι της ήταν η παραλία των Τζιτζιφιών, όπου υπήρχαν πολλοί ψαράδες και μαγαζάκια. Το 1968 η παραλία μπαζώθηκε και άλλαξε για πάντα την όψη των Τζιτζιφιών. Ρώτησα γιατί. «Τότε είχαμε δικτατορία. Δεν ρωτούσες και πολλά. Θυμάμαι μόνο ότι ξαφνικά, μια μέρα, ήρθε ένα συνεργείο και άρχισε να την μπαζώνει. Μετά ένα τείχος μας έκοψε για πάντα τη θέα» λέει με ένα παραπονεμένο χαμόγελο. Η άλλη χαρακτηριστική εικόνα που διατηρεί ακόμα στο μυαλό του είναι η εικόνα μιας βάρκας με την οποία η μητέρα του έφυγε από το σπίτι για να πάει να πάρει την αδελφή του από το σχολείο που ήταν απέναντι, σε μία από τις μεγάλες πλημμύρες που το νερό είχε φτάσει το ένα μέτρο. Η περιοχή πλημμύριζε συχνά και γι’ αυτό πολλοί κάτοικοι μεταφέρονταν τότε με τις βάρκες των ψαράδων.


Έγκλημα στου Χαροκόπου


Στη συμβολή των οδών Θησέως (σημερινή Ελ. Βενιζέλου) και Αγ. Πάντων διαπράχθηκε το 1931 ένα από τα πιο γνωστά εγκλήματα της Αθήνας. Πρόκειται για το φόνο του Δημήτρη Αθανασόπουλου. Ο Δημήτρης Αθανασόπουλος ήταν παντρεμένος με τη Φούλα, την οποία απατούσε αλλά και κακοποιούσε σεξουαλικά, ενώ, σύμφωνα με λεγόμενα κατοίκων, διατηρούσε σχέση και με τη μητέρα της, Αρτέμιδα. Ένα χειμωνιάτικο βράδυ του Γενάρη, η όμορφη Φούλα, μετά από ακόμα μία κακοποίηση, ζήτησε τη βοήθεια της μητέρας της. Εκείνη, χωρίς αρχικά να πει τίποτα στην κόρη της (άλλοι λένε ότι ήταν συνεννοημένες), ζήτησε από έναν ανιψιό της, που ενδεχομένως να ήταν και ερωτευμένος με την ξαδέλφη του, να σκοτώσει τον Αθανασόπουλο. Έτσι και έγινε. Αφού τον πυροβόλησε και τον σκότωσε την ώρα που κοιμόταν, προσπάθησε με τη βοήθεια της οικιακής βοηθού να τον κάψει. Η καύση όμως απέτυχε γιατί ο καπνός ήταν έντονος και φοβήθηκε μην τους πάρουν χαμπάρι. Κατόπιν, το πτώμα του Αθανασόπουλου τεμαχίστηκε, πακεταρίστηκε και παραδόθηκε στον Σπύρο Μαγουλόπουλο που ήταν επίσης ερωτευμένος με τη Φούλα. Στη συνέχεια, τα πακέτα παρέλαβε ένας αμαξάς με την εντολή να τα πετάξει στο ρέμα του Ιλισού, όπου τελικά εντοπίστηκαν από κάποιον που είδε τα δέματα και ειδοποίησε την αστυνομία.


Το τραγούδι «Κακούργα πεθερά» σε στίχους του Ιακώβου Μοντανάρη και μουσική Μάρκου Βαμβακάρη είναι εμπνευσμένο από τη δολοφονία του Αθανασόπουλου, ενώ ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Τάσος Κοντογιαννίδης συνέλεξε στοιχεία γύρω από την υπόθεση και έγραψε ολόκληρο βιβλίο για το έγκλημα με τίτλο: «Το έγκλημα στου Χαροκόπου» (εκδ. Άγκυρα).


