Τετάρτη 30 Αυγούστου 2023

Η δημιουργία του κόσμου: Ένα εκπληκτικό βίντεο για όλα τα παιδιά από το Ειδικό Σχολείο Κωφών και Βαρηκόων Πάτρας

 

Ένα εκπληκτικό βίντεο δημιούργησε το Ειδικό Σχολείο Κωφών και Βαρηκόων Πάτρας για όλα τα παιδιά που εξηγεί μέσα από αφήγηση και εικόνες πώς δημιουργήθηκε ο κόσμος. Εάν το παιδί σας έχει απορίες -και κάποιες δεν μπορείτε να τις εξηγήσετε απλά για την ηλικία του- τότε αυτό το βίντεο είναι ιδανικό.

Όπως αναφέρει η περιγραφή του βίντεο με υπεύθυνη ετήσιου προγράμματος την κα Αδαμαντία Κανάγια: “Το παρόν βίντεο δημιουργήθηκε στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Κωφών Βαρηκόων Πάτρας ‘Η αρχή των Πάντων'”.

“Το Πρώτο Μεγάλο Μάθημα, όπως έχει πει η Μ. Μοντεσσόρι πραγματεύεται από την αρχή του σύμπαντος ως τη δημιουργία της Γης. Στην πρώτη ενότητα γίνεται εξιστόρηση από την Μεγάλη έκρηξη ως τη δημιουργία της Γης”.

Δες το βίντεο



Στη Δανία τα παιδιά παρακολουθούν υποχρεωτικά μαθήματα ενσυναίσθησης

 

Οι μαθητές ηλικίας έξι έως δεκαέξι ετών στη Δανία παρακολουθούν υποχρεωτικά μαθήματα ενσυναίσθησης. Ως ενσυναίσθηση ορίζουμε την δεξιότητα να κατανοούμε τα συναισθήματα του άλλου. Μπορούμε δηλαδή να δούμε τον κόσμο με τα μάτια του και σταματάμε να τον κρίνουμε σύμφωνα με τις πεποιθήσεις μας. Δεδομένου ότι η Δανία είναι μια από τις τρεις «πιο χαρούμενες» χώρες στον κόσμο, ίσως έχουμε κάτι να κερδίσουμε με το να μιμηθούμε τους βόρειους γείτονές μας. Από πολύ μικρή ηλικία, αυτό που διδάσκονται οι μαθητές στα σχολεία είναι η προτεραιότητα στην συνεργασία και όχι στον ανταγωνισμό. Για μια ώρα την εβδομάδα τα παιδιά παρακολουθούν μαθήματα ενσυναίσθησης, τα οποία τα ενθαρρύνουν να ασχοληθούν με το ευ ζην των άλλων, να ακούν τον πλησίον με στόχο να τον κατανοήσουν καλύτερα και να ξεπεράσουν τα στεγανά που γίνονται προκαταλήψεις όσο μεγαλώνουμε.

Διαβάζω, αντιλαμβάνομαι και ακούω τα συναισθήματα των άλλων

Σύμφωνα με τη Selon Brené Brown, Αμερικανίδα συγγραφέα, η δεξιότητα της ενσυναίσθησης απαιτεί την ικανότητα να μπούμε κάτω απ’το «πετσί» του άλλου. Να μην τον κρίνουμε, να αναγνωρίζουμε τα συναισθήματά του και να του τα επικοινωνούμε. Σε αυτό το σημείο πρέπει να διευκρινίσουμε την διαφορά ανάμεσα στην ενσυναίσθηση και στην συμπόνια. Πρόκειται για την συναισθηματική στάση που μας κάνει να «μπαίνουμε στη θέση του άλλου». Που επιτρέπει να βρίσκουμε τις κατάλληλες λέξεις για να βοηθήσουμε ένα άτομο ή για να κατανοήσουμε ακόμη και τις πιο αλλόκοτες για εμάς πράξεις του.

Στη Δανία, κατά τη διάρκεια του μαθήματος της ενσυναίσθησης, τα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν, να κατανοούν και ν’ακούνε τα συναισθήματα των άλλων. Με τη βοήθεια εικόνων αναπαριστούν διαφορετικά συναισθήματα όπως η θλίψη, ο φόβος, η χαρά, η απογοήτευση, καλούνται να περιγράψουν τα συναισθήματα των άλλων με δικά τους λόγια και να εκφράσουν και τα δικά τους. Αυτά τα μαθήματα είναι η ευκαιρία να εκφράσουν τα συναισθήματά τους δημόσια και να ακούσουν κι εκείνα των άλλων.

Μια κουλτούρα που προάγει την συνεργασία

«Αυτή η άσκηση γίνεται με τον εξής στόχο. Να εξηγήσουν αυτό που αισθάνεται ο άλλος, και να μην κρίνουν ποτέ τα συναισθήματά του» σχολιάζει η Jessica Joelle Alexander, συνεργάτης στη συγγραφή του βιβλίου «Ο δανέζικος τρόπος να είσαι γονιός».

Όπως υποστηρίζει, είναι ένας τρόπος να ενδιαφερόμαστε για τους άλλους αντί να επικεντρωνόμαστε στην προσωπική μας επιτυχία. Ένας τρόπος για να ενισχύσουμε αξίες όπως την αλληλοβοήθεια και την αλληλεγγύη. Κοινωνίες υπερβολικά επικεντρωμένες στο άτομο και στην οικονομική επιτυχία, μήπως θα έπρεπε να εμπνευστούν από αυτό το παράδειγμα;

Θα ήταν ίσως παρακινδυνευμένο να συνδέσουμε την κατάταξη της Δανίας στη λίστα των πιο ευτυχισμένων χωρών του κόσμου (3η θέση το 2017) με τα μαθήματα ενσυναίσθησης που παραδίδονται στα σχολεία. Πρέπει να λάβουμε υπόψιν και άλλους κοινωνικο-οικονομικούς παράγοντες, κυρίως τις ελάχιστες ανισότητες ανάμεσα στους πιο πλούσιους και στους πιο φτωχούς. Εξάλλου, το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας διακρίνεται και για άλλα χαρακτηριστικά. Οι μαθητές δεν παίρνουν βαθμούς πριν την ηλικία των δεκατριών ετών, ώστε να μην ωθούνται στο να συγκρίνονται συνεχώς με τους άλλους.

