Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου 2017

Επιστημονικές ανακαλύψεις από την Κίνα στο Θησείο

 Σφαιρικός αστρολάβος και απλοποιημένος αστρολάβος
Ένα μεγάλο μέρος των εκθεμάτων του Μουσείου Επιστήμης και Τεχνολογίας της Κίνας στο Πεκίνο μετακομίζει μέχρι τα τέλη Απριλίου 2018 στα δύο κτίρια του Μουσείου Ηρακλειδών παρουσιάζοντας για πρώτη φορά στην Ελλάδα μερικά από τα πιο περίφημα τεχνολογικά επιτεύγματα του κινεζικού πολιτισμού.
Φωτογραφία του χρήστη Herakleidon Museum.
Η έκθεση «Αρχαία κινεζική επιστήμη και τεχνολογία» πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Έτους Πολιτιστικών Ανταλλαγών Ελλάδας – Κίνας το οποίο σκοπεύει να αναδείξει τα κοινά μεταξύ των δύο λαών που χωρίς να έχουν καμία επικοινωνία ανέπτυξαν παράλληλα την επιστημονική τους σκέψη και έγιναν πνευματικά πρωτοπόροι στην Δύση και την Ανατολή αντίστοιχα.
Φωτογραφία του χρήστη Herakleidon Museum.
Χωρισμένη σε τέσσερις θεματικές ενότητες («Αστρονομία και Μέτρηση του χρόνου», «Ναυσιπλοΐα και Προσανατολισμός», «Υφαντουργία και Κέντημα», «Κατασκευή χαρτιού και Εκτύπωση») και με τη μορφή του δράκου να κυριαρχεί σχεδόν σε κάθε έκθεμα, η έκθεση αποτελεί από μόνη της μία ξενάγηση στην πλούσια ιστορία της Κίνας αλλά και μια γνωριμία με όλο το φάσμα των επιστημών, από τα μαθηματικά, τη φυσική και την αστρονομία μέχρι τη γεωφυσική και τη μηχανολογία.
Η πυξίδα, το χαρτί, ο σεισμογράφος αλλά και πολλές ακόμα σημαντικές τεχνολογικές εφευρέσεις του κινεζικού λαού ανακατασκευάζονται σύμφωνα με αρχαία συγγράμματα και καταγεγραμμένες περιγραφές και συστήνουν την πολύπλοκη και πρωτοπόρα κινεζική επιστημονική σκέψη, ενώ μια σειρά από βιωματικές δραστηριότητες και επιδείξεις όπως η κατασκευή του χαρτιού και η τεχνική της παραδοσιακής κινεζικής τυπογραφίας διδάσκει στους επισκέπτες τη σημασία της κινεζικής αντίληψης στη διάδοση του ανθρώπινου πολιτισμού.

Με αφορμή την έκθεση, το Μουσείο Ηρακλειδών οργανώνει ειδικά σχεδιασμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες οι οποίες δίνουν στα παιδιά την ευκαιρία να συγκρίνουν και να γνωρίσουν καλύτερα την επιστημονική σκέψη των αρχαίων πολιτισμών της Ελλάδας και της Κίνας.
Εκπαιδευτικά προγράμματα

Η κινεζική τέχνη του διάτρητου χαρτιού 
Για παιδιά νηπιαγωγείου - λυκείου 
Τα παιδιά παίρνουν χαρτιά διαφορετικών χρωμάτων, γεωμετρικά όργανα και ψαλίδια και αφού διπλώσουν το χαρτί με συμμετρία σχεδιάζουν πάνω του παραδοσιακά κινέζικα μοτίβα. Όταν τα μοτίβα αυτά κοπούν αποκαλύπτεται μια διάτρητη δημιουργία δύο ή τριών διαστάσεων στην οποία συνυπάρχει η τέχνη και τα μαθηματικά.

Η γεωμετρία του κινεζικού δράκου 
Για παιδιά νηπιαγωγείου - λυκείου 
Η χάρτινη κατασκευή του θρυλικού πλάσματος της κινεζικής μυθολογίας και λαογραφίας γίνεται αφορμή για μια γνωριμία με τους μύθους γύρω από το σύμβολο δύναμης, εξουσίας και τύχης του κινεζικού λαού.

Κινεζική υφαντική και αριθμητικά μοτίβα 
Για παιδιά νηπιαγωγείου - λυκείου 
Χρησιμοποιώντας χαρτί αντί για νήμα, τα παιδιά φτιάχνουν τη δική τους «υφαντή» δημιουργία με βάση την κινεζική λαϊκή τέχνη και μέσα από μια σειρά δεξιοτήτων ανακαλύπτουν γεωμετρικές έννοιες, αριθμητικά μοτίβα, αλλά και το αριθμητικό τρίγώωνο του Yang Hui, αντίστοιχο του Pascal.