Φάρος Τυφλών Ελλάδος& Μουσείο Αφής


Στην Καλλιθέα βρίσκεται ο Φάρος Τυφλών της Ελλάδος, ένα σωματείο ειδικώς αναγνωρισμένο, μη κερδοσκοπικό, που ιδρύθηκε το 1946 με σκοπό την υποστήριξη των τυφλών ατόμων, την παροχή υπηρεσιών στα άτομα με προβλήματα όρασης, αλλά και την ευαισθητοποίηση του κοινού και της Πολιτείας. Ανάμεσα στις πλούσιες δράσεις που διοργανώνει ο Φάρος ξεχωρίζει η Μονάδα Παραγωγής Σκουπών και Βουρτσών, όπου απασχολούνται τυφλοί και μερικώς βλέποντες εργάτες, οι οποίοι αμείβονται και ασφαλίζονται σύμφωνα με τις συλλογικές συμβάσεις. Σύμφωνα με την κ. Καραβινού, υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο Μουσείο Αφής του ΦΤ Ε, υπάρχει ένας νόμος από την εποχή του βασιλιά Παύλου που ισχύει ακόμα και σήμερα, ο οποίος ορίζει ότι οι τομείς των Ενόπλων Δυνάμεων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των Νοσοκομείων και άλλων Φορέων Δημοσίου Δικαίου είναι υποχρεωμένοι να εκτελούν παραγγελίες σκουπών και βουρτσών πρώτα από τη συγκεκριμένη μονάδα. Αυτό όμως στην πράξη δε συμβαίνει, αφενός γιατί οι αρμόδιοι ενδεχομένως να μη γνωρίζουν το νόμο, αφετέρου γιατί το κόστος παραγωγής στη μονάδα του ΦΤΕ είναι μεγαλύτερο από μιας μεγάλης εταιρείας παραγωγής καθαριστικών προϊόντων.


Μοναδική εμπειρία ωστόσο αποτελεί μια επίσκεψη στο Μουσείο Αφής – το μοναδικό μουσείο αφής στην Ελλάδα και ένα από τα πέντε του κόσμου. Ιδρύθηκε το 1984 και στεγάζεται στο παλιό διώροφο νεοκλασικό κτίριο του ΦΤΕ. Μέσα υπάρχουν πιστά αντίγραφα από την Κυκλαδική Περίοδο μέχρι και το Βυζάντιο και καθημερινά γίνονται ξεναγήσεις. Η εμπειρία της επίσκεψης στο Μουσείο Αφής είναι εξίσου εκπληκτική και για ένα βλέποντα, καθώς μια μάσκα που καλύπτει τα μάτια αποτελεί κομμάτι της βιωματικής προσέγγισης.


Θησέας


Το πρόγραμμα αντιμετώπισης της εξάρτησης «Θησέας» ξεκίνησε τη λειτουργία του ως υπηρεσία του Δήμου Καλλιθέας το 1989. Πρόκειται για το μοναδικό δημοτικό κέντρο απεξάρτησης που διαθέτει η χώρα μας, ενώ, παρόλο που συντηρείται οικονομικά από το δήμο, είναι ανοιχτό σε όλους. «Το μόνο που χρειάζεται είναι να θέλει ο ίδιος ο άνθρωπος που αντιμετωπίζει το πρόβλημα να καταπολεμήσει την εξάρτηση, καθώς και να έχει τη στήριξη της οικογένειάς του» μας εξηγεί ο κ. Κρασανάκης, ψυχίατρος και δραματοθεραπευτής στο πρόγραμμα αντιμετώπισης της εξάρτησης, που μας υποδέχτηκε στο κτίριο που στεγάζεται η θεραπευτική δομή του «Θησέα». Το πρόγραμμα που ακολουθείται είναι «στεγνό», ενώ ως θεραπευτικό μέσο χρησιμοποιείται η Τέχνη προτείνοντας στους χρήστες έναν εναλλακτικό τρόπο ζωής. «Τα ποσοστά επιτυχίας είναι πολύ υψηλά» μας λέει ο κ. Μακρίδης, που εργάστηκε στο παρελθόν εκεί, «…αλλά αυτό δεν παίζει ρόλο όταν μιλάμε για ανθρώπινες ζωές» εξηγεί παρακάτω. Ο «Θησέας» συνεργάζεται με διάφορες σχολές συμβάλλοντας έτσι στη στήριξη των ανθρώπων που προσπαθούν να ξαναπάρουν τη ζωή στα χέρια τους, γεμίζοντάς τους με εφόδια, το πρόβλημα της ανεργίας όμως αντιμετωπίζεται ακόμα πιο δύσκολα σε τέτοιες περιπτώσεις.


via

Κυριακή 9 Ιανουαρίου 2022

Σημειώσεις από την ερημιά του Θεού Η θεσμική Εκκλησία και οι χριστιανοί τον καιρό της πανδημίας Συγγραφέας: π. Βασίλειος Χριστοδούλου

 

Με μεγάλη χαρά σας παρουσιάζω το νέο καταπληκτικό βιβλίο του πνευματικού μου πατέρα Βασιλείου Χριστοδούλου που μόλις κυκλοφορησε από τις εκδόσεις Γρηγόρη.