Η διδασκαλία της ενσυναίσθησης είναι λοιπόν περισσότερο μια ένδειξη ενός γενικότερου πνεύματος που επικρατεί στην χώρα το οποίο καλλιεργεί μια νοοτροπία συνεργασίας ανάμεσα στα άτομα πολύ περισσότερο από την προσωπική επιτυχία. Το σχολείο και ο τρόπος με τον οποίο είναι οργανωμένο είναι ένα βασικό όχημα για την διάδοση αυτής της αξίας. Αδιαμφισβήτητα, κανένα σύστημα δεν είναι αλάνθαστο, γιατί όμως να μην εμπνευστούμε από κάτι που δείχνει να λειτουργεί;

Πηγή: mrmondialisation.org
Απόδοση: Μαρία Μαγγανάρη

via


10 ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά του Ιαπωνικού εκπαιδευτικού συστήματος

 

Οι Ιάπωνες είναι γνωστοί για τη νοημοσύνη τους, την καλή τους υγεία, την ευγένεια και την ευεξία τους. Αλλά γιατί αυτό το έθνος είναι τόσο μοναδικό και διαφορετικό από τον υπόλοιπο κόσμο; Επειδή έχουν ένα καταπληκτικό εκπαιδευτικό σύστημα!

1. Οι τρόποι προηγούνται της γνώσης

Στα ιαπωνικά σχολεία, οι μαθητές δεν έχουν εξετάσεις μέχρι να φτάσουν στην τέταρτη τάξη (μέχρι την ηλικία των 10). Συμπληρώνουν απλά μικρά τεστ. Θεωρείται ότι ο στόχος των τριών πρώτων χρόνων στο σχολείο δεν πρέπει να είναι η αξιολόγηση και εκτίμηση των γνώσεων ενός παιδιού, αλλά η εγκαθίδρυση σωστών τρόπων και η ανάπτυξη του χαρακτήρα του. Τα παιδιά διδάσκονται να σέβονται τους άλλους ανθρώπους και να είναι ευγενικά απέναντι στα ζώα και στη φύση. Επίσης μαθαίνουν πώς να είναι γενναιόδωρα και συμπονετικά. Εκτός από αυτά, διδάσκονται χαρακτηριστικά όπως το σθένος, ο αυτοέλεγχος και η δικαιοσύνη.

2. Το ακαδημαικό έτος ξεκινά την 1η Απρίλη

Ενώ τα περισσότερα σχολεία και πανεπιστήμια στον κόσμο ξεκινούν το ακαδημαικό τους έτος τον Σεπτέμβρη ή Οκτώβρη, στην Ιαπωνία ο Απρίλης είναι ο μήνας που σηματοδοτεί την έναρξη του ακαδημαϊκού και επιχειρηματικού ημερολογίου. Η πρώτη μέρα του σχολείου συχνά συμπίπτει με ένα από τα πιο όμορφα φυσικά φαινόμενα- το άνθισμα της κερασιάς. Το ακαδημαικό έτος χωρίζεται σε 3 τρίμηνα: 1 Απρίλη- 20 Ιουλίου, 1 Σεπτέμβρη- 26 Δεκέμβρη και 7 Γενάρη- 25 Μαρτίου. Οι μαθητές έχουν 6 εβδομάδες διακοπών το καλοκαίρι και δύο εβδομάδες τον χειμώνα και την άνοιξη.

3. Τα περισσότερα σχολεία στην Ιαπωνία δεν έχουν επιστάτες ή προσωπικό καθαριότητας

Οι μαθητές είναι αυτοί που καθαρίζουν το σχολείο τους. Στα ιαπωνικά σχολεία, οι μαθητές καθαρίζουν τις τάξεις, το κυλικείο, ακόμα και τις τουαλέτες μόνοι τους. Κατά τον καθαρισμό, χωρίζονται σε μικρές ομάδες και τους ανατίθενται εργασίες που εναλλάσσονται και μετατίθενται κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Το ιαπωνικό εκπαιδευτικό σύστημα θεωρεί ότι με το να καθαρίζουν οι μαθητές τον δικό τους χώρο τους διδάσκει να εργάζονται συνεργατικά και να βοηθούν ο ένας τον άλλο. Επιπροσθέτως, το να ξοδεύουν τον ίδιο τους τον χρόνο σκουπίζοντας και σφουγγαρίζοντας κάνει τα παιδιά να σέβονται τον χώρο τους, τη δουλειά τους και τη δουλειά των άλλων.

4. Στα σχολεία της Ιαπωνίας, παρέχεται γεύμα με εβδομαδιαίο, τυποποιημένο μενού, το οποίο καταναλώνεται στην τάξη

Το ιαπωνικό εκπαιδευτικό σύστημα κάνει ό,τι μπορεί, για να διασφαλίσει ότι οι μαθητές καταναλώνουν υγιεινά και ισορροπημένα γεύματα. Στα δημόσια δημοτικά και γυμνάσια της χώρας, το γεύμα τους μαγειρεύεται σύμφωνα με ένα τυποποιημένο πρόγραμμα, που αποφασίζεται όχι μόνο από πιστοποιημένους σεφ, αλλά επίσης από επαγγελματίες της υγείας. Όλοι οι συμμαθητές τρώνε μαζί στην τάξη με τον δάσκαλο/καθηγητή τους, κάτι που βοηθά στη θετική δόμηση των σχέσεων μεταξύ τους.

5. Τα εργαστήρια μετά το σχολείο είναι αρκετά διαδεδομένα στην Ιαπωνία

Για να καταφέρουν να μπουν σε ένα καλό γυμνάσιο, οι περισσότεροι μαθητές εγγράφονται σε προπαρασκευαστικές σχολές ή παρακολουθούν ιδιωτικά εργαστήρια μετά το σχολείο. Τα μαθήματα σε αυτά τα σχολεία γίνονται τα απογεύματα. Είναι σύνηθες στην Ιαπωνία να βλέπει κανείς μικρές παρέες παιδιών να επιστρέφουν σπίτι τα απογεύματα από αυτά τα μαθήματα. Οι Ιάπωνες έχουν σχολείο 8 ώρες την ημέρα, αλλά εκτός από εκείνες τις περιόδους, μελετούν ακόμα και στις διακοπές και τα σαββατοκύριακα σε ομάδες. Δεν είναι λοιπόν περίεργο που σε αυτή τη χώρα σπάνια συμβαίνει κάποιος να επαναλαμβάνει μια τάξη στο σχολείο.