Κινεζικός άβακας και αριθμητικοί υπολογισμοί 
Για μαθητές Α΄ δημοτικού - λύκειο 
Τα παιδιά γνωρίζουν τον κινεζικό άβακα, κατανοούν την υπολογιστική μεθοδολογία του και μέσα από μια σειρά δεξιοτήτων ανακαλύπτουν τους αλγορίθμους των τεσσάρων βασικών πράξεων.
Πυξίδα Σινάν
Στον προσανατολισμό της πυξίδας 
Για μαθητές Β΄ δημοτικού – λύκειο 
Με τα απαιτούμενα υλικά τα παιδιά κατασκευάζουν μια μαγνητική πυξίδα υγρής μορφής και στη συνέχεια γνωρίζουν περισσότερα για την ιστορία της εφεύρεσης αυτής αλλά και τη μαθηματική καταγραφή και απεικόνιση των συμπερασμάτων της παρατήρησης.
Η συνάντηση δυο πολιτισμών πάνω σε ένα θεώρημα 
Για μαθητές ΣΤ΄ δημοτικού - λύκειο 
Μέσα από μια ανασκόπηση της ιστορικής διαδρομής της πυθαγόρειας σχέσης, τόσο στα αρχαία ελληνικά κείμενα όσο και στα κινεζικά, τα παιδιά μπορούν να κατανοήσουν την έννοια «Θεώρημα» όπως αυτή προκύπτει από την έννοια της «Απόδειξης» και να διατυπώσουν και αποδείξουν πλέον ορθά το Πυθαγόρειο Θεώρημα.

Ο κινεζικός πολιτισμός στον «αστερισμό» του Σύμπαντος 
Για μαθητές Ε΄ δημοτικού - λύκειο 
Τα παιδιά κατασκευάζουν τα δικά τους αστρονομικά όργανα παρατήρησης και συνειδητοποιήσουν τον ρόλο των μαθηματικών για την εγκυρότητα της μελέτης του σύμπαντος, που περνά μέσα από τις μετρήσεις, τη Γεωμετρία και την Τριγωνομετρία.

Τα ηλιακά ρολόγια στον κινεζικό πολιτισμό 
Για μαθητές Β΄ δημοτικού – λύκειο 
Τα παιδιά μελετούν την έννοια του χρόνου στον φυσικό κόσμο και ιδιαίτερα στον κόσμο του ουρανού και κατανοούν τον ρόλο του πολικού αστέρα για τον υπολογισμό του ημερήσιου χρόνου. Κατασκευάζουν τα δικά τους ηλιακά ρολόγια και πραγματοποιούν μετρήσεις χρησιμοποιώντας τη Γεωμετρία, την Αριθμητική και την Τριγωνομετρία για να αξιοποιήσουν τα δεδομένα αυτά και να προβούν σε συμπεράσματα.

Ινδιάνικα αποφθέγματα σοφίας

Προχώρα με θάρρος. Όταν έχεις αμφιβολίες, μείνε ακίνητος και περίμενε. Όταν οι αμφιβολίες πάψουν να υπάρχουν τότε προχώρα με θάρρος. Όσο σε περιτριγυρίζει ομίχλη, μείνε ακίνητος, μείνε ακίνητος μέχρι το φώς να διώξει την ομίχλη, που σίγουρα θα το κάνει, τότε πράξε με θάρρος. -Ponca Chief Λευκός Αετός


Το μεγάλο Πνεύμα βρίσκεται σε όλα τα πράγματα : είναι στον αέρα που αναπνέουμε. Το μεγάλο Πνεύμα είναι ο Πατέρας μας, αλλά η Γη είναι η Μητέρα μας. Μας φροντίζει, για αυτό ότι βάζουμε στο έδαφος, μας το επιστρέφει πίσω. – Μεγάλος Κεραυνός (Bedagi) Wabanaki Algonquin
Nachutet of the Aruthi tribe
Το πρώτο κομμάτι, που είναι πιο σημαντικό, είναι αυτό που έρχεται στις ψυχές των ανθρώπων όταν ανακαλύπτουν τη σχέση τους, τη μοναδικότητά τους με το σύμπαν και όλες τις δυνάμεις του και τότε καταλαβαίνουν ότι στο κέντρο του σύμπαντος κατοικεί το μεγάλο πνεύμα και το κέντρο του είναι παντού, είναι μέσα στο κάθε ένα από εμάς. Μαύρη Ιτιά – Oglala Sioux
Μόνο όταν το τελευταίο δέντρο πεθάνει και το τελευταίο ποτάμι δηλητηριαστεί και το τελευταίο ψάρι πιαστεί, θα καταλάβουμε ότι δεν μπορούμε να φάμε χρήματα. –Cree Indian Proverb
Studio profile of Louie, Sitting Bull's son. Hunkpapa Sioux, wearing a war bonnet. Photograph by D. F. Barry, 188?. The pronunciation of Hunkpapa is something like: Hunk - par - per.