"Δύο χιλιάδες χρόνια μετά τόν Μυστικό Δεῖπνο καί μᾶλλον δέν μποροῦμε ἀκόμα να ποῦμε τί εἶναι ἡ θεία Εὐχαριστία. Ἐξαντλήσαμε τόν Θεό στή λειτουργική ζωή ἐντός τῶν τειχῶν τοῦ ναοῦ καί τώρα πού λειτουργική ζωή δεν ὑπάρχει ὁ Θεός ἀρχίζει να μυρίζει σάν ἕνας νεκρός...

Δέν μᾶς ἔμαθε ποτέ ἡ Ἐκκλησία πῶς νά βαδίζουμε σέ μια ἔρημο, ὅταν αὐτή προκύψει. Πῶς νά ἑτοιμάσουμε, ἐμεῖς τώρα, μέσα στήν ἔρημο ἕνα δέντρο λόγων, ὕμνων, καί καρδιακῆς ἐγρήγορσης γιά την Περιστερά, νά ἔρθει καί να ξεκουραστεῖ, ὅταν ἡ θρησκευτική λογική μᾶς βεβαιώνει πώς πουλιά πιά δέν πετοῦν.
«ἔρημός ἐστιν ὁ τόπος».
Ὁ σεισμός τοῦ κορωνοϊοῦ πού ταρακούνησε καί ἐξακολουθεῖ νά ταρακουνᾶ καί τό οἰκοδόμημα τῆς Ἐκκλησίας ἔχει ἐγκαινιάσει μία περίοδο ἔντονων ζυμώσεων. Ἡ πανδημία λειτούργησε σάν μία ἄμπωτη πού ἀποκάλυψε τόν ἐκκλησιαστικό βυθό. Ἔφερε στήν ἐπιφάνεια μεγάλους πειρασμούς καί τεράστια προβλήματα πού σοβοῦν στό βάθος τῆς ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς. Πολλά τά γνωρίζαμε, ἐνίοτε τά κουκουλώναμε γιατί δεν θέλαμε νά τά δοῦμε, ἄλλα τά ὑποπτευόμασταν καί μερικά τελείως μᾶς ξάφνιασαν.
Εἶναι καιρός ὅμως νά τά ἀντιμετωπίσουμε – τουλάχιστον νά τά ἀναδείξουμε.
Τό βιβλίο αὐτό εἶναι μία κραυγή ἀγωνίας καί ἀσφυξίας μετά ἀπό 25 σχεδόν χρόνια ἀθόρυβης, ἱερατικῆς διακονίας σέ πολλούς τομεῖς ἀλλά καί προσωπικῆς σιωπῆς. Γιατί ὅμως να σπάσει τώρα ἡ σιωπή; Διότι πιστεύω ὅτι τώρα βιώνουμε το ἀντιστρόφως ἀνάλογο τῆς ἔκφρασης «πιάσαμε πάτο». Εἶναι ὁ πάτος τώρα πού ἔπιασε ἐπιφάνεια. Ἴσως λοιπόν καί γιά μᾶς τώρα, εἶναι ὁ καιρός πού πρέπει να μιλήσουμε, νά δράσουμε, νά μήν σιωπήσουμε, γιατί τό παράλογο καί ἡ ἐκτροπή ζητοῦν νομιμοποίηση. Ἀνέβηκαν πολύ ψηλά, βγῆκαν στήν ἐπιφάνεια καί ζητοῦν νά μᾶς πνίξουν."

για απόσπασμα από το βιβλίο κάντε κλικ εδώ

Το βιβλίο θα το βρείτε εδώ.

Επίσης ο πατέρας Βασίλειος Χριστοδούλου έχει γράψει το βιβλίο 

Σε λάθος ώρα νυχτώνει

Πάλη μέ τόν Θεό στό κενό τοῦ θανάτου για την πρόωρη κοίμηση της δεκάχρονης κόρης μας 


καθώς και αλλα βιβλία που είναι πραγματικοί θησαυροί και θα τα βρείτε όλα από τις εκδόσεις Γρηγορη εδώ

Υπάρχουν άνθρωποι

 Υπάρχουν άνθρωποι που είναι τόσο πλήρεις, τόσο πλούσιοι, που δίνονται τόσο απόλυτα, ώστε κάθε φορά που τους αφήνεις νιώθεις ότι δεν έχει σημασία αν χωρίζεστε για μια μέρα ή για πάντα. Έρχονται κοντά σου ξεχειλίζοντας και σε ξεχειλίζουν κι εσένα. Δε σου ζητάνε τίποτα εκτός από τη συμμετοχή σου στη δική τους υπεράφθονη χαρά της ζωής.