6. Εκτός από τα κοινά μαθήματα, οι μαθητές επίσης μαθαίνουν Ιαπωνική καλλιγραφία και ποίηση

Η Ιαπωνική καλλιγραφία, ή Shodo, περιλαμβάνει τη βύθιση ενός πινέλου bamboo σε μελάνι και τη γραφή του με αυτό ιερογλυφικών σε χαρτί ρυζιού. Για τους μαθητές, η Shodo είναι μια τέχνη ακόμα πιο δημοφιλής και από την παραδοσιακή ζωγραφική. Το Haiku, από την άλλη πλευρά αποτελεί μια μορφή ποίησης που χρησιμοποιεί απλές εκφράσεις, για να αποκαλύψει τα βαθύτερα και σημαντικότερα συναισθήματα στους αναγνώστες του. Και τα δύο μαθήματα διδάσκουν στα παιδιά να σέβονται τον πολιτισμό τους κα τις παραδόσεις αιώνων.

7. Σχεδόν όλοι οι μαθητές φορούν μαθητικές στολές

Σχεδόν όλα τα γυμνάσια της χώρας απαιτούν από τους μαθητές τους να φορούν στολές. Αν και κάποια σχολεία έχουν το δικό τους στυλ, η παραδοσιακή Ιαπωνική μαθητική στολή συνίσταται από ένα στρατιωτικού τύπου στυλ για τα αγόρια και μια ναυτικού τύπου στολή για τα κορίτσια. Η πολιτική της στολής έχει πρόθεση να απομακρύνει κάθε κοινωνικό εμπόδιο ανάμεσα στους μαθητές και να τους εμπνεύσει μια διάθεση εργατική. Επιπλέον, η κοινή μαθητική στολή βοηθά στην προώθηση μιας αίσθησης κοινότητας ανάμεσα στους μαθητές.

8. Το ποσοστό σχολικής παρακολούθησης στην Ιαπωνία φτάνει το 99.99%

Πιθανώς όλοι μας έχουμε κάνει κοπάνα έστω μια φορά στη ζωή μας. Ωστόσο, οι Ιάπωνες δεν λείπουν από τις αίθουσες, ούτε και αργούν να πάνε στο σχολείο. Επιπλέον, σχεδόν το 91% των μαθητών στην Ιαπωνία αναφέρει ότι ποτέ ή, μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις, έχουν αγνοήσει τη διάλεξη των καθηγητών τους. Πόσες άλλες χώρες μπορούν να επιδείξουν τέτοια στατιστικά στοιχεία;

9. Ένα τεστ αποφασίζει το μέλλον των μαθητών

Μετά το τέλος του λυκείου, οι μαθητές στην Ιαπωνία πρέπει να περάσουν από κάποιες σημαντικές εξετάσεις, που θα καθορίσουν το μέλλον τους. Ένας μαθητής μπορεί να επιλέξει ένα πανεπιστήμιο που θα ήθελε να πάει και αυτό το πανεπιστήμιο ορίζει ένα συγκεκριμένο απαιτούμενο σκορ. Αν ένας μαθητής δεν φτάσει αυτό το σκορ, πιθανώς να μην πάει στο πανεπιστήμιο. Ο ανταγωνισμός είναι υψηλός- μόνο το 76% των απόφοιτων λυκείου συνεχίζουν τις σπουδές τους. Δεν αποτελεί έκπληξη ότι η περίοδος προετοιμασίας για την είσοδο στην ανώτατη εκπαίδευση αποκαλείται από τους μαθητές ως «εξετάσεις-κόλαση».

10. Τα φοιτητικά χρόνια είναι οι καλύτερες «διακοπές» στη ζωή ενός Ιάπωνα

Αφού έχουν περάσει από τις «εξετάσεις-κόλαση», οι Ιάπωνες συνήθως κάνουν ένα μικρό διάλειμμα. Σε αυτή τη χώρα βέβαια, και τα ίδια τα φοιτητικά χρόνια θεωρούνται τα καλύτερα στη ζωή ενός ατόμου. Ορισμένες φορές, οι Ιάπωνες ονομάζουν αυτή τη περίοδο «διακοπές» πριν την εργασία.

via

Τρίτη 29 Αυγούστου 2023

Γιατί Ρομποτική (Ρομποτική και προγραμματισμός στην καρδιά του Πειραιά!)

Μέσα από την εκπαιδευτική ρομποτική, τον προγραμματισμό και τους διαγωνισμούς τα παιδιά θα γνωρίσουν τον εαυτό τους, την τεχνολογία και πολλούς άλλους επιστημονικούς τομείς παίζοντας, δουλεύοντας ομαδικά, διασκεδάζοντας και μαθαίνοντας να ερευνούν, να ανακαλύπτουν, να κρίνουν και να παίρνουν αποφάσεις.










Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε τους πολίτες του αύριο, με τις θεμελιώδεις αξίες του σεβασμού, της συμπερίληψης, της ενσυναίσθησης, της συνεργασίας, της ευγενούς άμιλλας, και να τους μεταλαμπαδεύσουμε ότι δεν υπάρχει – και δεν θα υπάρξει – οποιοδήποτε επάγγελμα ή οποιοσδήποτε τομέας της ζωής τους που δεν θα εμπλέκεται η Τεχνολογία.











Εκπαιδευτική Ρομποτική | Τεχνητή Νοημοσύνη | Διαγωνισμοί | 3d Εκτύπωση | Drones | Ανοικτές Υπολογιστικές Πλατφόρμες | Προγραμματισμός | Καινοτόμα Προγράμματα | Εκπαίδευση Ενηλίκων






Φόρμα Εγγραφής σε εκπαιδευτικά προγράμματα: https://www.mellonlab.gr/ ή κάλεσε στο 2114188419 ή στο 6972004698 για να κάνεις τη εγγραφή σου για τη νέα χρονιά!