Το ανθρώπινο είδος δεν έχει υφαίνει το δίχτυ της ζωής. Εμείς είμαστε αυτοί που υφαίνονται μέσα σε αυτό. Οτιδήποτε και να κάνουμε στο δίχτυ, το κάνουμε και στον εαυτό μας. Όλα τα πράγματα δένονται μεταξύ τους. Όλα τα πράγματα συνδέονται. -Chief Seattle
S T U N N I N G !!!! ~ Native American Indian worshiping . . . . .                                                                                                                                                                                 More
Να γεμίζουν τα λουλούδια τη καρδιά σου με ομορφιά, η ελπίδα να σου παίρνει πάντα τα δάκρυα μακριά. Και πάνω από όλα, η ησυχία να σε κάνει πιο δυνατό. -Chief Dan George
Πριν οι λευκοί αδερφοί μας φτάσουν για να μας κάνουν πολιτισμένους ανθρώπους, δεν είχαμε κανένα είδος φυλακής. Και για αυτό το λόγο δεν είχαμε και παραβάτες. Χωρίς φυλακή, δεν υπάρχουν παραβάτες. Δεν είχαμε κλειδαριές ούτε κλειδιά πριν, και για αυτό δεν είχαμε ανάμεσά μας και ληστές. Όταν κάποιος ήταν τόσο φτωχός που δεν μπορούσε να πάρει ένα άλογο, μια σκηνή, μια κουβέρτα, τότε θα μπορούσε να τα λάβει ως δώρο. Ήμασταν τόσο απολίτιστοι για να δώσουμε τεράστια σημασία στη πολιτισμένοι ιδιοκτησία. 
Δεν ξέραμε κανένα είδος χρήματος, η αξία ενός ανθρώπου δεν καθοριζόταν από τον πλούτο του. Δεν είχαμε γραφτούς νόμους να μας λένε τι να κάνουμε, δεν είχαμε πολιτικούς, δεν είχαμε δικηγόρους, και για αυτό δεν μπορούσαμε να κοροϊδέψουμε και να εξαπατήσουμε ο ένας τον άλλον. Είχαμε όντως τα χάλια μας πριν έρθουν οι λευκοί και δεν ξέρω πώς να εξηγήσω, πως μπορούσαμε να διαχειριστούμε αυτά τα βασικά πράγματα που μας έλεγαν ότι χρειάζονται για μια πολιτισμένη κοινωνία. –John (Fire) Lame Deer Sioux Lakota
picturesof women lenape Indians | An Apache Indian woman named Isabelle Perico
Ω μεγάλο Πνεύμα, βοήθησέ με να μιλάω πάντα με την αλήθεια σιωπηλά, να ακούω με ανοιχτό μυαλό όταν οι άλλοι μιλάνε, και να θυμάμαι ότι η ειρήνη μπορεί να βρεθεί στη σιωπή. – Προσευχή των Cherokee
Here for your enjoyment is an exciting photograph of Hoop On Forehead, an Old Crow Indian. It was made in 1908 in Montana by famous photographer Edward S. Curtis.    This image captures a stunning view of an Old Inian    We have compiled this collection of photos mainly to serve as a vital educational resource. Contact curator@old-picture.com.    Image ID# 8DFBDCA0
Η ειρήνη και η ευτυχία είναι διαθέσιμα κάθε στιγμή. Η ειρήνη είναι κάθε βήμα. Προχωράμε χέρι χέρι. Δεν υπάρχουν πολιτικές λύσεις σε πνευματικά προβλήματα. 
"Everything on Earth has a Purpose, every disease an herb to cure it, and every person a mission. This is the Indian Theory of Existence." Morning Dove, Sioux
Θυμήσου : Αν ο Δημιουργός την έβαλε εκεί, τότε είναι στη σωστή θέση. Η ψυχή δεν θα είχε ουράνιο τόξο αν τα μάτια δεν είχαν δάκρυα. –An Indian Chief

«Η Αθήνα Ελεύθερη». Ο εορτασμός της απελευθέρωσης από του Ναζί με επιμορφωτικά σεμινάρια, παραστάσεις, συναυλίες και ιστορικούς περιπάτους. Δείτε το πρόγραμμα των εκδηλώσεων...

Η απελευθέρωση της πρωτεύουσας από τις ναζιστικές δυνάμεις θα εορταστεί για τρίτη χρονιά με τις εκδηλώσεις «12 Οκτωβρίου 1944. Η Αθήνα Ελεύθερη». Σκοπός των εκδηλώσεων είναι η ανάδειξη του αγώνα του ελληνικού λαού ενάντια στον φασισμό κατά την περίοδο του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου και η διάχυση της σχετικής με την περίοδο επιστημονικής γνώσης. 
Φωτογραφία του χρήστη Η Αθήνα Ελεύθερη.
Όλο τον Οκτώβριο θα είναι ανοιχτή έκθεση για την περίοδο της Κατοχής και θα γίνουν εκπαιδευτικά προγράμματα, ιστορικοί περίπατοι, συναυλίες, δημόσιες συζητήσεις και άλλες πολιτιστικές και εκπαιδευτικές δράσεις. Κεντρικός τόπος των εκδηλώσεων είναι ένα κτήριο με ιδιαίτερο συμβολισμό για την ιστορία της Αθήνας, το Κτίριο 6, πρώην ΕΑΤ-ΕΣΑ, Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων στο Πάρκο Ελευθερίας. Σε αυτόν τον τόπο μαρτυρίου αντιστασιακών κατά τη διάρκεια της Χούντας των Συνταγματαρχών, θα φιλοξενηθεί από 1 έως και 29 Οκτωβρίου 2017 η έκθεση «Αθήνα 1940-1944. Η πόλη και οι άνθρωποί της. Πόλεμος, Κατοχή, Αντίσταση, Απελευθέρωση». 
Φωτογραφία του χρήστη Η Αθήνα Ελεύθερη.
Στο ίδιο κτίριο οι επισκέπτες θα περιηγηθούν και φέτος στην έκθεση κόμικς «Ένα γλυκό ξημέρωμα. Ιστορίες κόμικς για την κατοχική Αθήνα». Οι εκθέσεις είναι καθημερινά ανοικτές στο ευρύ κοινό και συμπληρώνονται από εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα την Κατοχή, που απευθύνεται σε μαθητές ΣΤ’ Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου (για οργανωμένες ξεναγήσεις σχολείων και ομάδων ενηλίκων, τηλ. 210 3735253).... 