| Henry Miller | 26 Δεκεμβρίου 1891 - 7 Ιουνίου 1980 |

Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2022

Βρετανικό Μουσείο: Μαθητές από την Κρήτη τραγουδούν το «Τζιβαέρι» μπροστά από την Καρυάτιδα [βίντεο]

 

Με τον δικό τους τρόπο θέλησαν να διαμαρτυρηθούν παιδιά από την Κρήτη για την παραμονή των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο.Στο πλαίσιο εκπαιδευτικής εκδρομής στο Λονδίνο, συνοδευόμενα από την πρόεδρο του Πολιτιστικού Συλλόγου Γουβών Αντζελα Χαριστάκη, επισκέφθηκαν το Βρετανικό Μουσείο, στο οποίο βρίσκονται τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Εκεί, κάθισαν οκλαδόν μπροστά από την Καρυάτιδα και κρατώντας μια ελληνική σημαία στα χέρια, τραγούδησαν το «Τζιβαέρι»

Βίντεο: Κρητικόπουλα τραγουδούν το «Τζιβαέρι» στο Βρετανικό Μουσείο

«Αποφασίσαμε να επισκεφτούμε το Βρετανικό Μουσείο , αν και δε μας χαροποιεί ΚΑΘΟΛΟΥ το γεγονός ότι βρίσκονται εκεί, ως γνωστόν, τα κλεμμένα μάρμαρα του Παρθενώνα και η Καρυάτιδα που είναι σχεδόν κρυμμένη σ΄ ενα δωματιάκι αντί να βρίσκεται με τις αδερφές της σε περίπτωση θέση στο Μουσείο της Ακρόπολης. Τα μάτια μας γέμισαν δάκρυα, η συγκίνηση το δέος αλλά και η απογοήτευση στο έπακρο και ακολούθησε από τα παιδιά ένα project που ονομάζεται "Your Thoughts on Greece…for tourists in London" . Ανάμεσα στις ερωτήσεις που κάναμε στους επισκέπτες του Μουσείου ήταν και το "αν επιθυμούν να επιστρέψουν τα Μαρμαρα του Παρθενώνα στην Ελλάδα". Η απάντηση όλων 100% ήταν θετική», είπε η κα Χρηστάκη, σύμφωνα με το cretalive.

via

Κι αν είχα μόνο μία ευχή θα ήταν αυτή

 


...κι αν είχα μόνο μία ευχή θα ήταν αυτή:

δεν θέλω να ξεχάσω, δεν θέλω να ξεχάσω
δεν θέλω να ξεχάσω τίποτα ποτέ μου.
| Δανάη Σιώζιου | Ενδεχόμενα τοπία | εκδόσεις Αντίποδες |
| Artwork: Eileen Corse |

Πέμπτη 6 Ιανουαρίου 2022

Παύλιανη: Το «μυστικό» χωριό για τους εκδρομείς του Σαββατοκύριακου -Με όμορφες πινελιές, ωραία μονοπάτια και φάρμες

 

Κάτι λιγότερο από τρεις ώρες μακριά από την Αθήνα, εκεί που ξεκινά ο υπέροχος Εθνικός Δρυμός Οίτης, βρίσκεται η Παύλιανη που για πολλά χρόνια ήταν το... μυστικό για τους εκδρομείς του Σαββατοκύριακου. Το μυστικό πλέον έχει διαρρεύσει, αλλά η Παύλιανη παραμένει ένα ήσυχο, περιποιημένο, πεντακάθαρο και καλλιτεχνικό χωριό, που διαμόρφωσαν οι ίδιοι οι κάτοικοί του. Στα πέριξ, συναντιούνται τα Βαρδούσια με την Οίτη και την Γκιώνα, ενώ λίγα χιλιόμετρα πιο έξω βρίσκεται το χωριουδάκι που λέγεται Αθανάσιος Διάκος - πρώην Άνω Μουσουνίτσα - σκαρφαλωμένο σε υψόμετρο 1.100 μέτρων, είναι ο παράδεισος όσων λατρεύουν τις αυθεντικές γεύσεις, κρέας και τυροκομικά.