Αγίου Κωνσταντίνου 11, Στοά Θεολόγου, Πειραιάς

T: 2114188419, 6972004698

Facebook: Mellon LAB

Instagram: mellonlab.gr

www.mellonlab.gr

Κάλεσε στο 2114188419 ή στο 6972004698 για να κάνεις τη εγγραφή σου για τη νέα χρονιά!

Rubato

Κάποτε σε μια συζήτηση για την κλασική μουσική άκουσα να χρησιμοποιείται ο όρος rubato. Στο επόμενο μάθημα πιάνου της μεγάλης μου κόρης ρώτησα τον δάσκαλο της τι σημαίνει. Μου εξήγησε λοιπόν, ότι το rubato είναι το απαλό αεράκι που κάνει τα φύλλα των δέντρων να λικνίζονται, μια μικρή αστάθεια του ρυθμού… Τι όμορφο που μου ακούστηκε την πρώτη φορά.. Και μετά από τόσα και τόσα μέτρα και χτυπήματα του μετρονόμου, να μια καταστρατήγηση των νόμων της μουσικής, μια μικρή ελευθερία που τα άλλαζε όλα….

Καθημερινά, γυρίζοντας στο σπίτι απ’ την δουλειά, διαλέγω πάντα τον δρόμο που περνά από την θάλασσα για να ρεμβάζω, κι ας με μαλώνει ο καλύτερος μου φίλος ότι απαγορεύεται όταν οδηγώ. Την Παρασκευή λοιπόν, όπως κοιτούσα τη θάλασσα είχε ένα τοσοδά κυματάκι, τι όμορφη που ήταν! Αμέσως στο μυαλό μου ήρθε απρόσμενα το rubato. Ναι! Η θάλασσα είχε rubato! Πόσα άραγε όμορφα πράγματα στην ζωή μας δεν έχουν αυτή την μικρή αρυθμία, την απόκλιση από τον κανονικό ρυθμό, την παιδική σκανταλιά ή την ώριμη αυθάδεια… Το είχα ήδη αποφασίσει. Έπρεπε να μιλήσουμε για το rubato…

Pablo Casals, 1938 – J. S. Bach, Cello, Suite No. 1 in G major, BWV 1007

http://youtu.be/Vb-2saAdQ-w

“Ο ρυθμός είναι ο παλμός της μουσικής, ο παλμός της ζωής που με το χτύπο της καρδιάς αποδεικνύει την ύπαρξη της. Ο ρυθμός είναι τάξη αλλά στην μουσική, αυτή δεν εκφράζεται όπως στο σύμπαν με την κανονικότητα στις κινήσεις των πλανητών ή στον αυτοματισμό των χτύπων του ρολογιού. Στην μουσική δεν υπάρχει απόλυτη μέτρηση της κίνησης. Το τέμπο εξαρτάται από παράγοντες φυσικούς και ψυχολογικούς, επηρεάζεται από την εσωτερική ή εξωτερική θερμοκρασία, το περιβάλλον, τα όργανα, την ακουστική. Δεν υπάρχει απόλυτος ρυθμός.”

Το rubato εμφανίστηκε στην μουσική πολύ πριν τον Ρομαντισμό. Είναι παλαιότερο από τον Mozart και τον Bach. Ο Frescobaldi στις αρχές του 17ου αιώνα το χρησιμοποίησε ευρέως. Κι όμως, μεταξύ των κλασσικών υπήρχαν εκείνοι που δεν πίστευαν στις αποκλίσεις από τον αυστηρό ρυθμό. Ο Μότσαρτ περηφανευόταν ότι πάντοτε κρατούσε αυστηρά τον χρόνο, ακόμα και σε περάσματα με έντονο χρώμα. Έλεγε ότι ο χρόνος είναι το πιο σκληρό και απαραίτητο πράγμα στην μουσική. Ο Μπετόβεν σύμφωνα με τους μαθητές του, κρατούσε το χρόνο σαν μετρονόμος. Στην Ρομαντική περίοδο το rubato είναι πια, απολύτως επιθυμητό. Με την εξέλιξη της μουσικής σύνθεσης, αλλάζει και ο αρχικός χαρακτήρας των θεμάτων και συνεπώς, ο ρυθμός. Γίνεται δυναμικός ή αδύναμος, σταθερός ή παιχνιδιάρικος, άκαμπτος ή ελαστικός…..Ο ρυθμός είναι η ζωή. Αυτή η μικρή απόκλιση από τον ρυθμό, συνήθως στο τέλος μιας φράσης προσθέτει στο συναίσθημα του κομματιού, στην ομορφιά της μουσικής. Το rubato, ο ασυμβίβαστος εχθρός του μετρονόμου, είναι ένας φυσικός τρόπος ερμηνείας της τέχνης, απαλύνει την αιχμηρότητα των γραμμών, αμβλύνει τις αυστηρές γωνίες της δομής, χωρίς να καταστρέφει γιατί η επίδραση του εντείνει και εξιδανικεύει τον ρυθμό. Δεν είναι γραμμένο στην παρτιτούρα. Πηγάζει από τον εκτελεστή γι’αυτό και κρύβει κάτι ιδιωτικό από τον ίδιο ή από την στιγμή που αυτό βγαίνει στην επιφάνεια. Προσθέτει στην μουσική που ήδη κατέχει το μέτρο και τον ρυθμό, μια τρίτη διάσταση, αυτή του συναισθήματος και της ατομικότητας.

Arthur Rubinstein – Chopin Nocturne Op. 15, No. 3 in G

http://youtu.be/L1w2_2WG5q4

Tο όνομα που συνδέθηκε περισσότερο απ’όλα με το rubato είναι αυτό του Chopin. Για τον Chopin το rubato υπαγορεύεται μόνο από την λογική του συναισθήματος. Δικαιολογεί την παρουσία του μέσα από την ενδυνάμωση ή μη της μελωδικής γραμμής, μέσω της υπερβολής ή της επιτήδευσης. Το rubato είναι η έμφυτη αίσθηση του μουσικού, δεν έχει να κάνει με τους κανόνες. Ο δικός μας ανθρώπινος μετρονόμος, η καρδιά, κάτω από το βάρος του συναισθήματος γίνεται άρυθμη. Ο Chopin έπαιζε με την καρδιά του. Το παίξιμο του ήταν βαθιά συναισθηματικό. Στην μουσική του Chopin είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες, αυτός ο συγκεκριμένος τρόπος, με τον οποίο διαχειρίστηκε τον ρυθμό και ενέπνευσε τους επόμενους δημιουργούς. Το αριστερό χέρι κρατά αυστηρά τον ρυθμό ενώ το δεξί που παίζει την μελωδία απελευθερώνεται από τον ρυθμό εκφράζοντας την ουσία της μουσικής σκέψης.