Επιπλέον, το Σάββατο 7 Οκτωβρίου και το Σάββατο 14 Οκτωβρίου στον ίδιο χώρο, στο Κτίριο 6, πρώην ΕΑΤ-ΕΣΑ, Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων στο Πάρκο Ελευθερίας, φιλοξενούνται δύο επιμορφωτικά σεμινάρια με τίτλο «Στα βάθη του καθημερινού»: Προσεγγίζοντας την κοινωνία της περιόδου 1940-44 στη διδακτική πράξη». 
Φωτογραφία του χρήστη Η Αθήνα Ελεύθερη.
Και στις δύο συναντήσεις οι εκπαιδευτικές δράσεις περιλαμβάνουν παρουσίαση εκπαιδευτικού υλικού και βιωματικά εργαστήρια και θα δώσουν τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης να γνωρίσουν άγνωστες πτυχές της Ιστορίας (για δήλωση συμμετοχής, τηλ. 210 3735253). 
Στο πλαίσιο των επιστημονικών δράσεων η φετινή διοργάνωση έχει εντάξει σειρά ομιλιών-συζητήσεων από επιστήμονες, οι οποίοι θα καλύψουν ένα ευρύ φάσμα της ιστορίας της Κατοχής, της Αντίστασης και της Απελευθέρωσης. 
Φωτογραφία του χρήστη Η Αθήνα Ελεύθερη.
Το «Χρονικό της Απελευθέρωσης της Αθήνας» (Δευτέρα 9 Οκτωβρίου), οι τρεις συναντήσεις με τίτλο «Ιστορίες της Κατοχής μέσα από τα αρχεία» (Τετάρτη 11, Τετάρτη 18 και Τετάρτη 25 Οκτωβρίου) και η συζήτηση με τίτλο «Δημόσια Ιστορία και Χώρος. Αθήνα: από τη λήθη στη μνήμη» (Δευτέρα 23 Οκτωβρίου) θα πραγματοποιηθούν στο Κτίριο 6, πρώην ΕΑΤ-ΕΣΑ, Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων στο Πάρκο Ελευθερίας.
Φωτογραφία του χρήστη Η Αθήνα Ελεύθερη.
 Όλες οι ομιλίες – συζητήσεις ξεκινούν στις 7 το απόγευμα. Οι συναυλίες Στη φετινή διοργάνωση του «12 Οκτωβρίου 1944. Η Αθήνα Ελεύθερη» οι συναυλίες που έχουν προγραμματιστεί μας καλούν να μάθουμε, να θυμηθούμε και να διαδώσουμε το μήνυμα της Αντίστασης ενάντια στον φασισμό. 
Φωτογραφία του χρήστη Η Αθήνα Ελεύθερη.
Αναλυτικά οι μουσικές εκδηλώσεις: «Τα Τραγούδια της Κατοχής»: Μία μουσική παράσταση με τραγούδια και κείμενα για τη δοκιμασία του ελληνικού λαού κατά την περίοδο της Κατοχής, θα παρουσιαστεί την Κυριακή 1 Οκτωβρίου στη Μάντρα του μπλόκου της Κοκκινιάς και την Πέμπτη 5 Οκτωβρίου στο Εργοστάσιο της Ηλεκτρικής (ΔΕΗ), στο Κερατσίνι (ώρα έναρξης: 20:00). «Αθήνα, ανοχύρωτη πόλη»: Η κεντρική συναυλία της φετινής διοργάνωσης θα πραγματοποιηθεί στο Κτίριο 6, πρώην ΕΑΤ-ΕΣΑ, Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων στο Πάρκο Ελευθερίας, την Πέμπτη 12 Οκτωβρίου (ώρα έναρξης: 19:00). 
Φωτογραφία του χρήστη Η Αθήνα Ελεύθερη.