Το υπέροχο φυσικό Πάρκο στις πηγές του Ασωπού
Ένα από τα πιο σημαντικά αξιοθέατα της Παύλιανης, αποτελεί το φυσικό πάρκο αναψυχής στις πηγές του Ασωπού, το οποίο είναι μία μοναδική περίπτωση του πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η αγάπη για τον τόπο καταγωγής. Και οι κάτοικοι της Παύλιανης έχουν απεριόριστη για το χωριό τους.

Είναι όλοι τους άνθρωποι με θετική ενέργεια που με μεράκι, χιούμορ και φαντασία έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν ένα χωριό το οποίο επισκέπτονται όχι μόνο οι λάτρεις της πεζοπορίας, αλλά και οικογένειες. Τα δε πιτσιρίκια, ξετρελαίνονται.


Αιώρες, ξυλοκρέβατα, φωλιές, τελεφερίκ πάνω από το ποτάμι, μουσικές γέφυρες, τούνελ, μυστικά μονοπάτια με ευφάνταστες πινακίδες με πληροφορίες και οδηγίες καθ' όλη τη διάρκεια της διαδρομής, καλούν τα μικρά παιδιά να ζήσουν μια μοναδική εμπειρία στο Πάρκο και τους μεγάλους να ξαναγίνουν για λίγο παιδιά. Από το χωριό ξεκινούν επίσης πολλές μικρές ή μεγάλες διαδρομές για πεζοπορία, όπως αυτή που οδηγεί στον «Θρόνο του Δία» με μια πανοραμική θέα έως τον Μαλιακό Κόλπο, αλλά και αυτή που οδηγεί στον «σιδερένιο Θρόνο», μια κατασκευή 550 κιλών σιδήρου και ειδικών λαμών αλλά και 800 ωρών οικειοθελούς εργασίας, που παραπέμπει στο δικό μας Game Of Thrones και που πήρε σάρκα και οστά τον Απρίλιο του 2019.




Οι καλλιτεχνικές ανησυχίες όμως δεν σταματούν στο φυσικό Πάρκο και τις πεζοπορίες. Περπατώντας στα στενά της Άνω Παύλιανης, θα συναντήσετε πολλές ζωγραφιές και έξυπνα σκίτσα που έχουν δώσει νέα ζωή και νόημα σε τοίχους, κάδους σκουπιδιών, εγκαταλελειμμένα σπίτια ή ακαλαίσθητες τεχνικές «παρεμβάσεις», μετατρέποντας τη βόλτα στο χωριό σε ένα διαδραστικό καλλιτεχνικό μονοπάτι.
Τα αιωνόβια δέντρα οδηγούν και στον ακόμη πιο φαντασμαγορικό Εθνικό Δρυμό, ενώ ο ανηφορικός δρόμος θα σας φέρει οδηγώντας μπροστά στα μικρότερα γραφικά χωριουδάκια της ορεινής Φωκίδας, με τελικό σταθμό τον Αθανάσιο Διάκο, όπως προαναφέραμε.


Διαμονή και φαγητό
Θα απολαύσετε εξαίσιες τοπικές σπεσιαλιτέ στο Ελατος και στην ταβέρνα της Λίτσας στην καρδιά της Άνω Παύλιανης ή πρωινό και γλυκό στο Μαντάμια Cafe. Θα μείνετε στα ατμοσφαιρικά και αρχοντικά δωμάτια του Kerasia & Elatos Houses, μέσα στη φύση ή αν είστε μεγάλη παρέα στην παραθεριστική κατοικία Ξύλο & Παράδοση που προσφέρει μπαλκόνι και θέα στο βουνό. Eξαιρετική επιλογή και το Αγρόκτημα Βασιλικιά που βρίσκεται σε υψόμετρο 1.010 μέτρων, στην είσοδο της Παύλιανης.

Εντυπωσιακές κατασκευές με κουκουνάρια για μικρά και μεγάλα παιδιά

 

Πολύ ομορφες και εντυπωσιακές κατασκευές που μπορούν να δημιουργηθούν με κόστος  μηδενικό, αφού το μοναδικό υλικό που θα χρειαστείτε είναι τα  κουκουνάρια που θα μαζέψετε μαζι με τα παιδιά σας στο κοντινό σας πάρκο! 







via


























Πέθανε ο Χρήστος Γιανναράς: Έσβησε η τελευταία φλόγα της ελληνικής φιλοσοφίας

Ο Χρήστος Γιανναράς έφυγε απ' τη ζωή, αφήνοντας μια πιο φτωχή Ελλάδα. Ο Χρήστος Γιανναράς , εξέχων σύγχρονος Έλληνας φιλόσοφος και συγγ...