Η ακριβής μετάφραση της λέξης rubato υπονοεί την “κλοπή” του χρόνου (κλέβω χρόνο από μια νότα και τον δίνω σε μια άλλη, καθυστερώντας ή επιμηκύνοντας μια τονισμένη νότα, δαπανώντας τον χρόνο της επόμενης). Πολλοί, όπως ο Paderewski διαφωνούν με την ερμηνεία του “κλεμένου χρόνου” γιατί εφόσον ο χρόνος αυτός δίνεται πάλι πίσω δεν υφίσταται η έννοια της κλοπής. Ο εικοστός αιώνας απεινόνισε πολλά είδη rubato, από την συνέχεια της παράδοσης στην μουσική του Schoenberg και του Berg, μέχρι την εντελώς διαφορετική αντίληψη του Bartok και του Stravinsky.

David Oistrakh Brahms Violin Concerto (1.Mov.)

http://youtu.be/Ac79cqjMJkU

Και μετά από όλα αυτά τα ιστορικά και τεχνικά στοιχεία, ας μετατοπιστούμε προς την ουσία των πραγμάτων. Το rubato είναι η κίνηση που υποδηλώνει την ζωντάνια της παρουσίας μας στην ζωή. Είναι η απόδραση από την κανονικότητα της επιβίωσης. Κρύβει την υποκειμενικότητα της στιγμής, την υποκειμενικότητα της ματιάς μας…. Βρίσκεται αν το καλοσκεφτούμε σε όλα τα πράγματα γύρω μας, στην θάλασσα, στον αέρα, στην ζωή… Έχει την προσωπική μας σφραγίδα, δεν χωρά εξήγηση, δεν ξέρω κι αν έχει επανάληψη.. Είναι η ικανή και αναγκαία συνθήκη που βιώνουμε την ζωή μας με τον δικό μας τρόπο. Είναι η προσωπική στιγμή στην οποία χωράμε την αυτοδιάθεση της ύπαρξης μας, ενάντια σε νόμους και κανόνες, είναι η ανάγκη που υπαγορεύεται από μια άγραφη εσωτερικότητα. Το rubato υπάρχει ακόμα και στην σιωπή, αφού και αυτή βιώνεται μέσα από εμάς.

Και η αλήθεια είναι ότι αυτή η κατάργηση του «κανονικού», αυτή η μικρή στιγμή που τίποτα δεν μετρά περισσότερο από την ανάδυση του Άλλου μας εαυτού, είναι ο κυματισμός της παρουσίας μας που θα μείνει ζωντανός ακόμη και μετά από το πεπερασμένο…

Πόσο αναγκαίο λοιπόν, πόσο αληθινό, πόσο προσωπικό, πόσο λιγοστό καθώς μεγαλώνουμε και χάνουμε πάντα κάτι από το αυθεντικό της παιδικής μας ηλικίας…και τι μεγάλη στιγμή όταν μπορούμε και ανακαλύπτουμε ότι το ξαναέχουμε δικό μας..ολόκληρο..

Η μικρή κλοπή του χρόνου που γίνεται αποκλειστικά για χάρη μας, με τον δικό μας τρόπο, ενάντια σε όλα τα πρέπει…..Πόσο πολύ όλα διογκώνονται και μας πνίγουν όταν είναι κανονικά, σε τάξη, με ρυθμό και πόσο μεγάλη είναι η ανάγκη μας να κλέψουμε κάτι για να βάλουμε την πνοή μας, την ανάσα μας, σε αυτό που δημιουργούμε. Η “κλοπή” του χρόνου που θα γυρίσει πίσω στην επόμενη νότα…..

Το rubato λοιπόν, στην μουσική, στην ζωή, μας κάνει κλέφτες…Ξεκλέβουμε την μικρούλα εκείνη, απειροελάχιστη στιγμή που μας δίνει χώρο στην αιωνιότητα, γι’αυτό και κρύβει κατά βάθος κάτι το μεταφυσικό.

Αυτό το καλοκαίρι λοιπόν, που θα κοιτάτε την θάλασσα να θυμάστε το rubato και μαζί την μικρή, κρυφή μας ανάγκη να αποκλίνουμε πάντα από τον κανονικό ρυθμό της ζωής μας και να κλέβουμε τον χρόνο για χάρη μας, δηλώνοντας έτσι, την ουσία της παρουσίας μας. Κι αν αυτή η κλοπή είναι συνειδητή, είμαι σίγουρη πως θα γυρίσει ο χρόνος πίσω σε μας ολόκληρος…..στην επόμενη…….νότα…….

Capricho Arabe by Francisco Tarrega Interprete: Narciso Yepes

http://youtu.be/Mg_xlyPoTV4

via

Δευτέρα 28 Αυγούστου 2023

Τα γενέθλια της τάξης μας σε cupcakes!



Κάθε μαθητής μιας τάξης είναι ξεχωριστός και μοναδικός!Για αυτό ένας τρόπος να δείξουμε στους μαθητές μας πόσο σημαντικοί είναι για εμάς και τους συμμαθητές τους είναι να του ευχηθούμε με κάρτες, ζωγραφιές και κατασκευές για τα γενέθλιά του, την ξεχωριστή ημέρα κάθε παιδιού!


Αν ρίξετε μια ματιά στο διαδίκτυο θα δείτε να κυκλοφορεί πολύ η χαριτωμένη ιδέα των cupcakes όπου αναγράφονται τα γενέθλια των μαθητών!