Ο Φοίβος Δεληβοριάς και η Ματούλα Ζαμάνη θα παρουσιάσουν μία μουσική παράσταση σε επιλογή κειμένων του Φοίβου Δεληβοριά και του Μενέλαου Χαραλαμπίδη, μεταφέροντας μουσικά το κλίμα των ημερών της Κατοχής και της Αντίστασης στην Αθήνα. «Αθήνα ελεύθερη – Ένα μουσικό ταξίδι στην Αθήνα του 1944»: Την Τετάρτη 1η Νοεμβρίου, η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων υπό τη διεύθυνση του Ανδρέα Τσελίκα παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης») επετειακή συναυλία (ώρα έναρξης: 20:30). 
Την Κυριακή 8 Οκτωβρίου 2017 στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής θα παρουσιαστεί η βιωματική παράσταση «Ο Κύκλος των “μάταιων” πράξεων», με ελεύθερη είσοδο (ώρα έναρξης: 19:00), η οποία είναι αφιερωμένη στους 200 εκτελεσμένους κομμουνιστές από τους Ναζί την Πρωτομαγιά του 1944. 
Φωτογραφία του χρήστη Η Αθήνα Ελεύθερη.
Ιστορικοί Περίπατοι
Οι ιστορικοί περίπατοι περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης δίνοντας την ευκαιρία στους Αθηναίους και τους Πειραιώτες να περπατήσουν στην πόλη τους και να γνωρίσουν άγνωστα τοπόσημα της Αθήνας και του Πειραιά. 
Την Κυριακή 15 Οκτωβρίου στις 11 το πρωί, με αφετηρία τα Προπύλαια του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο ιστορικός Μενέλαος Χαραλαμπίδης μας οδηγεί στην πόλη σε μια περιήγηση για την Αντίσταση και τον Δωσιλογισμό στην κατεχόμενη Αθήνα. 
Φωτογραφία του χρήστη Η Αθήνα Ελεύθερη.
Την Κυριακή 29 Οκτωβρίου στις 11 το πρωί, με αφετηρία την είσοδο του ναού της Αγίας Τριάδας στον Πειραιά, η ιστορικός Ευαγγελία Μπαφούνη ακολουθεί τα ίχνη του Βομβαρδισμού του Πειραιά στις 11 Ιανουαρίου 1944, από τα συμμαχικά αεροπλάνα. 
Φωτογραφία του χρήστη Η Αθήνα Ελεύθερη.
Τέλος στις φετινές δράσεις του «12 Οκτωβρίου 1944. Η Αθήνα Ελεύθερη» εντάσσεται και ο Δρόμος μνήμης και τιμής: Μπλοκ 15 – Σκοπευτήριο Καισαριανής, την Κυριακή 15 Οκτωβρίου. Εκκίνηση: Στρατόπεδο Χαϊδαρίου, Καραϊσκάκης Α΄- Μπλοκ 15, στις 9 το πρωί. 
Φωτογραφία του χρήστη Η Αθήνα Ελεύθερη.
Τερματισμός: Σκοπευτήριο Καισαριανής
Δήλωσησυμμετοχής: https://goo.gl/forms/5VrKxBJHJZvAzvLC3
Τη διοργάνωση ανέλαβε το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία, η Περιφέρεια Αττικής, ο Δήμος Αθηναίων, τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και η ΕΡΤ. Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της «12 Οκτωβρίου 1944. Η Αθήνα Ελεύθερη» στο www.freeathens44.org και στο Facebook https://www.facebook.com/freeathens44/... 
Φωτογραφία του χρήστη Η Αθήνα Ελεύθερη.


Για πρώτη φορά: Η μόνη φωτογραφία της Θεσσαλονίκης με παραθαλάσσια τείχη -Από το 1860 [εικόνα]

Είναι αυτή η Θεσσαλονίκη;
Εντυπωσιάζει η εικόνα της Θεσσαλονίκης με τείχη από το 1860 που κάνει τον γύρο του διαδικτύου. Τη φωτογραφία δημοσίευσε ο Ζαχαρίας Σεμερτζίδης, στην ομάδα «Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης», σημειώνοντας ότι πρόκειται για ιστορική λήψη, καθώς είναι το πρώτο φωτογραφικό ντοκουμέντο που εμφανίζει την πόλη όπως ήταν πριν από την κατεδάφιση του τείχους. Η φωτογραφία, όπως αναφέρει, απεικονίζει τη Θεσσαλονίκη το 1860, λίγα χρόνια πριν από την κατεδάφιση του παραθαλάσσιου τείχους της πόλης.
Ο κ. Σεμερτζίδης έγραψε συγκεκριμένα: 
«Η μοναδική μέχρι σήμερα φωτογραφική αποτύπωση της παραλίας της Θεσσαλονίκης πριν από την κατεδάφιση του παραθαλάσσιου τείχους. Χρονολογία κατά προσέγγιση στα μέσα της δεκαετίας του 1860, οπωσδήποτε πριν το 1867. 
Μια ιστορική λήψη για την οποία όλοι εμείς στις Παλιές Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης αισθανόμαστε δικαιολογημένα υπερήφανοι που έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε να σχολιάσουμε και να την κάνουμε γνωστή στα μέλη μας και σε όλους όσους ενδιαφέρονται για το παρελθόν της πόλης μας».
Η φωτογραφία εντοπίστηκε στα Εθνικά Αρχεία της Ουγγαρίας
Σύμφωνα με τους διαχειριστές της σελίδας, το φωτογραφικό ντοκουμέντο εντοπίστηκε στα Εθνικά Αρχεία της Ουγγαρίας (Magyar Nemzeti Levéltár) και περιλαμβάνεται σε άλμπουμ με τίτλο «Κωνσταντινούπολη» το οποίο δημιουργήθηκε στη δεκαετία του 1860 από τους διάσημους Αρμενικής καταγωγής φωτογράφους αδελφούς Αμπντουλάχ.
Τo άλμπουμ δεν φέρει ημερομηνία, ούτε τα ονόματα των δημιουργών του, ενώ το περιεχόμενο των φωτογραφιών αναφέρεται εν συντομία στα γαλλικά. Ξέρουμε ωστόσο ότι τόσο αυτό, όσο και ένα δεύτερο, επίσης των αδελφών Αμπντουλλάχ στάλθηκαν το 1867 στην Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού, όπου αποκόμισαν μεγάλη αναγνώριση. 
Το πιθανότερο είναι ότι οι φωτογραφήσεις και τα άλμπουμ έγιναν κατόπιν επιθυμίας της Οθωμανικής κυβέρνησης προκειμένου να προβληθεί η αυτοκρατορία στο εξωτερικό. Το άλμπουμ ανήκε αρχικά στην οικογένεια Festetics, μελών της υψηλής Αυστοουγγρικής αριστοκρατίας με καταγωγή την Κροατία. 
Θεωρείται ότι η οικογένεια Festetics το αγόρασε το 1867 στη Γαλλία, στη διάρκεια αυτής της έκθεσης. Αφού παρέμεινε επί πολλές δεκαετίες κτήμα της οικογένειας Festetics, σήμερα ανήκει στα Εθνικά Αρχεία της Ουγγαρίας.

Πρόκειται πραγματικά για τη Θεσσαλονίκη;
Η φωτογραφία απέσπασε χιλιάδες likes, ενώ κοινοποιήθηκε και από εκατοντάδες χρήστες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ως ένα μοναδικής αξίας φωτογραφικό ντουκουμέντο. Ωστόσο, δεν ήταν λίγοι και οι χρήστες που εξέφρασαν αμφιβολίες για το αν όντως πρόκειται για τη Θεσσαλονίκη. 
Ένας από τους ανθρώπους που εξέφρασαν αμφιβολίες για το αν η φωτογραφία απεικονίζει την πόλη της Θεσσαλονίκης ήταν και ο Ευάγγελος Χεκίμογλου, ένας από τους πιο γνωστούς ερευνητές της κοινωνικής και γεωγραφικής ιστορίας της πόλης.
Ο κ. Χεκίμογλου έγραψε στο προφίλ του στο Facebook:
«Εξέτασα στην ιστοσελίδα των Κρατικών Αρχείων της Ουγγαρίας τη φωτογραφία που δημοσίευσε χτες η Ομάδα των Παλαιών Φωτογραφιών της Θεσσαλονίκης (κ. Σεμερτζίδης) και εκφράζω τις αμφιβολίες μου ότι πρόκειται για τη Θεσσαλονίκη, χωρίς να μπορώ να το αποκλείσω αυτή τη στιγμή. 
Οι λόγοι που επικαλούμαι είναι καταρχάς δύο: 
α) Δεν υπάρχει ίχνος της Αγίας Σοφίας και του Kara Ali cami’i. 
β) Δεν έχουμε άλλες λήψεις των freres Αbdullah από τη Θεσσαλονίκη. 