Έφτιαξα λοιπόν τα δικά μου, με σκοπό να πλαστικοποιηθούν και να αναρτηθούν στην τάξη! Κάθε cupcake είναι ένας μήνας του έτους και σε κάθε ένα σημειώνουμε τα γενέθλια του κάθε μαθητή, ώστε να θυμόμαστε ποιος έχει τα γενέθλιά του ανά μήνα και να τον κάνουμε να νιώσει όμορφα και ξεχωριστά!

Στην καρτέλα “ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ…” συμπληρώνουμε τα ονόματα των παιδιών που έχουν γενέθλια το μήνα αυτόν (…του Νίκου, της Μαρίας κλπ.)

Εκτυπώστε τα cupcakes από εδώ έγχρωμα, σε μορφή pdf:

CUPCAKES


Δυσλεξία! Πλούσιο εκτυπώσιμο υλικό

Η δυσλεξία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που διαφέρει από άτομο σε άτομο. Δεν είναι ασθένεια, δεν οφείλεται σε οργανική δυσλειτουργία και δε συνυφαίνεται με νοητικούς ή πολιτισμικούς παράγοντες. Τα δυσλεξικά άτομα είναι προικισμένα με πολλά χαρίσματα που συχνά κρύβονται πίσω από τη δυσκολία τους να επεξεργαστούν το γραπτό λόγο. Αν η κοινωνία μας δεν απαιτούσε αν γνωρίζουνε επαρκώς ανάγνωση και ορθογραφία, τα δυσλεξικά άτομα δεν θα είχαν κανένα πρόβλημα .

«Η Δυσλεξία είναι το κοινό χαρακτηριστικό των διάσημων, όπως π.χ. Αϊνστάιν, Έντισον, Λεονάρντο Ντα Βίντσι, Kένεντι, Τσώρτσιλ, Τομ Κρουζ, Σιλβέστερ Σταλόνε, Τζον Λένον, Ντίσνεϊ, Πικάσο, Στίβεν Σπίλμπεργκ, Μπιλ Γκέιτς, Στιβ Τζομπς και πολλών άλλων. Συνεπώς, είναι θείο δώρο μόνον όμως όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Αντιθέτως, η άγνοια χειροτερεύει την Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία των Δυσλεξικών».

Με τη βοήθεια του καθηγητού, μαθαίνουμε ότι « Η Δυσλεξία είναι Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στα γραπτά. Δηλαδή, οι Δυσλεξικοί παρουσιάζουν πολύ μεγάλη δυσκολία στην ανάγνωση (πολύ αργή και με λάθη), στην ορθογραφία (ανορθόγραφοι) και δυσκολεύονται να μεταφέρουν τον προφορικό τους λόγο στο γραπτό. Διεθνώς, το Διαγνωστικό Κριτήριο της Δυσλεξίας είναι η Πολύ Αργή και με Λάθη Ανάγνωση».

Δυσλεξία είνια μια ειδική μαθησιακή διαταραχή και αναφέρεται συνήθως σε άτομα που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάγνωση, την γραφή και την ορθογραφία, τα οποία δεν συμβαδίζουν με το νοητικό τους δυναμικό, την ηλικία τους και τις εκπαιδευτικές τους ευκαιρίες.

Συγκεκριμένα, το δυσλεξικό παιδί δεν παρουσιάζει ευχέρεια και ταχύτητα στην ανάγνωση καθώς και στην επεξεργασία του γραπτού λόγου. Επιπρόσθετα, δυσκολεύεται να απομνημονεύσει ονόματα, ημερομηνίες, Ιστορία, γλωσσικούς και ορθογραφικούς κανόνες κ. λ. π λόγω του φτωχού «Οπτικού Λεξικού», δηλαδή την απουσία φωτογραφικής μνήμης. Τα παιδιά με δυσλεξία εμφανίζονται ιδιαίτερα δημιουργικά και ευρηματικά.

Η διάγνωσή της δυσλεξίας βασίζεται στη σωστή εκτίμηση της νοητικής ικανότητας του ατόμου καθώς και στον αποκλεισμό άλλων διαταραχών. Επιπλέον, πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη εάν το περιβάλλον είναι φτωχό ή πλούσιο σε κοινωνικοπολιτισμικά ερεθίσματα.

Η αντιμετώπιση της δυσλεξίας βασίζεται στην σωστή διαγνωστική αξιολόγηση και στη διδασκαλία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος αποκατάστασης που θα καλλιεργεί την ευχέρεια στην ανάγνωση, την απομνημόνευση στην ορθογραφία και την βαθύτερη κατανόηση κειμένων και εννοιών.Η δυσλεξία είναι διαφορετική για τον καθένα. Μερικοί άνθρωποι έχουν μια ήπια μορφή της που τελικά θα μάθουν πώς να διαχειρίζονται. Άλλοι χρειάζονται λίγο περισσότερο κόπο για την υπέρβαση αυτή. Ακόμα κι αν τα παιδιά δεν είναι σε θέση πλήρως να ξεπεράσουν τη δυσλεξία, μπορούν ακόμα με επιτυχια να πάνε στο πανεπηστήμιο και να πετύχουν στη ζωή.
Διάγνωση της Δυσλεξίας


Η διαδικασία διάγνωσης της δυσλεξίας είναι περίπλοκη και αρκετά δύσκολη, καθώς απαιτεί τη συλλογή πολλών διαφορετικών πληροφοριών για το παιδί και τα μαθησιακά του αποτελέσματα.Η διαγνωστική αξιολόγηση της δυσλεξίας βασίζεται στην εκτίμηση των συμπτωμάτων, της νοητικής εικόνας του παιδιού και στο αποκλεισμό άλλων διαταραχών. Πιο συγκεκριμένα χρειάζεται: γενικό ιστορικό του παιδιού (προγεννητικό ιστορικό, τοκετός, οικογενειακό ιστορικό-κληρονομικότητα, σωματική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού κλπ),εκτίμηση του παιδοψυχίατρου για την ύπαρξη άλλων διαταραχών ή συναισθηματικών προβλημάτων, παιδιατρική εκτίμηση της σωματικής υγείας του παιδιού, αξιολόγηση της ανάπτυξης του λόγου από λογοθεραπευτή, εκτίμηση της νοητικής ικανότητας με τεστ νοημοσύνης, αξιολόγηση των γνωστικών δεξιοτήτων: μνήμη γλωσσικών πληροφοριών, φωνολογικής ενημερότητα, αντίληψη του χρόνου, προσανατολισμός στον χώρο, ανάπτυξη της ικανότητας διαδοχής και αλληλουχίας και αξιολόγηση της μαθησιακής επίδοσης του παιδιού (στην ανάγνωση, την ορθογραφία, την έκφραση, στα μαθηματικά).