Προτείνω ένα workshop για τη συζήτηση του θέματος. 
Σπεύδω να αποδομήσω εξαρχής το επιχείρημα που προβλήθηκε για ομοιότητα με τον ζωγραφικό πίνακα Sulucca, ο οποίος δεν είναι φωτογραφία (ενδέχεται να περιέχει φανταστικά στοιχεία) και τον οποίον δεν έχει δει κανείς εν πρωτοτύπω. 
Η δημόσια χρήση του (πέραν της δημοσιεύσεως σε οπισθόφυλλο ποιητικού βιβλίου) έγινε για πρώτη φορά το 1995, όχι όμως με την έννοια του αποδεικτικού στοιχείου. Τα συγχαρητήριά μου, όπως και να 'χει, στην Ομάδα των Παλαιών Φωτογραφιών και τον κ. Σεμερτζίδη προσωπικά. 
Σημασία έχει η συσσωρευτική ερευνητική δουλειά κι όχι το συμπέρασμα, που αλλάζει ανάλογα με τις γνώσεις μας».
Συνεισφέροντας στη συζήτηση, ο ζωγράφος και ερασιτέχνης ερευνητής, μέλος της σελίδας «Παλιές Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης», Αθανάσιος Νικόπουλος, έγραψε από την πλευρά του:
«Η μοναδική αυτή φωτογραφία που ξεφεύγει από οτιδήποτε ανάλογο μας προσφέρει η μέχρι τώρα εμπειρία για την παλιότερη μορφή της πόλης, εγείρει πλήθος ιστορικά θέματα και ζητήματα ερμηνείας με πρώτο από όλα αυτό της ταύτισής της με τη Θεσσαλονίκη –γιατί δεν θα ήταν η πρώτη φορά που μια λεζάντα ή η γνώμη ενός μουσείου αποδεικνύονται παραπλανητικά.
Εντοπίσαμε με προσεκτική έρευνα, πέρα από τα γενικά στοιχεία (όπως πχ. το Μπεχτσινάρ) έναν ικανοποιητικό αριθμό από σημεία που μας επιτρέπουν να είμαστε βέβαιοι για το ότι είναι πράγματι η Θεσσαλονίκη, ειδωμένη από το ύψος του Λευκού Πύργου –αν και το πλάνο αρχίζει πιο δυτικά, κάπου στο ενδιάμεσο προς τη σημερινή περιοχή της Μητρόπολης. 
Εδώ τρία παραδείγματα σύγκρισης, αρχικά (1) η μορφή των ορεινών όγκων προς τα βορειοδυτικά, κατόπιν (2) η περιοχή του Μεβλαχανέ με το χαρακτηριστικό τεράστιο κυπαρίσσι και τέλος (3) το σύμπλεγμα Ληταίας Πύλης μέχρι, αριστερά, το μιναρέ των Αγίων Αποστόλων. Και έπεται συνέχεια, δεδομένου ότι για ένα τέτοιο ανατρεπτικό εύρημα η συζήτηση μόλις τώρα αρχίζει...».

Τετάρτη 27 Σεπτεμβρίου 2017

Αυτό το σκυλί ανοίγει το παράθυρο για τους πελάτες σε ένα κατάστημα πώλησης τσιγάρων στην Ιαπωνία

Ένα μικρό κατάστημα πώλησης προϊόντων καπνού στην Ιαπωνία έχει τον καλύτερο υπάλληλο που θα μπορούσε να ζητήσει, ένα χαριτωμένο Shiba Inu που ανοίγει το παράθυρο του μαγαζιού για τους πελάτες. 
Ο σκύλος, που ζει στο κατάστημα με τον ιδιοκτήτη του, προσελκύει διάφορους περαστικούς που θέλουν απλά να τον χαϊδέψουν, αλλά και τουρίστες που θέλουν να έρθουν κοντά σ’ αυτό το σπάνιο θέαμα.



ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΕΙ ΣΧΟΛΕΙΟ

ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΕΙ ΣΧΟΛΕΙΟ
Ένα εξαιρετικό βιβλίο για τα παιδιά μας, αφού άρχισαν τα σχολεία! 'Εφτασε η πρώτη μέρα του σχολείου κι όλοι έχουν αγωνία,ειδικά το ίδιο το σχολείο. Τι θα κάνουν τα παιδιά μόλις μπουν μέσα; Θα το συμπαθήσουν ;Θα του φερθούν όμορφα; 
Συγγραφέας: Rex Adam
Εικονογράφος: Robinson Christian
Γιατί σας το προτείνουμε:
Το σχολικό κτίριο ζωντανεύει στην παιδική φαντασία. Πρωτότυπη διαπραγμάτευση ενός τόσο σημαντικού για τα παιδιά θέματος, του φόβου για κάθε νέο ξεκίνημα. Η απόδοση του κειμένου από τον βραβευμένο συγγραφέα Αντώνη Παπαθεοδούλου συνομιλεί με την εκπληκτική εικονογράφηση του επίσης βραβευμένου Christian Robinson. Το βιβλίο θα βρείτε από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος εδώ

10 “περίεργα” του σουηδικού εκπαιδευτικού συστήματος!