Το Αθηνά Τεστ θεωρείται ένα αξιόπιστο τεστ ανίχνευσης μαθησιακών δυσκολιών όπως η δυσλεξία. Οι ενότητες που περιλαμβάνει εξετάζουν την νοητική ικανότητα ( γλωσσικές αναλογίες, αντιγραφή σχημάτων, λεξιλόγιο), την μνήμη ( μνήμη αριθμών , μνήμη εικόνων, μνήμη σχημάτων) , την αυτοματοποίηση ( ολοκλήρωση προτάσεων, ολοκλήρωση λέξεων) , και την γραφοφωνολογική ενημερότητα (διάκριση γραφημάτων, διάκριση φθόγγων, σύνθεση φθόγγων), τον οπτικό –κινητικό συντονισμό, την πλευρίωση καθώς και την μνήμη κοινών ακολουθιών. Οι πληροφορίες που θα πάρουμε από το τεστ σε συνδυασμό με τις πληροφορίες που θα πάρουμε από τις αξιολογήσεις της διεπιστημονικής ομάδας μπορούν να μας οδηγήσουν στην διάγνωση ή όχι της δυσλεξίας.


Εκτυπώσιμες ασκήσεις Δυσλεξίας:




Γραπτός λόγος:






Γραπτός λόγος:







Λεξιλόγιο:








Τονισμός:









Γραπτός λόγος:








Καθρεφτική γραφή:






Οπτική διάκριση:











Φωνημική και Οπτική διάκριση:











Σχεδιάγραμμα αφήγησης:









Poster για καλύτερη κατανόηση:












Σημεία στίξης:















15 τρόποι γραφής:






Ορθογραφία επίθετο Πολύς:












Ουσιαστικά:









Άσκηση αφήγησης:











Χριστουγεννιάτικα κείμενα:







Άσκηση αφήγησης:












Λεξιλόγιο:





Δυσαριθμησία:










Παιχνίδι γραπτής ανάπτυξης:










Φωνημική επίγνωση:










Tip ανεξαρτησίας:







Γραπτός λόγος:











Οδηγίες για διαγωνίσματα:






Δυσκολίες γραφής:






Άσκηση για το /τσ/:











Σημασιολογία:









Κανόνες αντιγραφής:










Επεξεργασία γραπτού λόγου:









Παιχνίδι ανάπτυξης:








Οπτική διάκριση:







Λεξιλόγιο:







Ρήματα:









Παιχνίδια ανάπτυξης:











Ανάλυση παραγράφου:



Οδηγός σκέψης:


Έχω Δυσλεξία! Τι σημαίνει αυτό για μένα;








Πρόσθεση και Δυσαριθμησία:


Μάθε τη πρόσθεση με χάντρες! Εικονοποίηση & Κιναίσθηση για τους μαθηματικούς όρους








Poster νέας σχολικής χρονιάς:


Η συνταγή της επιτυχίας! Πως καλωσόρισα τα παιδιά για τη νέα μας χρονιά!








Γραπτός λόγος:


Εικονογραφημένο θέμα ελεύθερης γραφής & Δυσλεξία








Οπτική διάκριση:


Το Παζλ των λέξεων! Άσκηση ανάγνωσης & οπτικής διάκρισης στη Δυσλεξία






Άσκηση ανάγνωσης:


Πέτα το Ζάρι! Κιναισθητική άσκηση ανάγνωσης [εκτυπώσιμο]

Via

Πέμπτη 24 Αυγούστου 2023

Μαλβίνα Καραλή: Τα 20 αποφθέγματα μιας σαρωτικής προσωπικότητας

 

Η Μαλβίνα Καραλή, μια εξαιρετική μορφή της ελληνικής δημοσιογραφίας, γεννήθηκε στις 3 Φεβρουαρίου 1952, με το αρχικό όνομα Μαρία Ελένη Σακκά, στον Πειραιά. Παντρεύτηκε τρεις φορές, με τον Βαγγέλη Καραλή, τον Γιώργο Πάτσα και τον Διονύση Χαριτόπουλο, και ήταν μητέρα τριών παιδιών.

Η Μαλβίνα είναι σαρωτική και γίνεται  το κέντρο της προσοχής με κάθε της απόφθεγμα. Στα αξιοσημείωτα έργα της περιλαμβάνονται η σειρά βιβλίων μαγειρικής “Η κουζίνα της Μαλβίνας – Μαλβίνα” και η βιογραφία της Αλίκης Βουγιουκλάκη με τίτλο “Γλυκό κορίτσι”. Επιπλέον, έλαβε δύο φορές το Κρατικό Βραβείο Σεναρίου για τη συμβολή της στις ταινίες “Ξενία” (1989) και “Κρυστάλλινες Νύχτες” (1992). Με τραγικό τρόπο, απεβίωσε το καλοκαίρι του 2002 λόγω καρκίνου.

Η φράση “Με συγχωρείτε, ήταν τυχαίο” θα μπορούσε ίσως να συμπυκνώσει καλύτερα τον αξιοζήλευτο αυθορμητισμό της Μαλβίνας Καραλή.

Απομακρυνόμενη από τους συμβατικούς θεωρητικούς, η Μαλβίνα διακρίθηκε εκφράζοντας με ειλικρίνεια την εσωτερική της ταραχή, χρησιμοποιώντας ένα αφιλτράριστο ύφος που τιμωρούσε και άφηνε ανεξίτηλα σημάδια στην ψυχή του αναγνώστη. Αυτές οι βαθιές εντυπώσεις γέννησαν μια νέα μορφή δημοσιογραφίας, διαμορφώνοντας ουσιαστικά μια νέα σχολή. Οι συνθέσεις της κοσμούσαν τις σελίδες διαφόρων εντύπων, όπως η Απογευματινή, η Ελευθεροτυπία, το Φαντάζιο, τα Επίκαιρα, τα Γυναίκα, το Κλικ, το Ο1 και το Σύμβολο, απευθυνόμενες σε ένα ποικίλο αναγνωστικό κοινό.

Ποια είναι λοιπόν η Μαλβίνα;

Είναι ταυτόχρονα καυστική και σαρωτική, προοδευτική και συντηρητική, λαϊκίστρια και αιρετική, εθνικίστρια και σνομπ. Η προσωπικότητά της είναι αφοπλιστική αλλά και διορατική, νευρική και μποέμ. Η Μαλβίνα είναι ταυτόχρονα προκλητική και προσβλητική, ενίοτε χυδαία και βέβηλη, αλλά αναμφισβήτητα πανέξυπνη. Ενσαρκώνει ένα μοναδικό μείγμα εγωισμού και σταρ, ενώ ταυτόχρονα είναι και αντι-σταρ. Γνωστή για την ενασχόλησή της με αυτό που ορισμένοι θεωρούν “ροζ” λογοτεχνία, εμβαθύνει συχνά σε ερωτικά μυθιστορήματα για να ικανοποιήσει τις πρόσκαιρες απολαύσεις του αναγνωστικού της κοινού, αν και μερικές φορές έρχεται σε αντίθεση με τα λογοτεχνικά πρότυπα. Μέσα από αυτό, καταφέρνει να διατηρεί τον αυθορμητισμό της, ενώ παίζει επιδέξια με τις λέξεις.

Μερικά από τα βιβλία της:

«Αθώος σαν αγαπημένος» (1989),

«Τα κορίτσια στη σαβάνα» (1991),

«Πιο πολύ, πιο πολλοί» (2000)

«Σαββατογεννημένη» (που κυκλοφόρησε το 2005, μετά τον πρόωρο θάνατό της)

20 αποφθέγματα από τη Μαλβίνα:

«Είμαι πάνω από όλους και κάτω από αυτόν.»

«Αυτό που επιζητεί μία γυναίκα από τη σχέση με έναν άντρα είναι η άλωση. Το να χαθεί μέσα σε άλλον. Που σημαίνει ότι αν μία γυναίκα πάει με άλλον άντρα έχει χαθεί ο προηγούμενος.»

«Ή είμαι εpωτευμένη και δυστυχώς με τρόπο αστείο, ή είμαι λογική και πλήττω θανάσιμα.»

«Εγώ τον έpωτα τον αντιλαμβάνομαι σαν την πιο φοβερή χειραψία προς τη ζωή.»

 «Πρώτη απ’ όλους εγώ το ξέρω πως κάνω την έξυπνη και πως είμαι τσάμπα μάγκας και πάντα θα είμαι τσάμπα μάγκας.»

«Αν είναι κακό να σκοτώνεις τον πλησίον σου δίχως λόγο, είναι χίλιες φορές πιο κακό να εpωτεύεσαι και να αγαπάς τον πλησίον σου δίχως λόγο.»

 «Kάθε θηλυκό πλάσμα έχει τη μοιραία σφραγίδα της μάνας του. Και καμιά δεν γλιτώνει τον κανόνα.»

 «Όταν ζηλεύω γίνομαι έξυπνη. Και όταν γίνομαι έξυπνη, τα καταστρέφω όλα.»

 «Γιατί τα κάνεις αυτά; Γιατί είμαι αδύναμη, κακομαθημένη και σ’ αγαπάω.»

«Άντρας είναι ένας, ο άντρας μου. Ενδιάμεση κατάσταση δεν υπάρχει.»

«Θα ευχηθώ αυτό που εύχομαι πάντα. Να γίνει το καλύτερο για σένα και να είμαι κι εγώ εκεί κοντά. Και πιο κοντά να μη γίνεται.»

Μαλβίνα

 «Μόνο αυτούς που με τρόμαζαν αγάπησα. Ίσχυε για μένα το αρχαιοελληνικό ”είναι τρομερό να πέσεις στα χέρια ζωντανού Θεού”. Aπό την άλλη μεριά, ήταν και οι μόνοι που με ενδιέφεραν.»

 «Τα μαύρα μαλλιά υποδηλώνουν ανδρισμό, θάρρος, ευθύτητα και δραστηριότητα. Αν τα μαύρα μαλλιά γίνουν μόδα ο κόσμος θα ζήσει καλύτερα.»

«Άνδρας που δεν είναι τώρα, δεν ήταν ποτέ.»

«Ο άντρας πρέπει να έχει αντίληψη του κόσμου για να συνεχίζεις εσύ να ζεις ξέγνοιαστα. Αυτή είναι, ίσως, η πιο φεμινιστική αρχή.»

«Σπάστηκα με την ατάκα σου ”Κοίτα να διασκεδάσεις”. Δε γουστάρω να περνάω καλά χωρίς εσένα. Θέλω να λες από μέσα σου να είναι όλα μαύρα εκεί που πάει χωρίς εμένα. Γιατί έτσι λέω κι εγώ. Τι να σου κάνω ανωτερότητες; Γιατί είμαστε έτσι φτιαγμένοι να μη μας αρέσει να περνάει καλά ο άλλος χωρίς εμάς.»

 «Στον έρωτα όταν έχεις σταθερές βάσεις, καλή ανατροφή, σωστές χαρακτηρολογικές δομές την χάνεις την αξιοπρέπειά σου απέναντι στον άλλον διαφορετικά είσαι βλάκας.»

«Όταν φεύγεις, ακόμη κι αν φύγεις με ξύλο, το πρώτο πράγμα που κερδίζεις είναι η απάλειψη της ντροπής σου.»

 «Έχω έμμονες ιδέες. Που για μένα δεν είναι άλλο παρά αβλαβή τσιμπούρια της σκέψης.»

«Οι άνθρωποι όταν είναι να ξεπεραστούν, ξεπερνιούνται όπως οι μόδες.»

via



Ο Γρηγόρης Λαμπράκης θα έμοιαζε ξένος στο σημερινό τοπίο – γι’ αυτό και έχουμε ανάγκη ανθρώπους με το δικό του ηθικό ανάστημα

61 χρόνια πριν ο Γρηγόρης Λαμπράκης αψήφησε τις απειλές και τις προειδοποιήσεις που του είχαν γίνει από διάφορες πλευρές να μην μιλήσει στη...