Image result for 10 “περίεργα” του σουηδικού εκπαιδευτικού συστήματος!
Πόσο οικεία μπορεί να είναι η εικόνα όταν πηγαίνεις να παραλάβεις τα παιδιά από το σχολείο περασμένες έξι το απόγευμα και τα βρίσκεις να παίζουν Playstation με τους συμμαθητές τους μέσα στη σχολική τάξη. 
Image result for 10 “περίεργα” του σουηδικού εκπαιδευτικού συστήματος!
Πόσο παράξενο το πρόγραμμα του Σαββατοκύριακου να περιλαμβάνει βόλτα στο σχολείο και παιχνίδι στο γήπεδο ή το παγοδρόμιο τα οποία είναι ανοικτά και προσβάσιμα όλες τις ημέρες. 
Image result for 10 “περίεργα” του σουηδικού εκπαιδευτικού συστήματος!
Είναι αλήθεια ότι η αρχική επαφή ενός Έλληνα γονιού με το σουηδικό σύστημα εκπαίδευσης προκαλεί ανάμεικτα συναισθήματα, κυρίως θα έλεγα συναισθήματα αμηχανίας… Πώς μπορούν να ηχήσουν στα αυτιά ενός Έλληνα γονιού οι παρακάτω δέκα απόψεις;
Related image
– Τα διαγωνίσματα απαγορεύονται γιατί υπονομεύουν την ομαλή ένταξη του παιδιού στην ομάδα και στην από κοινού προσπάθεια για την επίτευξη ενός στόχου. Όταν αναγκάζουμε το παιδί να κρύβει το γραπτό του από το διπλανό του πώς θα του ζητήσουμε αργότερα ως πολίτη και μέλους της κοινωνίας να συνεργαστεί με το διπλανό του για την επίλυση των κοινών προβλημάτων.
Image result for 10 “περίεργα” του σουηδικού εκπαιδευτικού συστήματος!
– Η βοήθεια των γονιών προς το παιδί στο σπίτι, το λεγόμενο διάβασμα, είναι η πρωταρχική μορφή της παραπαιδείας. Το παιδί μαθαίνει στην ευαίσθητη νηπιακή ηλικία ότι το σχολείο χρειάζεται συμπλήρωμα αλλά και έλεγχο από τους γονείς και αργότερα από τα φροντιστήρια. Η εμπλοκή των γονέων είναι επιθυμητή αλλά να περιορίζεται σε εξωσχολική θεματολογία.
Related image
– Οι εκδρομές και οι κάθε είδους ψυχαγωγικές δραστηριότητες είναι εξίσου σημαντικές με τα μαθηματικά και τη γλώσσα και προγραμματισμένες σε εβδομαδιαία βάση. Όταν το παιδί μαθαίνει ότι η εκδρομή έρχεται ως επιβράβευση τότε αυτομάτως θέτει στο μυαλό του το μάθημα ως τιμωρία. Όταν ο διευθυντής του σχολείου αποφασίζει για την εκδρομή με βάση τις διαθέσεις των δασκάλων, την πορεία των μαθημάτων και τις καιρικές συνθήκες τότε το παιδί ανατρέφεται σε ένα περιβάλλον όπου η ψυχαγωγία περιθωριοποιείται και συγκαταλέγεται στις δευτερεύουσες προτεραιότητες της ζωής.
– Μία ημέρα την εβδομάδα η προσέλευση στην πρώτη σχολική ώρα γίνεται οικιοθελώς και το παιδί αν θέλει επιλέγει να κοιμηθεί παραπάνω ή να δει τηλεόραση, ανάλογα πάντα και με το πρόγραμμα και τις ανάγκες της οικογένειας του.
Image result for 10 “περίεργα” του σουηδικού εκπαιδευτικού συστήματος!
– Ο γονέας δεν έχει κανένα έλεγχο επί της σίτισης του παιδιού, το οποίο λαμβάνει σχεδόν όλα τα γεύματα της ημέρας στο σχολείο. Δεν υπάρχει κυλικείο, δεν επιτρέπεται το φαγητό από το σπίτι παρά μόνο φρούτα.
– Οι “απαγορευμένες” και “επικίνδυνες” αγαπημένες ενασχολήσεις των παιδιών με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και το Ίντερνετ προβλέπονται από το σχολείο το οποίο παρέχει και όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό (οθόνες , υπολογιστές , κονσόλες παιχνιδιών κ.λπ.).
– Ένα δίωρο την εβδομάδα το πρόγραμμα είναι ελεύθερο και επιλέγουν τα παιδιά κάθε φορά με ψηφοφορία τι μάθημα θέλουν να κάνουν. Έτσι η μειοψηφία μαθαίνει να ακολουθεί την απόφαση της πλειοψηφίας και όλοι μαζί αντιλαμβάνονται πως οι αποφάσεις που παίρνουμε επηρεάζουν επί του πρακτέου την καθημερινή μας ζωή.
– Η κάθε σχολική τάξη έχει στη διάθεσή της ένα μικρό χρηματικό ποσό από το μπάτζετ του σχολικού προϋπολογισμού το οποίο αποφασίζουν οι μαθητές πού θα το διαθέσουν και κάνουν έρευνα αγοράς μόνοι τους.
– Οι σχολικές αίθουσες διατίθενται τα Σαββατοκύριακα στους μαθητές για τα σχολικά πάρτι οι οποίοι είναι υπεύθυνοι (μαζί με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων) για την παράδοσή τους στην κατάσταση στην οποία παρελήφθησαν.
– Κάθε τρίμηνο οι μαθητές δεν βαθμολογούνται αλλά βαθμολογούν το σχολείο, τα μαθήματα, τους εκπαιδευτικούς. Απαντούν σε ανάλογα ερωτηματολόγια για τις συνθήκες που επικρατούν στο σχολείο, τις επιδόσεις των εκπαιδευτικών και αναφέρουν τις προτάσεις τους για αλλαγές.

Πασχαλινές κατασκευές για παιδιά

Ήρθε η ώρα για φανταστικές παιδικές κατασκευές που θα γεμίσουν δημιουργικά και τον χρόνο των παιδιών σας! 15 παιδικές πασχαλινές κατασκευές ...